ستاری: دانشگاه در قلب فعالیت های مبتنی بر دانش و اقتصاد خلاق قرار دارد


به گزارش گروه علم و توسعه خبرگزاری فارس به نقل از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، این مرکز اولین مکان تخصصی در این زمینه در مناطق جنوبی کشور است. ایجاد فرهنگ نوآوری و فعالیت های خلاقانه صنعتی در زمینه های مختلف علوم انسانی یکی از رسالت های این مرکز است. وی همچنین از تیم هایی در زمینه هایی مانند روانشناسی ، علوم شناختی ، اقتصاد ، مدیریت ، هنر و خلاقیت ، قانون و تولید محتوا پشتیبانی و آموزش می دهد. در حال حاضر 7 تیم در این مرکز مستقر هستند و ظرفیت استقرار 15 تیم را دارد.

این دانشگاه در قلب فعالیت های مبتنی بر دانش و اقتصاد خلاق قرار دارد

سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه پایه و اساس فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و خلاق است. اما نه دانشگاهی که با محیط پیرامون خود تعامل نداشته باشد. از دانشگاهی که در خیابان یا کوچه مجاور تأثیر نگذارد ، هرگز نمی توان انتظار داشت که بر جامعه تأثیر بگذارد.

مناطق نوآوری هسته اصلی شهرهای هوشمند هستند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: رویدادهایی که امروز در دانشگاه ها ، خانه های خلاق و مراکز نوآوری شاهد آن هستیم زمینه هایی برای نوآوری ایجاد کرده است. این مناطق هسته های شهر هوشمند را تشکیل می دهند که شهر را متحول می کنند. در منطقه نوآوری شریف بیش از 600 شرکت فناوری وجود دارد که به قیمت 3000 میلیارد تومان به فروش می رسند. وقتی این مناطق در اطراف دانشگاه شکل می گیرد ، دانشگاه خودش از آن بهره می برد.

بیشتر بخوانید  قائدی و ۴ استقلالی دیگر می‌روند

رئيس هیئت مدیره بنیاد ملی نخبگان وی همچنین گفت: به عنوان مثال ، دانشگاه استنفورد ده هزار شرکت هلدینگ اقتصادی در جهان با 10 هزار و 500 دانشجو است. تفاوت دانشجویی که وارد این دانشگاه می شود با دیگران در این است که این دانشجو از اولین باری که وارد استنفورد شده است به دنبال کارآفرینی ، ثبت شرکت و تجاری سازی ایده ها بوده است. این دانشگاه برای تغییر در جامعه است ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همه کمک ها و پشتیبانی های دانشگاه شیراز را برای تأثیرگذاری در جامعه ، اقتصاد و فرهنگ فراهم می کند.

دولت در حال توسعه زیرساخت ها است

رئیس ستاد فرهنگ اقتصادی دانش و توسعه صنایع نرم و خلاق با استناد به هزینه های آموزش و تحقیقات گفت: بودجه کشور سه رکن دارد. آموزش ، بهداشت و دفاع. موسسات تحقیقاتی زیادی در کشور وجود دارد ، اما شرکت های فناوری بسیار قدرتمندتر از آنها هستند. نوآوری چیزی نیست که فراتر از بخش دولتی و پول باشد. بلکه نوآوری کار بخش خصوصی و جوانانی است که برای ایده پردازی وقت می گذارند. این محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی در تحقیقات است. زیرا دولت در حال توسعه زیرساخت ها و تسهیل تحقیقات اساسی است.

ستاری همچنین افزود: مراکز نوآوری یا کارخانه های نوآوری و خانه های خلاق بسترهایی هستند که سرمایه را از بخش خصوصی به تحقیق می آورند. ما به این سیستم عامل ها نیاز داریم. پارک های موفق علم و فناوری پارک هایی هستند که بخش خصوصی 10 درصد بیشتر از بخش دولتی است. دانشگاه همچنین زیرساخت هایی را فراهم می کند. دانشگاه باید بخش قابل توجهی از درآمد خود را از فروش فناوری و ارتباطات صنعتی ، که تعاملی با جامعه است ، جمع کند.

بیشتر بخوانید  ویژگی‌های ۱۰۰ هزار تومانی جدید+ عکس

دانش آموز در حال دویدن است

معاون وزیر علوم و فناوری همچنین گفت: تحقیقات پیشرو در کشورهای پیشرفته توسط بخش خصوصی انجام می شود. کارآفرینی که نوآور باشد و محصول را تولید کند. اکنون نظر دهید حالت خوبه ایجاد شده در کشور. یک بار م toسسات تحقیقاتی برای حل مشکل صنعت در کشور تأسیس شدند. در حالی که دولت تحقیق نمی کند.

ستاری با اشاره به تسلط دانشجویان به دانشگاه ها ، گفت: این مشکل به خودی خود نوآوری ایجاد می کند. اما در موسسات تحقیقاتی ساختار دولتی است و انتظار نوآوری اشتباه است. البته در این موسسات تحقیقاتی نیروی فوق العاده ای وجود دارد که موفق به ثبت شرکت می شود. زیرا بهترین شرکتها در زمینه بیوتکنولوژی از انستیتو پاستور یا رازی هستند. تحول فرهنگی در کشور اتفاق افتاده است. اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور در حال پیشرفت است. این سیستم جدید فکری بر اقتصاد تأثیر می گذارد. محیطی که بیش از 7000 شرکت دانش بنیان و خلاق در آن فعالیت می کنند.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید