سانسور “بیشتر قرن” را به تسخیر خود درآورده است.



کارگردان «مستند یک قرن» درباره سانسوری که بر کار وی اعمال شده صحبت می کند و اظهار می کند: در این مجموعه سانسور به قدری زیاد است که مستند آسیب جدی دیده و از رویکرد ما فاصله می گیرد.

به گزارش ایسنا ، سانسور یکی از اصلی ترین مشکلات کارگردانان و مستندسازان است که هرکدام مطابق با سیاست های رسانه ای در مقطعی با آن دست و پنجه نرم کرده و از طرق مختلف با آن روبرو شده اند. اما وقتی این سانسورها به گونه ای روی آثار اعمال می شود که نتایج کار را از آنچه مالک انتظار دارد متفاوت کند ، داستان کمی پیچیده تر می شود. “مستند قرن” به کارگردانی احمد کشاورز یکی از آثاری است که به گفته کارگردان آن ، با سانسور بیش از حد آسیب دیده و از رویکرد خود تا حدودی فاصله گرفته است.

این مستند به مناسبت فرارسیدن قرن ، مجموعه وقایع قرن را که شامل حوادث ایران است ، بررسی می کند. مشکوک ترین مرگ های قرن ، وحشیانه ترین رویدادهای ورزشی قرن ، بزرگترین بیماری ها ، جنگ ها و بسیاری دیگر از حوادث قرن برخی از موضوعاتی است که این مجموعه از طریق منابع بایگانی به آنها می پردازد.

احمد کشاورز با اشاره به اینکه تعداد مباحث پیشنهادی فراوان است ، اما تنها 14 عنوان از آنها انتخاب شده است ، گفت: “عناوین انتخاب شده در زمینه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، ورزشی و سایر موارد است.”

کارگردان “مستند قرن” با اشاره به اینکه تا آنجا که ممکن است سعی شده است تا موضوعات انتخاب شده کلیشه نشود ، محدودیت های موجود را مهمترین عاملی می داند که باعث شده برخی از موضوعات به عنوان بزرگترین خوانندگان قرن شناخته شوند. نادیده گرفته شد و رها شد. ماندن.

بیشتر بخوانید  کی باورش میشه این یانگوم ۵۳ ساله است؟! | استایل بسیار شیک لی یونگ ئه بازیگر نقش یانگوم +تصویر

احمد کشاورز در پاسخ به این سال که مباحث و اطلاعات ارائه شده در مستند قرن چقدر قابل اعتماد است ، گفت: “منابع تحقیق برای این کار به هیچ وجه داخلی نیستند و ما سعی کرده ایم منابع خود را خارجی کنیم ، اما” در کجا لازم است ، مخاطب مستقیماً هدایت می شود تا تردیدی وجود نداشته باشد. ‘

این کارگردان با اشاره به اینکه سعی کرده در همه کارهایش بی طرف بماند ، تأکید کرد که تصمیم نهایی به عهده مخاطبان است.

احمد کشاورز کارگردان “مستند یک قرن” با بیان اینکه مخاطبان این مستند گسترده هستند گفت: به طور کلی رسانه ، مستند و سینما باید به گونه ای باشند که مخاطب را بدون هیچ گونه اطلاعاتی ببینند و فیلم تولید کنند یا مستند برای مخاطبی بدون ذهنیت. »

وی با اشاره به دشواری مستندسازی دوره تاج گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که با این مستند افتاد ، تأخیر در انتشار آن بود. “مسئله تاج به این دلیل است که بازنگری و تنظیمات به تعویق افتاد و سرانجام برنامه ای که قرار بود برای Aid 1400 پخش شود ، از دو هفته پیش آغاز شد. “

«مستند قرن» یک مستند بلند است که از جهات مختلف از لحاظ شکلی با دیگر مستندها متفاوت است. در مورد این تفاوت ها ، کشاورز گفت که در این مستند تصاویر بایگانی وجود دارد که یا بسیار کم دیده شده اند یا اصلا دیده نشده اند. وی درباره چگونگی دستیابی به بایگانی ها که به گفته وی در کشور موجود نیست ، گفت: “ما تعدادی سایت در خارج از کشور داریم که به عنوان منابع جدی بایگانی در نظر گرفته می شوند و برخی از بایگانی های خود را با خرید اشتراک از آن سایت ها تهیه کردیم.” »

بیشتر بخوانید  ویدیو| دلایل افت تیم ملی والیبال در المپیک توکیو از دید کارشناسان

ویژگی دیگری که باعث می شود یک مستند حدود یک قرن به شکل دیگری به اثری تبدیل شود ، بحث ترجمه آثار و فیلم هاست که از اهمیت زیادی در کارهای بایگانی برخوردار است و به گفته کارگردان این اثر در بخش بازی های جنجالی قرن ، این مثال واضح است. علاوه بر حجم زیادی از بایگانی های خارجی که به همین منظور برای همراهی مخاطبان ترجمه شده است ، گرافیک مناسب یکی دیگر از ویژگی های ذکر شده توسط سازنده است که توانسته است قالب این مستند را از فرم معمول و ثابت تغییر دهد. معمولاً متفاوت است. به عبارت دیگر ، منابع و ترجمه های بایگانی ویژه ، دو ویژگی مهم این مستند هستند.

به گزارش ایسنا ، “مستند قرن” ، تولید این شبکه مستند ، هم اکنون پنجشنبه ساعت 22 از تلویزیون پخش می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید