سرخک در شهرهای مختلف کشور / علائم سرخک چیست و چقدر خطرناک است؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، تاکنون 164 نفر در کشور به بیماری سرخک مبتلا شده اند. به گفته معاون وزیر بهداشت، این بیماری در شهرهای مختلف گزارش شده است.

مدتی است که مرزهای شرقی ایران عاملی برای ورود مجدد سرخک به کشور شده است. اما علائم این بیماری چیست و چقدر خطرناک است؟

ایران برای واکسیناسیون علیه آبله در موقعیت خوبی قرار داشته است. اما اکنون با ورود موج جدید مهاجران از مرزهای شرقی، کارشناسان بار دیگر نسبت به شیوع این بیماری هشدار می دهند. در روزهای اخیر، مقامات بهداشتی ۱۶۴ مورد را گزارش کرده اند.

آبله معمولا در کودکان بیماری زا است. البته این بدان معنا نیست که بزرگسالان در خطر ابتلا به سرخک نیستند. در واقع، بزرگسالانی که در کودکی واکسینه شده اند نباید نگران آبله باشند.

هفته گذشته اما کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت گفت که ورود اتباع افغانستانی به ایران و جابجایی آنها در شهرهای مختلف باعث نگرانی شده و مواردی از این بیماری از شهرهای مختلف گزارش شده است. (خبرگزاری رادیو)

گفته می شود اولین مورد این بیماری توسط مهاجران در کرمان شناسایی و گزارش شده است.

علائم سرخک چیست؟

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی درباره علائم این بیماری گفت: افزایش دما یکی از بارزترین علائم سرخک است و دمای بدن در بیماران گاهی به 40 درجه سانتی گراد می رسد.

وی ادامه داد: اضطراب، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علائم کوتاه آبریزش بینی از علائم بیماری سرخک است که با سرخک سطح داخلی گلو و دهان قرمز و ملتهب می شود.

بیشتر بخوانید  تغییر ساعات طرح ترافیک از ۱۰ آبان ۱۴۰۰ -

عوارض سرخک؛ از ذات الریه تا نابینایی

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: عوارض این بیماری می تواند به صورت ذات الریه، اسهال یا عفونت های گوارشی ظاهر شود که می تواند مشکلات جدی را برای فرد به همراه داشته باشد. ایلنا. در موارد حاد، گاهی اوقات می تواند عوارضی مانند عفونت مغزی یا حتی کوری ایجاد کند.»

محسن زهرایی ادامه داد: احتمال بروز این عوارض به خصوص در افرادی که دچار سوءتغذیه و کمبود ویتامین A هستند، بیشتر است. «البته با واکسیناسیون به راحتی می توان از همه این عوارض پیشگیری کرد.

به گفته زهرایی، آبله در کودکان باعث یک تا پنج درصد مرگ و میر می شود. این بیماری می تواند خطرات و عواقب جدی در گروه سنی زیر 5 سال داشته باشد و می تواند با مرگ در طول اپیدمی های بزرگ همراه باشد.

وی همچنین گفت: والدین باید در 12 و 18 ماهگی به طور کامل واکسینه شوند تا از ابتلای فرزندانشان به این بیماری جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید