زگیل کف پا چیست و چه علائمی دارد ؟



زگیل کف پا و علائم آن


شاید تا به حال نام زگیل های پلانتار را شنیده باشید. در حقیقت این نوع زگیل همان زگیل های کف پا هستند که هیچ خطری ندارند. این زگیل ها بسیار جزئی بوده و غیر سرطانی اند. این مشکل ممکن است برای هر کسی به وجود آید.


چیزی که مورد توجه است این است که زگیل کف پا بیشتر در بین کودکان و نوجوانان رایج است. همچنین این مشکل پوستی در بین برخی از ورزشکاران از جمله رقصندگان، ژیمناستیک کاران و شناگران به دلیل پابرهنه شدن در مناطق عمومی، بیشتر دیده می شود.


زگیل کف پا با سیستم ایمنی بدن نیز ارتباط داشته و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر به این مشکل مبتلا می شوند.


زگیل کف پا خطرناک است


زگیل های پلانتار چیست ؟


زگیل های پلانتار یا زگیل کف پا چیست ؟


وقتی سلول های پوستی به دلیل آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، سریع تر از حد طبیعی رشد کنند، زگیل ایجاد می شود. HPV دارای 150 سویه است که ده نوع آن منجر به ایجاد زگیل پوستی می شود. این زگیل ها به صورت زگیل های معمولی، کف پا و پهن می باشند.


برخی دیگر از سویه ها موجب ایجاد انواع دیگر زگیل از جمله زگیل مقعد و زگیل تناسلی می شود. می توان گفت که زگیل های پوستی به ندرت با سرطان مرتبط هستند و در حقیقت آن ها غیر سرطانی اند.


همه ما به طور روزانه با ویروس HPV در تماس هستیم مثلا هنگام دست زدن به دستگیره در، اما فقط در برخی از افراد زگیل پوستی به وجود می آید و این مشکل در افراد مستعد به زگیل ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  آموزش اتو مو اموزش ارایش مو


همچنین کودکان و نوجوانان، افراد دارای ناهنجاری های سیستم ایمنی، افرادی که با مرغداری، گوشت و ماهی سروکار دارند، بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به زگیل پوستی هستند.


زگیل های پوستی خیلی مسری نیستند اما می توانند از طریق تماس مستقیم و فرد به فرد و بیشتر از طریق شکاف پوستی گسترش پیدا کنند. کف اتاق، دستگیره در و دوش از جمله سطوحی هستند که ممکن است ایجاد زگیل پوستی کنند.


یکی از انواع زگیل هایی که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند، زگیل کف پا است. این نوع زگیل به دلیل تماس مستقیم پا روی سطح زمین و فرش ایجاد می شود. حتی لمس زگیل کف پا و سپس دست زدن به سایر نقاط بدن، می تواند سبب ایجاد زگیل در آن نقاط شود.


به همین دلیل هنگام لمس زگیل، باید دستانتان را به خوبی بشویید تا در نقاط دیگر بدن زگیل ایجاد نشود. عفونت ویروسی زگیل طی الگوی مشخصی پیشرفت می کند و نمی توان به خوبی آن را تشخیص، درمان و ریشه کن کرد.


راه انتقال زگیل کف پا


نشانه های زگیل کف پا


علائم زگیل های پلانتار یا زگیل کف پا


زگیل کف پا همانند سایر مشکلات پوستی با علائمی خود را نشان می دهد. معمولا تشخیص این نوع زگیل دشوار نیست و با مشاهده علائم و برخی فاکتورها می توان آن را تشخیص داد.


علائم زگیل کف پا شامل موارد زیر است:


  • کسی که به زگیل کف پا مبتلا می شود، هنگام ایستادن روی پا و یا هنگام راه رفتن در یک نقطه از کف پای خود احساس درد می کند.

  • یکی دیگر از علائم زگیل کف پا این است که فرد مبتلا، در کف پای خود لکه ای مشاهده می کند که پوست سفت و ضخیم دارد و ممکن است همان زگیل باشد و نشان دهنده رشد و پیشروی به سمت داخل است.

  • نشانه های زگیل کف پا معمولا شبیه به کالوس یا میخچه پا می باشد.

  • زگیل های کف پا معمولا در قسمت نرمی و گوشتی پا ایجاد می شوند. حتی ممکن است روی انگشتان پا نیز به وجود آیند. اگر کف پای خود، قسمتی سفت و سخت همانند یک دانه مشاهده می کنید که رشد ناهمواری دارد، به احتمال زیاد زگیل است.

  • یکی دیگر از علائم زگیل کف پا، ایجاد نقاط سیاه است که به صورت رگ های خونی ریز و لخته هستند و معمولا با دانه های زگیل اشتباه می شوند.

  • ایجاد ضایعه های پوستی در کف پا که الگوهای معمول کف پای شما را قطع کرده باشد.


اگر علائم بالا را داشتید به احتمال زیاد به زگیل کف پا مبتلا شده اید و باید برای درمان آن اقدام نمایید.


چرا زگیل کف پا به سختی درمان می شود ؟


پوست کف پا به شدت ضخیم است. این ضخامت برای محافظت از کف پا بسیار مؤثر بوده و تا حدی از سوراخ شدن پوست هنگام فرو رفتن یک جسم سخت به پا، جلوگیری می کند.


اما این سختی و ضخامت پوست برای زگیل کف پا مفید نبوده و می تواند از ویروس های HPV موجود در پوست کاملا محافظت نماید. این ویروس ها زیر پوست جمع می شوند و پوست کف پا از آن ها محافظت می کند، در نتیجه زگیل کف پا ایجاد شده و به دلیل این ضخامت به سختی می توان این نوع زگیل را از بین برد.


بیشتر بخوانید  آموزش ساخت گردنبند زنجیری بافت

دیدگاهتان را بنویسید