مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سرای سعدالسلطنه; بزرگترین خانه تجاری ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، کاخ سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه (متوفی ق ق هجری) حاکم قزوین در دوره قاجار ساخته شد. این کاروانسرا دارای موقعیت تاریخی بسیار زیبایی است که در حال حاضر بزرگترین مجموعه کاروانسراهای شهری قزوین است که توسط سعدالسلطنه والی وقت قزوین در دوره قاجاریه و در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای ایران و یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای حمام های متعدد، سرا، تیمچه، شتارخان، راسته، چهارسوک، مسجد، چایخانه و … نقش این کاروانسرا در گذشته بوده است. به عنوان یک تجارتخانه

این بنای تاریخی ابتدا در سال 1317/9/17 با شماره ثبت 1021 در مجموعه بازار قزوین به ثبت رسید، سپس در تاریخ 1377/11/5 به شماره 2089 به‌عنوان کاروانسرای سعدالسلطنه و بعداً آبگرم سعدیه به شماره ثبت شد. 12598 u در 5 نوامبر 2005 از کاروانسرا جدا شد.

کاخ سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه (متوفی ق ق ) حاکم قیار قزوین ساخته شد. با ارزش ترین قسمت این بنا چهار سوک است. نیم گنبد با تشریفات و نورگیرهایی احاطه شده است که فضا را بزرگتر جلوه می دهد.کاخ سعدالسلطنه یکی از کامل ترین و بزرگترین بناهای تجاری ایران است.

کاروانسرای سعدالسطنه که با نام‌های سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازار سعدالسلطنه نیز شناخته می‌شود، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق) قرار دارد. ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه از خیابان امام خمینی (ره) است که در دو طرف 4 طاق نما و سقف آن فاقد نورگیر است. این کاروانسرا دارای موقعیت تاریخی بسیار زیبایی است که در حال حاضر بزرگترین مجموعه کاروانسراهای شهری قزوین است که توسط سعدالسلطنه والی وقت قزوین در دوره قاجاریه و در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای ایران و یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای حمام های متعدد، سرا، تیمچه، شتارخان، راسته، چهارسوک، مسجد، چایخانه و … نقش این کاروانسرا در گذشته بوده است. به عنوان یک تجارتخانه

بیشتر بخوانید  نتایج ردیابی تسنیم / توزیع حداکثر و عادلانه کپسول های گاز در چابهار آغاز شد - اخبار از سیستان و بلوچستان - اخبار از استان های تسنیم

برخی می گویند مجموعه کاروانسرا در محل میدان چوگان صفوی (کاخ باغ سعادت، میدان سعادت) به نام خانه سعادت ساخته شده است. محمد باکر خان سعدالسلطنه اصفهانی، حاکم قزوین در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار (1310 ه.ق)، به دلیل روابط گسترده اقتصادی ایران با روسیه و ترکیه، دستور ساخت کاروانسرایی در زمینی به مساحت 2.7 هکتار را صادر کرد. قزوین با حدود 400 حجره در شهر ساخته شد و به نام وی نامگذاری شد و کاروانسرای سعدالسلطنه پس از حدود دو سال با همت دو معمار اصفهانی و دو معمار قزوینی در سال 1312 هجری شمسی مورد بهره برداری قرار گرفت.

کاروانسرای سعدالسلطنه قبل از جنگ جهانی اول مرکز تجارت و بازرگانی این شهر بود، اما پس از تغییرات سیاسی دولت روسیه، جایگاه پل، تجارت اروپا و آسیا و حیات اقتصادی خود را از دست داد. نصف شده است. به فعالیت ادامه داد. برخی از محوطه های کاروانسرای سعدالسلطنه به صورت غرفه مستقل و برخی به عنوان انبار و بخشی از کاروانسرای سعدالسلطنه به عنوان کارخانه آرد و کشمش و قسمت های دیگر به عنوان کفش و فرش استفاده می شد. و کارگاه های نجاری. از انواع توت و فرفت استفاده می شد که باعث شده تا این اواخر مردم آن را «بازار چوب» بنامند.

با ارزش ترین قسمت این بنا چهار انشعاب آن است که از مقطع عمودی دو ردیف سرچشمه گرفته و در بالای آن گنبدی سنگفرش بزرگ قرار دارد. سقف سقف نورگیر ندارد و از عرقچین ساخته شده و خیابان را به حیاط اصلی کاخ سعدالسلطنه متصل می کند. چهار طرف گنبد را چهار نیمکره با تشریفات و نورگیرهایی احاطه کرده اند که فضا را بزرگتر جلوه می دهد. ایوان بنا که پشت سردر قرار دارد با آجر و کاشی تزئین شده و دارای سقف یزدی است.

بیشتر بخوانید  ویدئویی از ضربه عجیب بیرانوند به درون سبد بسکتبال

کاخ سعدالسلطنه در حال حاضر دارای مساحت 6.2 هکتار با 7 حیاط است که حیاط بزرگی به نام صحن سعدالسلطنه به مساحت 3073 متر مربع است که 1593 متر مربع آن فضای باز است. استراحت در چهار طرف فضای بسته و نیمه باز است که آن سلول ها قرار دارند. صحن دوم در ضلع غربی این صحن به نام نگارالسلطنه قرار دارد و دارای دو اتاق و دو انبار بسیار بزرگ است و از سمت غرب به روی وزیر باز می شود. صحن دیگری به نام سعدیه از سمت شرق به صحن سعدالسلطنه متصل است که دارای 10 حجره و حمام می باشد.

مرمت این مجموعه در قالب تفاهم نامه ای از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به سازمان بهسازی و بازسازی شهرداری قزوین واگذار شد. کارهای مرمتی با منابع مالی سازمان بهسازی و بازسازی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال انجام است و بخش‌های زیادی از بنا قبلا مرمت شده است. از برنامه هایی مانند رستوران ها، فروشگاه های پوشاک و لباس و … اجاره استفاده کنید.

این بنای تاریخی ابتدا در سال 1317/9/17 با شماره ثبت 1021 در مجموعه بازار قزوین به ثبت رسید، سپس در تاریخ 1377/11/5 به شماره 2089 به‌عنوان کاروانسرای سعدالسلطنه و بعداً آبگرم سعدیه به شماره ثبت شد. 12598 u در 5 نوامبر 2005 از کاروانسرا جدا شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *