سال گذشته چقدر یارانه پرداخت شد؟


به گفته کارشناسان، یکی از اقدامات کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته اتخاذ سیاست های حمایتی به ویژه از طریق پرداخت یارانه است. یارانه یکی از ابزارهای مهم در تدوین سیاست های اقتصادی برای حمایت از اقشار مختلف مردم و اقتصاد جامعه است.

در بسیاری از کشورها، تولیدکنندگان چه در صنعت و چه در کشاورزی انواع مختلفی از یارانه ها را در اختیار دارند تا بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند. توزیع آن باید منطقی و دقیق باشد. میزان یارانه، نحوه پرداخت آن و از همه مهمتر اینکه متعلق به چه کسانی است و به چه کسانی تعلق نمی گیرد، یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور در سال های اخیر است.

بیش از ۱۱ سال از زمانی که «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور وقت در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ رسماً اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را اعلام کرد، می گذرد. در این سال ها استفاده از ظرفیت اجرایی این قانون برای افزایش تولید، اشتغال و بهره وری و همچنین ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی همواره مورد تاکید بوده است.

سال گذشته چقدر یارانه پرداخت شد؟

از آن زمان تاکنون دولت هر ساله میزان قابل توجهی یارانه در بودجه سالانه خود در نظر گرفته است. بر این اساس اثر بودجه سال 1400 نشان می دهد که دولت در سال گذشته 42 هزار و 800 میلیارد تن یارانه نقدی و غیرنقدی برای خانوارها برآورد کرده است که با تحقق 107 درصدی این رقم به 45 هزار و 632 میلیارد و 500 میلیارد تن رسیده است. میلیون تن از این نوع یارانه.

همچنین برای اجرای طرح حمایت از خانوارها در بودجه از سال 1400، 31 هزار میلیارد تومان برآورد شد که با تحقق 131 درصدی مبلغ 40 هزار و 742 میلیارد و 240 میلیون تومان از این نوع یارانه پرداخت شد. .

بیشتر بخوانید  صدور مجوز برای 202 سینگل به مدت دو هفته

بر اساس اثر قانون بودجه 1400، در مجموع بیش از 83 هزار و 542 میلیارد حجم یارانه به خانوارها براساس قانون هدفمندی یارانه ها و یارانه های مادام العمر پرداخت شد.

دیدگاهتان را بنویسید