مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ساده ترین و موثرترین راه مبارزه با افسردگی را بشناسید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان افسردگی با استفاده از دستگاه rTMS

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که می تواند تمام جنبه های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری می تواند باعث احساس غم و ناامیدی شود و مانند هر بیماری دیگری نیاز به درمان دارد. هر روز روش های زیادی برای درمان افسردگی معرفی می شود که یکی از این روش ها دستگاه rTMS است. دکتر علی کربلایی در این مقاله به تمامی سوالات شما در مورد درمان افسردگی با دستگاه rTMS پاسخ می دهد. تشویق شدن.


مقدمه دکتر علی کربلایی متخصص مغز و اعصاب

دکتر علی کربلایی در زمینه روانپزشکی موفقیت های زیادی کسب کرده است. وی با عضویت در انجمن سردرد ایران و کمیته اعصاب و روان انجمن روانپزشکی ایران توانست نقش بسیار فعالی در توسعه این رشته ها در ایران ایفا کند. دکتر کربلایی در زمینه های وسواس، اضطراب، افسردگی، دوقطبی، اختلالات حافظه، آلزایمر و… تخصص دارد. علاوه بر این، فعالیت در زمینه های درمانی غیر دارویی مانند rTMS، نقشه برداری مغز (kEEG) و EEG و همچنین TDCS نیز از دستاوردهای او محسوب می شود.

دکتر کربلاج به دلیل فعالیت در روزنامه های شرق، سلامت و آفتاب یزد، ترجمه دو کتاب تخصصی به نام «علائم در ذهن و سیناپس ها»، نویسنده کتاب «اسکی» یکی از شخصیت های برجسته روانپزشکی به شمار می رود. در روانپزشکی» و سخنرانی فیزیولوژی اعصاب و غدد در دانشگاه در. از سوابق تحصیلی وی می توان به گذراندن دوره هشت ماهه تکمیلی آلزایمر و راه اندازی کلینیک حافظه و همچنین مدرک بین المللی سردرد اشاره کرد.


درمان افسردگی

پاسخ به ۱۱ سوال مهم در مورد درمان افسردگی با دستگاه rTMS

در زیر پس از توضیح کلی در مورد افسردگی، دکتر کربلایی دستگاه rTMS، کاربرد، فواید و مدت زمان اثر آن را با شما در میان می گذارد.


1. مهمترین علائم افسردگی چیست؟

موارد زیر اغلب در افراد افسرده دیده می شود:

بیشتر بخوانید  خواستگاری یا دوستی قبل از ازدواج

انزوا و تنهایی؛
خودکشی کردن؛
اختلالات خواب و اشتها؛
احساس ناامیدی و پوچی؛
فکر کردن به خودکشی و مرگ؛
میل به تنهایی (در مقابل ارتباط با افراد دیگر)؛
عدم رضایت از فعالیت هایی که در گذشته لذت بخش بوده اند.
احساس غمگینی در بیشتر ساعات روز و بیشتر روزهای هفته؛
احساس گناه نسبت به گناهانی که شخص ممکن است مرتکب شده باشد یا نکرده باشد.


2. چه زمانی درمان افسردگی ضروری است؟

وقتی افسردگی شدید می شود، فرد نیاز به درمان دارد. افسردگی زمانی که در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند، شدید تلقی می شود. به عنوان مثال، زمانی که:

فرد نمی خواهد کار خود را انجام دهد.
او در برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان مشکل دارد.
در دانشجویان یا دانشجویان زمانی که افت تحصیلی وجود دارد.


علت افسردگی


3. درمان افسردگی چیست؟

درمان افسردگی به دو نوع بیولوژیکی و روانی تقسیم می شود.
درمان های بیولوژیکی شامل داروهای ضد افسردگی است. پس از مصرف، این داروها وارد جریان خون شده، به مغز می رسد و باعث تنظیم پیام رسان های شیمیایی می شود. یکی دیگر از روش های بیولوژیکی که اخیراً تأیید شده است، تحریک مغناطیسی مغز است. این روش به طور مستقیم و هدفمند بدون ورود به گردش کار می کند.
از درمان های روانشناختی می توان به انواع روش های روان درمانی اشاره کرد که شامل روش های شناختی- رفتاری، طرح ها و … می شود.


4. چه کسانی برای استفاده از دستگاه RTMS مناسب هستند؟

این دستگاه برای همه افراد مبتلا به افسردگی استفاده می شود. اما تناسب باید در یک مصاحبه بالینی و گاهی تصویربرداری یا نقشه برداری مغز ارزیابی شود. ما بیشتر بیماران مبتلا به افسردگی تک قطبی را می پذیریم.
همچنین ممنوعیت هایی برای دریافت تحریک وجود دارد. مانند افرادی که اشیای فلزی (مانند باتری قلب) در بدن خود دارند، سابقه تشنج دارند یا افرادی که افکار خودکشی دارند.

بیشتر بخوانید  ازدواج مجــــدّد

باید بخوانید:


5. دستگاه rTMS چگونه کار می کند و چگونه به درمان افسردگی کمک می کند؟

این دستگاه از طریق امواج مغناطیسی نقطه مرکزی مغز را تحریک می کند و در نتیجه پیام رسان های شیمیایی مغز را تنظیم می کند.


6. درمان افسردگی با دستگاه rTMS چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط، تحریک مغز برای درمان افسردگی 20 روز طول می کشد. این 20 روز معمولاً 5 روز در هفته و در 4 هفته انجام می شود. بیمار در هر روز ویزیت 2 تحریک راست و چپ دریافت می کند. حدود 15 دقیقه طول می کشد تا هر طرف تحریک را دریافت کند. البته باید بدانید که استفاده از فناوری تتا برست در دستگاه های جدید این زمان را به 5 دقیقه کاهش داده است.


درمان افسردگی با دستگاه rTMS


7. آیا استفاده از rTMS به تنهایی در درمان افسردگی کمک می کند یا روان درمانی و دارودرمانی مورد نیاز است یا هر دو؟

این دستگاه قدرت کافی برای درمان افسردگی را دارد. اما گاهی نیاز است که با دارو یا روان درمانی یا هر دو ترکیب شود. اگرچه بهترین کار ترکیب rTMS با روان درمانی است، اما در بسیاری از موارد افراد تنها با rTMS به بهبودی کامل دست یافته اند.


8. مزایای استفاده از RTMS در مقایسه با سایر درمان های افسردگی چیست؟

مهمترین مزیت RTMS بدون عارضه یا بدون عارضه بودن آن است. همانطور که قبلا ذکر شد، این درمان وارد جریان خون نمی شود. ورود داروهای ضد افسردگی به جریان خون باعث می شود که آنها به تمام بافت ها و اندام های بدن برسند و اثرات ناخواسته ای از خود به جای بگذارند.
دستگاه rTMS عمداً بخشی از مغز که مسئول ایجاد افسردگی است را تحریک می کند. مزیت دیگر سرعت عمل آن است. بنابراین پس از 2 تا 4 هفته اثرات ضد افسردگی خود را به طور کامل نشان می دهد. در حالی که داروها با فرض سازگاری و دوز مناسب و کافی، این اثر را در خوشبینانه ترین حالت طی 4 تا 6 هفته نشان می دهند.

بیشتر بخوانید  مضرات جدی غر زدن خانوم ها برای شوهرانشان


9. استفاده از دستگاه RTMS چه عوارضی دارد؟

اکثر عوارض جانبی این دستگاه خفیف بوده و شامل سردرد و ناراحتی جزئی در محل تحریک می باشد. اگر پزشک قبل از شروع جلسات rTMS ارزیابی انجام ندهد و بیمار برای دریافت تحریک مناسب نباشد، علائم شدیدتری مانند تشنج یا شیدایی ممکن است رخ دهد.


کاربرد دستگاه RTMS


10. هزینه درمان rTMS چقدر است؟

قیمت درمان TMS طبق تعرفه هر جلسه 270 هزار تومان می باشد.
11. آیا افسردگی پس از درمان rTMS قابل برگشت است؟ چه توصیه هایی برای جلوگیری از بازگشت افسردگی پس از درمان RTMS دارید؟
فرقی نمی کند که با دستگاه rTMS درمان شود یا با دارو، افسردگی طبیعتاً برگشت پذیر است. همانطور که قبلا ذکر شد، بهترین روش درمانی برای فردی که از افسردگی رنج می برد، ترکیبی از RTMS و روان درمانی است. rTMS می تواند باعث بهبودی حاد افسردگی شود و روان درمانی از بازگشت آن جلوگیری می کند.
توصیه من برای جلوگیری از بازگشت افسردگی این است که با یک روانپزشک در تماس باشید. روانپزشک تمام جوانب اختلال فعلی و احتمال عود را برای هر فرد در نظر می گیرد و برای هر فرد برنامه ای تعیین می کند. این برنامه می تواند بازدیدهای مکرر یا شرکت در کارگاه یا جلسات روان درمانی با دریافت جلسات یادآوری RTMS باشد.

کلام آخر: در مورد افسردگی، درمان شما باید مطابق با نظر روانپزشک باشد. اگر به دنبال یک راه حل درمانی سریع و کم خطر هستید، می توانید با روانپزشک خود در مورد درمان rTMS صحبت کنید. درمان افسردگی با دستگاه rTMS یک راه مدرن و تضمینی برای بازگشت به زندگی سالم است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *