سالن موچوارا در فهرست آثار ملی


سلام جدید – خدمات گردشگری: بندر گناوه در استان بوشهر واقع شده و دارای فرصت های گردشگری فراوانی است و قرار گرفتن آن در ساحل خلیج فارس این نعمت را چند برابر کرده است. تالاب هاله یکی از گنجینه های ارزشمند منطقه به حساب می آید که پرندگان مهاجر بومی و حیات وحش منحصر به فرد را در خود جای داده است. یکی از مهم ترین جاذبه های باتلاق هاله، تنوع گیاهان و وجود رودخانه است. همچنین نزدیکی سواحل این باتلاق به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی های باتلاق هله است که این منطقه را به دنیایی وحشی تبدیل کرده است. 1355 بر اساس قطعنامه شماره. 74 از 5.6.1355. شورای عالی حفاظت محیط زیست این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوچر قرار گرفته است.

بندر گناوه یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه است. آب و هوای جنوا گرم و مرطوب است. این بندر به خاطر ساحل زیبا، حیات وحش و بازارهای سنتی در بین گردشگران بسیار معروف است. بندر گناوه از نظر جغرافیایی در ساحل خلیج فارس و بین بنادر بوشهر و دیلم در 18 کیلومتری شرق خرم حسن واقع شده است.

سالا موچوارا در فهرست آثار ملی

مرداب هاله یکی از باتلاق های معروف قلمرو جنوبی ایران است که از طغیان دو رودخانه مذکور و تا حدودی از جزر و مد خلیج فارس تغذیه می شود. این تالاب یک اکوسیستم محلی محسوب می شود که برای تحقیق و تفرجگاه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین هزاران پرنده آبزی مهاجر مانند حواصیل، گکو، درنا، اردک، پرستو، درنا، خرچنگ و مرغ مگس خوار در این تالاب زندگی می کنند. باتلاق هاله در سال 1342 بر اثر طغیان رودخانه هیل و تغییر جهت این باتلاق با مسیر سابق خود که به مناطق همجوار نفوذ می کند ایجاد شد و توسط اطراف بوسر پوشانده شد. گردشگران می توانند از گیاهان آبزی موجود در تالاب هله که مرتعی مهم برای آبزیان و پرندگان محسوب می شود، دیدن کنند. جالب است که در این منطقه انواع شکار پرندگان و عقاب ها را می توان مشاهده کرد که در برخی نقاط به چشم می خورد. باتلاق هاله که نقش مهمی در هوازدگی، پایداری خاک و تامین علوفه دارد به عنوان تالاب رایج جنوب کشور شناخته می شود.

بیشتر بخوانید  مهم ترین اخبار در باره دریافت سهام عدالت جدید

منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر قرار دارد. این منطقه در ساحل خلیج فارس در 10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوچر قرار دارد. مساحت آن 42600 هکتار است که نیمی از آن تالاب است و آب آن از رودخانه هله می آید. تالاب هاله یکی از جاذبه های مهم بوسر است. مرداب هال در منطقه حفاظت شده هال واقع شده است. نیمی از این منطقه حفاظت شده 42600 هکتاری را تالاب هله پوشانده است.

سالا موچوارا در فهرست آثار ملی

نشانه جغرافیایی

منطقه حفاظت شده هالا با مساحت 46783 هکتار که نیمی از آن تالاب است و آب آن از رودخانه تپه می آید در مختصات جغرافیایی “24’38°50” تا “23’56°50” واقع شده است. طول شرقی و “24’03°29” در 29 درجه و 16 دقیقه و 50 دقیقه عرض شمالی واقع شده است.

تهویه مطبوع

منطقه حفاظت شده هله بخشی از قسمت پست کوهستانی استان بوشهر و در واقع دشت آبرفتی رودخانه ای است که از فلات زاگرس سرچشمه می گیرد و آب و هوای این منطقه به دلیل ارتفاع کم، گرم و بدون باران است. و عرض جغرافیایی کم است ولی به دلیل مجاورت با دریا رطوبت هوا قابل توجه و در مواردی بسیار زیاد است. این منطقه ۷ ماه از سال خشک و بدون بارندگی است. فصل خشک از فروردین آغاز و تا آبان ادامه دارد و شدت آن در تیر و مرداد است. میانگین رطوبت نسبی سالانه 65 درصد و میانگین بارندگی سالانه 279 میلی متر است. بیشترین میانگین بارش در دوره آماری مربوط به دی ماه با مقدار 92 میلی متر است که حدود 59 درصد از بارش سالانه را شامل می شود. میانگین دمای سالانه 25 درجه سانتیگراد است. در این دوره گرم ترین ماه سال مرداد با میانگین دمای روزانه 31 درجه سانتیگراد و سردترین ماه سال ژانویه با میانگین دمای روزانه 14 درجه سانتیگراد است. مجموع تبخیر سالانه در ایستگاه بوشهر حدود 1700 میلی متر برآورد شده است. جهت غالب باد در تمام فصول شمال غربی با شدت متوسط ​​29 گره می باشد.

بیشتر بخوانید  توقف تولید ۲ محصول ایران خودرو در روزهای آینده

سالا موچوارا در فهرست آثار ملی

زندگی گیاهی

گیاهان آبزی تالاب زیستگاه آبزیان و پرندگان ساحلی است. پوشش گیاهی آن شامل اسکراب مناسب برای حمل و نقل، علوفه، گوسفند، آجیل، اشک و گیاهان تالابی، از جمله نخل باتلاقی، نی، بزوآ، پیازین و گزنه paluvus است که در آن پیازین و چچم بیشترین تراکم را دارند.

موقعیت جغرافیایی

این منطقه در ساحل خلیج فارس در 10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوچر قرار دارد.

سالا موچوارا در فهرست آثار ملی

مرزهای جغرافیایی تالاب ها

از شمال: از روستای کورهبند به سمت غرب با جاده جیپ پس از عبور از روستاهای کلا سوخته، عسکری، محرزی به حمود.

از ضلع غربی: از روستای حمود به سمت جنوب با جاده جیپ پس از عبور از روستای رستمی به روستای فراغه و از روستای فراغه در امتداد مرز غربی رودخانه هلا تا مصب رودخانه بالا در خلیج فارس «تم البرشا».

از جنوب: از تم البرش در امتداد مرز بین آب و خشکی در جنوب به جزیره شیف شامل همه باتلاق ها و نیزارها و از جزیره شیف در یک خط مستقیم از غرب به شرق تا شیف مخروبه.

از شرق: از شیف ویران شمال در جاده جیپ به روستای کوره بند.

<п>اعلامیه سالا موچوارا در فهرست آثار ملی اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید