سراب ها و رودخانه های ناگوار در کرمانشاه



ایسنا / کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با اشاره به وضعیت نگران کننده منابع آب کرمانشاه گفت: طی سال آبی جاری میزان رواناب در استان 60 درصد و آبهای زیرزمینی حدود 30 درصد کاهش یافته است.

محمودرضا شهلایی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به بارندگی شدید کم که امسال مانند سایر کشورها در کرمانشاه با آن روبرو هستیم ، اظهار داشت: در این سال بارانی نسبت به سال گذشته و 185 میلی متر افت داشتیم میزان بارش در حومه شهر. “تاکنون به 300 میلی متر رسیده است.

وی همچنین به کاهش بارندگی م effectiveثر اشاره کرد و ادامه داد: آخرین بارشی م weثر ما در تاریخ 22 اسفند 1395 بود و 20 میلی متر بود و در فصل بهار بارشی م effectiveثر نداشتیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ، طبق آمار ، چنین چشمه ای بدون بارندگی موثر در 70 سال گذشته بی سابقه است.

شهلایی با بیان اینکه این کاهش بارندگی وضعیت سراب ها ، رودخانه ها و چشمه های استان را تحت تأثیر جدی قرار داده است ، یادآور می شود: میزان آبهای سطحی و رواناب در کرمانشاه حدود 60 درصد و آبهای زیرزمینی 30 درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: متوسط ​​آب چشمه ها حدود 70 درصد و حتی برای برخی از چشمه ها تا 100 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه همچنین به تأثیر کاهش منابع آب در وضعیت سراب ها و رودخانه های استان اشاره کرد و افزود: سراب هایی مانند نوجوباران و یاوری از خشکسالی رنج برده اند و سراب سبزعلی نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد.

بیشتر بخوانید  تاکید قالیباف بر افزایش سطح همکاری های اقتصادی ایران و صربستان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

شهلایی ادامه داد: سراب مایلسار سالها قبل خشک شده بود و کاخ قنبر نیز افت قابل توجهی در جریان داشت.

وی یادآور شد: سراب نیلوفر هنوز خشک نشده و آب کمی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه درباره رودخانه ها نیز گفت: برخی از رودخانه ها از جمله مرگ و راز خشک شده اند و رودخانه گاماسیاب آب زیادی در منطقه پل چر ندارد.

شهلایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکل جدی در ذخیره سازی سدها در استان نداریم.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی از تنش آبی به مدیریت آب و صرفه جویی در مصرف نیاز دارد ، گفت: اگر آبی که داریم مدیریت نشود ، در بقیه فصل تابستان و حتی در ابتدای سال آبی آینده با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد. .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید