مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سردرگمی سیاسی در لبنان ، ارزیابی های مختلف از توسعه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش ایرنا ، سعد حریری نخست وزیر لبنان هفت ماه پیش چهارشنبه گذشته کابینه خود را به میشل عون رئیس جمهور لبنان ارائه داد و روز بعد به دیدار آون رفت.

وی پس از جلسه استعفای خود از تشکیل دولت را به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهور در مورد ترکیب کابینه اعلام کرد.

حریری گفت: “ما در این جلسه در مورد موضوعات اعتماد سازی صحبت کردیم و مشخص است که هیچ تغییری رخ نداده است و به نظر نمی رسد که بتوانیم با رئیس جمهور به توافق برسیم.”

در پاسخ به اظهارات حریری ، ریاست جمهوری لبنان گفت حریری آماده بررسی تغییرات کابینه نیست و به توافق قبلی پایبند نیست و مخالفت حریری با اصل توافق با رئیس جمهور نشان می دهد که وی از قبل تصمیمی گرفته است. او استعفا داده بود.

دهان دولت حریری هفت ماه پس از برکناری وی به دنبال وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و مالی در لبنان ، برخی از محافل داخلی لبنان حریری را به دلیل تأخیر و سپس عقب نشینی انتقاد کرده اند. وخیم شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم و بحران سیاسی در این کشور افزایش یافته است.

این وضعیت را می توان در تشدید اعتراضات پس از استعفای حریری و تشدید بحران اقتصادی از جمله کاهش بی سابقه ارزش پول لبنان در روزهای اخیر مشاهده کرد.

با توجه به این شرایط ، رئیس جمهور لبنان پس از انجام مشاوره های لازم پارلمانی ، اکنون باید شخص دیگری را برای تشکیل دولت جدید منصوب کند ، که با توجه به تعادل سیاسی داخلی لبنان و تمایلات فرقه ای بسیار دشوار خواهد بود. به ویژه ، انسان جدید باید از اجماع داخلی قبیله سنی لبنان و تایید فتوای اهل سنت برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید  واکنش کنعانی به خبر جراحی قلب نتانیاهو

اوضاع سیاسی با امتناع حریری – قبل از بازنشستگی در دولت – از توافق در مورد گزینه خود ، که دارای توافق قبیله سنی است ، پیچیده است.

در همین حال ، نبیح بری ، رئیس پارلمان و رهبر جنبش لبنان امل ، از حریری خواست تا قبل از استعفا گزینه دیگری را معرفی کند و با موافقت جریان های سیاسی نقشه راهی برای وی تهیه کند تا با عزیمت وی ​​، لبنان وارد سیاست سیاسی شود. این بحران با انتصاب نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت ارتباطی نداشت ، اما وی از این کار امتناع ورزید ، و باعث شد برخی محافل سیاسی لبنان از حریری انتقاد کنند ، وی علاوه بر تأخیر هفت ماهه در تشکیل کابینه مورد تأیید همه ، مرحله بعدی نیز سنگ.

این وضعیت فضای سیاسی لبنان را در سایه یک چشم انداز روشن ، تا حدودی مبهم و گیج کننده قرار داده است و تحلیلگران سیاسی ارزیابی های متفاوتی از تحولات آینده دارند.

برخی از محافل آگاه به روزنامه لبنانی الجمهوریا گفتند که هیچ یک از جریان های سیاسی تصور روشنی از نام شخصی که می تواند نظر اکثریت پارلمانی را برای تشکیل دولت جدید جلب کند یا می تواند در مورد آن اتفاق نظر داشته باشد ، ندارند.

به گفته این محافل ، اگر رایزنی های لازم مجلس برای تعیین نخست وزیر مسئول تشکیل دولت با توجه به این شرایط انجام شود ، همه احتمالات پیش می آید و نمی توان از قبل گفت که نتیجه دقیق این مشاوره ها چیست یکی از نامزدهای تعیین شده به عنوان موقت نخست وزیر منصوب می شود.

آنچه این دیدگاه را تقویت می کند جلسه اخیر نخست وزیران سابق لبنان است که امروز توسط روزنامه سعودی الشرق الاوسط ذکر شد.

بیشتر بخوانید  اولین ویدیو از برخورد مرگبار پژو ۲۰۶ با عزاداران حسینی؛ ۲۲ کشته و زخمی

به گفته الشرق الاوسط ، “فواد سنیورا ، سلام و درود ، سعد حریری و نجیب میکاتی” در جلسه فوق العاده خود تصمیم نهایی را اتخاذ کرده اند که هیچ یک از آنها به عنوان جایگزین حریری معرفی نمی شوند و خود حریری ، همانطور که در ذکر شده است – در بالا ، با معرفی شخص دیگری با معاون خود مخالفت کرد تا برای تشکیل دولت تعیین شود.

این روزنامه درباره دلیل این تصمیم می نویسد: نخست وزیران مذکور گفتند که آنها به مسائل سیاسی مطرح شده توسط حریری پایبند هستند و ورود آنها به حوزه نامزدی بی فایده است ، زیرا به گفته آنها ، کسانی که با حریری همکاری می کنند قبول نکرده اند ، با معاون خود همکاری نخواهد کرد.

الشرق الاوسط به نقل از یک منبع پارلمانی لبنان که نامش فاش نکرده است اظهار داشت: “عدم اطمینان ناشی از عدم حضور هیچ نامزدی برای تعیین دولت بعدی ادامه نام فیصل کرمی ، نماینده مجلس است. نگرش نسبتاً در زمینه گمانه زنی رسانه ها “بود.

در حالی که برخی از رسانه های لبنان احتمال می دهند رئیس جمهور لبنان از دعوت رایزنی های لازم پارلمانی برای تعیین نخست وزیر موقت تا روشن شدن اوضاع سیاسی امتناع ورزد ، برخی دیگر معتقدند که این مشاوره ها ممکن است طی هفت روز آغاز شود.

در همین راستا ، الجمهوریا می نویسد که جستجوی نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت می تواند مدتها طول بکشد ، زیرا هر کسی که آرزویش را داشته باشد باید از چندین فاکتور اصلی برخوردار باشد ، از جمله “وضعیت اقتصادی و اقتصادی دشوار لبنان و دشواری از آن خارج شدن “، موضع محافظه کارانه اهل سنت از نخست وزیران سابق تا شرکت های وابسته آنها در تعامل با رئیس جمهور و نیاز به حمایت از قبیله سنی ، مردم از وخیم شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی و کمبود فرصت برای دولت آینده رنج می برند.” مشکلات ، و همچنین مواضع بین المللی در مورد بحران سیاسی. “

بیشتر بخوانید  ظریف: تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها/ آلکنو باید پاسخگو باشد

این روزنامه به نقل از منابع آگاه خود نوشت: “کسی که بدون در نظر گرفتن این عوامل به دنبال انتصاب به یک دولت منصوب شود ، نمی تواند ریسک کند و در صحنه سیاسی لبنان بسوزد ، زیرا در صورت عدم ضمانت های داخلی منصوب می شود. و یک خارجی حداقل خودکشی خواهد کرد.

در همین حال ، وب سایت خبری المنار در لبنان اعلام کرد ، طبق اطلاعات وی ، رئیس جمهور فردا سه شنبه رایزنی های لازم پارلمانی را برای تعیین نخست وزیر موقت تشکیل می دهد و رایزنی ها احتمالاً در 26 ماه جاری آغاز می شود (چهارم ). ماه آگوست ماه آینده) تعیین خواهد شد.

با توجه به دشواری گام بعدی در تعیین نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت ، تحلیلگران سیاسی نظرات مختلفی در مورد تحولات آینده لبنان دارند ، در حالی که برخی بر این باورند که توافق بین جریان های سیاسی برای تعیین جدید وزیر ، رئیس جمهور ، گرچه افراد دیگری نیز وجود دارند که معتقدند جریان های سیاسی به دلیل اختلافات عمیق قادر به چنین کاری نخواهند بود و وضعیت فعلی تحت سایه دولت به رهبری حسن دیاب تا انتخابات بعدی مجلس ادامه خواهد داشت.

در همین حال ، برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که اگر جریان های سیاسی لبنان اختلاف نظر داشته باشند ، سرانجام به تشکیل “دولت انتخاباتی” روی خواهند آورد که تنها مأموریت آن زمینه سازی برای این انتخابات خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *