زمان پرداخت سود سهام عدالت



گزارش کردن تو خبر: سود سهام عدالت در سال 1400 حدود 500000 برای هر سهم است. این سود برای صاحبان یک میلیون سهم یا معادل حدود یک میلیون تومان احتمالا دو برابر خواهد شد.

احساس خاندوزی وزیر اقتصاد اخیرا از پرداخت سود سهام عدالت 1400 تا پایان دی ماه 1401 خبر داده است. با توجه به جزئیاتی که تاکنون منتشر شده است، این سود باید به 49 میلیون سهامدار پراودا پرداخت شود.

سود سهام عدالت در سال 1400 حدود 500000 برای هر سهم است. این سود برای صاحبان یک میلیون سهم یا معادل حدود یک میلیون تومان احتمالا دو برابر خواهد شد.

بر این اساس این خانواده چهار نفره تا پایان فصل پاییز حدود دو میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

آیا سرمایه متوفی گران است؟

اقدامات مربوط به واگذاری سهام مالکیت متوفیان در حال انجام است اما زمان دقیق اجرا هنوز مشخص نیست.

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس گفت: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در روزهای اول مهرماه برگزار شد، مصوبه ای مبنی بر تعیین تکلیف سهم به تصویب رسید. در پایتخت آن مرحوم وراث باید ادعای خود را اعلام کرده و گواهی انحصار وراثت را در اختیار داشته باشند.

دانش کاظمی مشکل موجود در حوزه سهام عدالت متوفی را برشمرد و ادامه داد: روند حقوق صاحبان سهام متوفی سالهاست که بلاتکلیف بوده و مشکل اصلی این است که حتی ممکن است وراث فوت کرده باشند.

بیشتر بخوانید  ۵ کشته و زخمی درپی واژگونی خودروی سواری در قزوین

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: اینکه چگونه سهم مالکیت و سود حاصل از این سهام به دست وراث اصلی می رسد، این یک روند قانونی است که باید طی کنیم.

دانش کاظمی تاکید کرد: پس از تصمیمات شورای عالی بورس در نهایت مصوب شد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این امکان را به سهامداران بدهند که از طریق سامانه متصل به سپرده گذاری مرکزی فرم را به صورت رایگان ارائه کنند. شرکت از طریق ارث monopol list.je، پر کنید

حمیدرضا دانش کاظمی ادامه داد: از محل سود سال های گذشته متوفی که در شرکت سپرده گذاری مرکزی است. حق انتقال به مبلغ کمتر از 60 هزار تومان کسر و مابقی منابع به همراه سهام و سود به وراث منتقل می شود. این مصوبه به تصویب شورای عالی بورس رسید و به قوه قضائیه و شرکت سپرده گذاری مرکزی حق داد تا این فضا را در اختیار داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که این مصوبه چه زمانی اجرایی می شود، گفت: اقدامات مربوط به این طرح به سرعت در حال انجام است اما تعیین زمان دقیق اجرای آن اصلا کار ساده ای نیست.

این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: وراث با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تماس بگیرند. در آنجا تقاضای دریافت سهام می کنند و پس از آن سپرده گذار به طور خودکار سود و اصل سهام را در اختیار وراث قرار می دهد.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که تعیین سهم متوفی مستلزم انحصار وراثت از طریق مراجع قضایی است زیرا باید نوع تصمیمات شرعی نسبت به سهام و اموال متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید  مرجان محتشم در رخت عروسی

تعداد سهام باقی مانده

اما چند نفر از سرمایه جان سالم به در برده اند و دولت باید به چند نفر سرمایه بدهد؟ اولین آماری که در این زمینه ارائه شد، پرداخت اقدامات قانونی برای حدود 20 میلیون نفر بود. اگر مبنای چنین عددی باشد، با وجود پرداخت سود سهام عدالت به 49 میلیون نفر، حدود 70 میلیون نفر از جمعیت ایران مشمول سرمایه حقوق صاحبان سهام خواهند شد.

البته این آمار هیچ گاه از سوی هیچ مسئولی تایید نشد تا اینکه نمایندگان شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 1401 راهکاری برای تعیین توزیع باقی مانده سهام در سرمایه 1401 ارائه کردند.

این در حالی است که حدود سه ماه پیش حسین کربازاده، رئیس سازمان خصوصی سازی تعداد بازماندگان سهام مالکیت را تنها سه میلیون و 337 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در بین این افراد فقط افراد تحت پوشش امداد و بهزیستی هستند. هیئت مدیره

دیدگاهتان را بنویسید