سرطان چیست سرطان پانکراس و علائم آن


سرطان در بدن

سرطان همچنان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. متاسفانه اطلاعات غلطی در مورد این بیماری وجود دارد که همه را فریب می دهد. این واقعیت که همه سرطان‌ها کشنده هستند، سرطان می‌تواند مسری باشد، شیمی‌درمانی اجباری است و غیره، اطلاعات غلطی است که باید به آن پرداخته شود. در این مقاله به هشت حقیقت در مورد سرطان می پردازیم تا اطلاعات شما را در مورد این بیماری افزایش دهیم.

سرطان مسری نیست

اگرچه متخصصان به مسری نبودن سرطان اشاره می کنند، اما افرادی هستند که از احتمال شیوع این بیماری می ترسند و حتی از فرد مبتلا دوری می کنند. اما باید بدانید که سرطان گسترش نمی یابد.

«سرطان در اثر تکثیر سلول‌های بدن ایجاد می‌شود. شورشآنها بیش از حد رشد می کنند و در حال رشد هستند.

البته برخی از سرطان ها مسری هستند HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی (بیماری های منتقله از راه جنسی) سرچشمه؛ مانند سرطان دهانه رحم که در آن سلول های سالم در عرض چند سال به سلول های سرطانی تبدیل می شوند. اما سرطان به خودی خود گسترش نمی یابد.

فرد مبتلا به سرطان به اعدام محکوم نمی شود

شنیدن اخبار سرطان می تواند هر کسی را ناراحت کند. اولین فکری که پس از اطلاع از یک بیماری به ذهن خطور می کند، مرگ بر اثر بیماری است.
تا کنون نتایج قطعی و هشداردهنده در مورد تاثیر استفاده از اسپری ها، دئودورانت ها و ضد تعریق ها (مثل مامانثابت نشده است که باعث سرطان سینه می شود

بر اساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 منتشر کرد، 30 درصد مرگ و میرها در جهان به دلیل سرطان است. در نتیجه، علت اصلی مرگ و میر روی زمین است.

اما آنچه کمتر در مورد این بیماری صحبت می شود پیشرفت های پزشکی و علمی در این زمینه است که هر روز روش های جدیدی برای درمان و درمان این بیماری کشف می شود.

آمارهای جدید نشان می دهد که بین 50 تا 55 درصد سرطان ها در کشورهای غربی درمان می شوند. در موارد دیگر، درمان هایی کشف شده است که باعث افزایش طول عمر بیماران می شود.

سرطان در بدن

برای درمان، همه چیز به نوع سرطان بستگی دارد، به عنوان مثال، برخی از سرطان ها مانند سرطان پانکراس، تهاجمی و متأسفانه غیرقابل درمان هستند. اما در موارد دیگر، پیشرفت های پزشکی نشان داده است که سرطان پایان راه نیست.

شیمی درمانی لازم نیست

شیمی درمانی اغلب در درمان سرطان استفاده می شود. این نوع درمان بیشتر رایج است و البته درمان سختی است و با عوارضی مانند ریزش مو، حالت تهوع، خستگی و … همراه است. داروهای مورد استفاده در این روش به تمام سلول ها حمله می کنند و به همین دلیل است که عوارض آن جدی است.

بیشتر بخوانید  از کجا بفهمیم به سیب زمینی حساسیت داریم؟ چه نشانه هایی دارد؟

واقعیت این است که سرطان از درون بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و برای درمان آن باید تمام تلاش خود را برای مبارزه با سلول های بیمار انجام داد. برخلاف تصور رایج، شیمی درمانی لازم نیست.

همه چیز به نوع سرطان، مرحله توسعه آن و برخی عوامل دیگر بستگی دارد. گاهی اوقات جراحی یا رادیوتراپی به تنهایی برای درمان سرطان کافی است.

اگر مادرتان سرطان داشته باشد، شما هم لزوماً به سرطان مبتلا نخواهید شد

درست است که وقتی به پزشک مراجعه می کنید، از شما در مورد سابقه خانوادگی تان سوال می شود. با این حال، فقط به این دلیل که والدین بیمار هستند به این معنی نیست که شما به آن مبتلا خواهید شد. تنها 5 تا 10 درصد سرطان ها ارثی هستند.

با این حال، محققان اخیراً ناهنجاری های ژنتیکی را شناسایی کرده اند که منجر به انواع سرطان های خانوادگی می شود. عوامل ژنتیکی بیشترین نقش را در سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان کلیه و سرطان تخمدان دارند.

هر نوع جوانی سرطان زا نیست

خال روی پوست

گاهی جوانی را می خراشید تا پوست کنده شود و خونریزی کند. این یک نگرانی بزرگ است، اما در بیشتر موارد باعث نگرانی نیست.

کلیه زخم ها و جراحات ناشی از برداشتن مو، پارگی و غیره. می تواند باعث خونریزی جوانان شود. اما هر گونه آسیب به خال های خوش خیم باعث سرطان پوست نمی شود.

سرطان پوست ناشی از جوانی نادر است. با این حال، تمام تغییرات در شکل، رنگ و اندازه جوانی و ظاهر خارش، خونریزی، عفونت و درد در ناحیه جوانی نیاز به بررسی پزشکی دارد.

مراقب اسپری ها باشید

افشانه

در سال 2003، مطالعه ای در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه و استفاده از اسپری ها پس از اپیلاسیون زیر بغل انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که پس از تراشیدن موهای زائد، برش های میکروسکوپی روی پوست زیر بغل ایجاد شد و به ترکیبات شیمیایی این محصولات اجازه نفوذ به پوست را داد.

با این حال، تاکنون نتایج قطعی و هشداردهنده در مورد تأثیر استفاده از اسپری ها، دئودورانت ها و ضد تعریق ها (مثل مامانثابت نشده است که باعث سرطان سینه می شود.

با این حال، می توانید مراقب باشید و از استفاده مکرر از این محصولات به خصوص بلافاصله پس از اصلاح موهای زیر بغل خودداری کنید.

ترک سیگار خوب است، اما کافی نیست

برخی از افراد فکر می کنند که اگر سیگار را ترک کنند یا گوشت قرمز نخورند، خطری برایشان پیش نمی آید. اما واقعیت این است که عواملی مانند مشکلات ژنتیکی، سبک زندگی، محیط و… نیز در این بیماری نقش دارند. در واقع فرد نمی تواند مطمئن باشد که مثلاً با ترک سیگار از سرطان ریه در امان بوده یا با نخوردن گوشت قرمز به سرطان روده بزرگ مبتلا نشده است.

بیشتر بخوانید  ۱۰ مورد از بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان سریع گلودرد

به گفته کارشناسان، در مورد سرطان نمی توان چیزی را پیش بینی کرد. همه ما در زندگی باید از توصیه های بهداشتی پیروی کنیم. در واقع تنها سوال قطعی که همه کارشناسان به آن اشاره می کنند و می دانند این است که مطمئن ترین راه مقابله و به تاخیر انداختن این بیماری حفظ سلامتی و اصلاح عادات غلط روزانه است.

سرطان تنها در افراد بالای 50 سال پنهان نمی شود

برخی افراد بر این باورند که سرطان فقط افراد بالای 50 سال را مبتلا می کند. با این حال، تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی سرطان فرانسه نشان می دهد که افراد 65 تا 74 ساله بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

اما آنچه امروز می بینیم این است که سرطان به جوانان رحم نمی کند و سن از شروع بیماری کاهش یافته است. در نتیجه هیچ حاشیه امنی وجود ندارد و همه باید به فکر پیشگیری از این بیماری باشیم.

سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پانکراس که در پشت معده قرار دارند شروع به تکثیر غیرقابل کنترل می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول های سرطانی همچنین این توانایی را دارند که به سایر قسمت های بدن حمله کرده و آنها را سرطانی کنند.

پانکراس

سرطان پانکراس

عوامل خطر سرطان پانکراس عبارتند از: سیگار کشیدن، چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی نادر. بر اساس یک مطالعه در سال 2012، سرطان پانکراس هفتمین علت مرگ ناشی از سرطان است.

با توجه به اهمیت این موضوع، باید بیشتر از علائمی که بدن تجربه می کند آگاه باشیم. در اینجا هشت علامت رایج سرطان لوزالمعده یا پانکراس وجود دارد که ما اغلب آنها را نادیده می گیریم.

زرد شدن پوست

علائم این بیماری اغلب زمانی که در مراحل پیشرفته هستند توجه ما را به خود جلب می کند. زردی یکی از بارزترین علائم سرطان پانکراس است. به گفته پزشکان، اکثر بیماران زمانی متوجه بیماری خود می شوند که فردی به آنها بگوید چشمانشان زرد شده است و زمانی که به پزشک مراجعه می کنند متوجه می شوند که سرطان لوزالمعده پیشرفته دارند.

کاهش وزن بی دلیل یکی از شایع ترین علائم سرطان پانکراس است

سرطان نزدیک سر لوزالمعده (لوزالمعده) می تواند مجاری صفراوی را مسدود کند و از ورود صفرا به روده ها جلوگیری کند تا چربی ها را تجزیه کند و سپس از طریق مدفوع دفع شود. در نهایت با تجمع این مواد در بدن، زردی پوست و چشم ایجاد می شود. همچنین می تواند باعث خارش پوست شود.

بیشتر بخوانید  معرفی آلپرازولام، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

درد معده یا کمر

نوک انگشت شست خود را روی شکم خود درست زیر سینه قرار دهید. سپس انگشت اشاره خود را مستقیماً به سمت ستون فقرات خود بکشید. افراد مبتلا به سرطان پانکراس در این قسمت های بدن احساس درد می کنند. این درد غیر قابل وصف و آزار دهنده است.

سرطانی که در قسمت انتهایی لوزالمعده شروع می شود می تواند بر اندام های مجاور فشار وارد کند. اگر سرطان به اعصاب اطراف لوزالمعده فشار بیاورد، می تواند باعث کمردرد شود (کمر درد) ایستگاه ها

ادرار تیره و مدفوع چرب

اگر ادرار تیره است (قهوه ای یا رنگی مانند زنگ) ممکن است نشانه سرطان پانکراس باشد. این تغییر رنگ به دلیل وجود مقادیر زیادی بیلی روبین در خون است.
یکی دیگر از نشانه های این بیماری، مدفوع خاک رس چرب است که می تواند ناشی از گرفتگی مجرای صفراوی باشد.

تهوع و استفراغ

سرطان لوزالمعده به معده فشار وارد می کند و باعث انسداد خفیف می شود. بنابراین غذا ورود به معده را مشکل می کند که در نتیجه حالت تهوع، استفراغ و درد ایجاد می شود.

پانکراتیت

پانکراتیت (التهاب پانکراسغیرقابل توصیف یا مزمن، می تواند به دلیل یک تومور کوچک در پانکراس ایجاد شود. اگرچه پانکراتیت می تواند ناشی از الکل، سنگ کیسه صفرا و داروها نیز باشد، اما اگر فردی هیچ یک از این علل را نداشته باشد، باید به سرطان مشکوک شود.

بهداشت ضعیف دهان

اگر فردی بوی بد دهان، لق شدن دندان ها و التهاب لثه داشته باشد، می توان آن را چیزی خارج از بهداشت نامناسب دهان در نظر گرفت.
افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده دارای مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و سلامت عمومی ضعیف دهان هستند.

تشخیص دیابت نوع 2

تشخیص دیابت نوع 2 به معنای ابتلا به سرطان لوزالمعده نیست، اما دیابت نوع 2 ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد. 40 درصد از افراد مبتلا به این نوع سرطان قبل از اینکه متوجه شوند به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

سلول های جزایر پانکراس مسئول تولید انسولین هستند. بنابراین، در مراحل اولیه تومور (سرطانلوزالمعده ممکن است توانایی خود را برای تولید انسولین از دست بدهد و باعث دیابت شود.

کاهش وزن بی دلیل

اگر فردی بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی و ورزش ناگهان دچار بی اشتهایی و کاهش وزن شد، باید با پزشک مشورت کند. کاهش وزن بی دلیل یکی از شایع ترین علائم سرطان پانکراس است.

سرطان چیست سرطان پانکراس و علائم آن


دیدگاهتان را بنویسید