زمان کمی برای دستیابی به توافق در وین باقی مانده است


رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ادعای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و همکاران آلمانی و فرانسوی وی درباره مذاکرات وین اشاره کرد.

وی در توئیتی نوشت: «آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آلمان، آنالینا بوربوک وزیر امور خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه و جیمز کلرل سفیر بریتانیا فوریت بازگشت متقابل به اجرای کامل را تأیید کردند.

مالی در ادامه بیانیه فوق تاکید کرد: تنها زمان کوتاهی تا حصول توافق و اجرای آن باقی مانده است تا اینکه توسعه برنامه هسته ای ایران چنین امکانی را از بین ببرد.

رابرت مالی: زمان در وین رو به اتمام است

بلینکن روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری با همتایان آلمانی و فرانسوی خود گفت که ایالات متحده نمی تواند به شورای امنیت سازمان ملل بازگردد مگر اینکه در هفته های آینده در وین به توافق برسد.

وزیر خارجه آمریکا در توضیح این موضوع مدعی شد که ایران در این مدت می تواند در برنامه هسته ای خود بیش از حد پیش رود تا دیگر امکان بازگشت به آژانس وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با تایید این ادعا گفت که مذاکرات وین وارد مرحله حساسی شده و فرصت دستیابی به توافق هسته ای با ایران رو به پایان است.

پیش از این جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران گفت: اکنون زمان ناامید شدن از مذاکرات هسته ای ایران نیست و پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده و ما ناامید نیستیم. “

این اظهارات پس از آن بیان می شود که طرف های روسی و چینی در وین و دیگر ناظران بین المللی اذعان کردند که پیشرفت های قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده و مسائل مهم حل شده است.

بیشتر بخوانید  گزافه‌گویی رژیم صهیونیستی درباره «توافق خوب با ایران»

صرف نظر از تاکتیک های غرب مبنی بر اینکه فرصت کافی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد، فضای مذاکره را تیره و تار و فشار و هجمه رسانه ای شدید برای پیشبرد اهداف خود برای گرفتن امتیازات هر چه بیشتر از طرف ایرانی می کنند، باید توجه داشت که آمریکای فعلی دولت تفاوت چندانی با دولت قبلی ندارد و فقط تاکتیک‌هایی که در دولت بایدن به کار می‌رفت با تاکتیک‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، متفاوت است، این گردن ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید