مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

زمان واریز یارانه 400 هزار تومانی در تیرماه به حساب سرپرستان خانوار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نوح، چندی پیش اخباری مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز تصمیمی برای تغییر یارانه گرفته نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه های مالی نیست. یارانه نقدی تیرماه به زودی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مشخص نیست مشکل یارانه های مالی چه زمانی حل می شود.

بر اساس آخرین اطلاعات، یارانه 300 تا 400 هزار تومانی به ازای هر نفر می تواند بخشی از هزینه های اجرای سیاست ارز ترجیحی در سال جاری را پوشش دهد. و این در حالی است که بر اساس اهداف دولت، خانوارهای روستایی و دهک های پایین جامعه بیش از سایر دهک ها و مناطق کشور قادر به جبران هزینه های سیاست جدید دولت با یارانه های مالی هستند. این در حالی است که افزایش درآمد خانوار در سایر دهک ها هزینه های برآورد شده را پوشش می دهد.

پس از سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت و آغاز فاز جدید آزادسازی قیمت ها، قیمت کالاهای اساسی مشمول افزایش قیمت شد. از سوی دیگر، دولت برای کاهش اثر افزایش قیمت، دستمزد روزانه افراد و خانوارها را افزایش داده است. مرکز آمار ایران در گزارشی تحلیلی به بررسی تاثیر متقابل افزایش قیمت و یارانه معیشتی بر هزینه و درآمد خانوار پرداخت. همچنین در این گزارش با توجه به افزایش قیمت ها، تفاوت مورد نیاز برای حفظ قدرت خرید در سال 1401 نسبت به سال 1400 محاسبه و نشان داده شد.

پس از لغو ارز ترجیحی برخی کالاهای اساسی، قیمت این کالاها به صورت مستقیم و قیمت کالاهای مربوط به این اقلام به صورت غیرمستقیم افزایش یافت. افزایش قیمت کالاها با توجه به مقدار و نوع کالا در دهک های مختلف متفاوت خواهد بود. با ثابت نگه داشتن میزان مخارج مردم در دهک های هزینه 1400 و افزایش هزینه ها بر اساس تورم پیش بینی شده برای سال 1401، هزینه های سال 1401 در دهک های هزینه به دست آمد. سپس با توجه به یارانه معیشتی پرداختی به خانوارها که برای دهک های اول تا سوم ماه 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده، مابه التفاوت هزینه های 1400 و 1401 بوده است. محاسبه شد. با توجه به افزایش درآمد در سال 1401 بخشی از این افزایش هزینه با درآمد جبران می شود. اما بخش دوم مستلزم پرداخت کمک هزینه معاش دولتی به خانواده ها است.

بیشتر بخوانید  برگزاری مجدد بازی سپاهان-الاتحاد با اعلام AFC | میزبان هنوز مشخص نیست

خانوارها چقدر گران می شوند؟

بر اساس این گزارش، برای ماندن خانوارهای دهک اول در سال 1401 مانند سال 1400 باید درآمد سرانه ماهانه 400 هزار و 889 تومان افزایش یابد. اگر افزایش درآمد دهه اول حتی صفر باشد، یارانه پرداختی دولت (ماهانه 400 هزار تومان) می توانست تمام این افزایش هزینه ها را پوشش دهد.

با افزایش مالیات بر درآمد افراد، هزینه ها نیز افزایش می یابد. به گفته ما تفاوت هزینه های سال 1401 نسبت به 1400 برای هر نفر در دهک دهم کل کشور 2 میلیون و 550 هزار و 332 تومان است که به دلیل عدم پرداخت یارانه به جمعیت این دهک، این همه تفاوت در هزینه ها باید از طریق افزایش درآمد پرداخت شود.

در مناطق شهری نیز پرداخت کمک معیشتی دولتی به جمعیت دهک اول باعث شد تا این پرداخت تمام افزایش هزینه ها (ماهانه 397 هزار و 698 تومان) در این دهک را جبران کند. افزایش هزینه برای جمعیت دهک دهم شهری 2 میلیون و 502 هزار و 542 تومان است که در صورت عدم دریافت یارانه روزمزد، برای حفظ قدرت خرید 1400، کل افزایش هزینه ها باید جبران شود. افزایش درآمد

در روستاها به دلیل کاهش هزینه های خانوار، میانگین افزایش هزینه ها در سال 1401 نسبت به 1400 نفر برای هر نفر در دهمین ماه، 238 هزار و 51 تومان است که حمایت های پرداختی دولت نه تنها آن را پوشش می دهد، بلکه افزایش را نیز پوشش می دهد. در هزینه‌های هر نفر و همچنین میزان پرداختی باعث بهبود وضعیت رفاهی نسبت به سال 1400 شده است. خانوارهای دهک دهم روستایی در سال 1401 نسبت به سال 1400 ماهیانه یک میلیون و 356 هزار و 139 تومان افزایش داشته اند که برای این افراد بخشی با یارانه معیشتی و بخشی دیگر با افزایش جبران می شود. در درآمد

پوشش هزینه های خانوارهای روستایی با یارانه

همانطور که گفته شد در دهه اول نه تنها برای خانوارهای روستایی و شهری، بلکه برای کل کشور یارانه افزایش هزینه در سال جاری را پوشش می دهد. بر اساس توزیع دولت برای دهک های اول تا سوم به ازای هر نفر 400 هزار تومان یارانه نقدی در ماه پرداخت می شود. به این ترتیب هزینه هر نفر در دهک اول روستایی 238 هزار و 51 تومان افزایش می یابد که تقریباً نیمی از یارانه پرداختی دولت است. برای جمعیت شهری نیز افزایش هزینه ماهانه به ازای هر نفر 397 هزار و 698 تومان است که با یارانه 400 هزار تومانی پوشش داده می شود. همچنین با توجه به افزایش قیمت 400 هزار و 889 تومانی برای کل کشور، یارانه به طور میانگین تمامی هزینه ها را پوشش می دهد. و این در حالی است که تقریبا تا دهک سوم که مردم از یارانه 400 هزار تومانی بهره مند می شوند می توانند افزایش هزینه های ناشی از سیاست اصلاح ارز ترجیحی را پوشش دهند به طوری که هر روستایی در دهک دوم ماهانه 310 هزار و 563 تومان افزایش یافته و این رقم برای یک دهم دهم به 357 هزار و 581 تومان می رسد که معادل 400 هزار تومان یارانه برای هر دو عشر است. اما برای دهک های دیگر علاوه بر یارانه نقدی دریافتی، مردم باید هزینه های برآوردی ناشی از افزایش درآمد را مدیریت کنند. این در حالی است که در سال جاری حداقل دستمزد کارگران 57 درصد افزایش یافته که منجر به افزایش درآمد حدود 15 میلیون کارگر در کشور می شود. از سوی دیگر، با توجه به تأثیرات مثبت اصلاح سیاست نرخ ترجیحی ارز بر شاخص‌های پولی و اعتباری از جمله پایه پولی و نقدینگی، می‌توان انتظار داشت که نرخ تورم بالایی که از زمان تاکنون در اقتصاد ایران حفظ شده است. سال های گذشته به تدریج مهار می شود و از این نقطه همزمان با کاهش هزینه های خانوار، درآمد واقعی آنها نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  قیمت انواع تلفن های همراه در بازار امروز ، 25 آگوست 1400

میانگین افزایش هزینه

مرکز آمار ایران در قسمت دوم گزارش خود میانگین افزایش هزینه ها در سال جاری را برآورد کرده است. بنابراین میانگین افزایش ماهانه هزینه هر نفر در سال 1401 با توجه به تورم اعشاری پیش بینی شده برای سال جاری به میزان 849 هزار و 118 تومان در ماه و 10 میلیون و 421 هزار و 189 تومان در سال برای یک فرد مصرفی در سال 1400 می رسد. این رقم برای حفظ قدرت خرید در مناطق شهری و روستایی به ترتیب یک میلیون و 587 هزار و 33 و 597 هزار و 199 تومان است./روزنامه ایران

یارانه تیرماه نقدی است یا کالای کاغذی؟

با توجه به تغییراتی که در وزارت حفاظت اجتماعی صورت گرفته، هنوز خبری از این موضوع نیست و این افراد هنوز نمی دانند تکلیف یارانه شان چه می شود; از سوی دیگر مشخص نبود ادامه یارانه ها نقدی خواهد بود یا غیرنقدی.

قرار بود دو ماه یارانه نقدی و پس از آن کوپن داشته باشیم اما با توجه به آخرین اظهارات مسئولان به نظر می رسد زیرساخت های صدور کوپن هنوز فراهم نیست و احتمال ادامه یارانه نقدی وجود دارد.

در روزهای اخیر مقامات دولتی به طور مستمر تاکید کرده اند که زیرساخت های جمع آوری کالا هنوز فراهم نیست و یارانه تیرماه همچنان به صورت نقدی پرداخت می شود.

رئیس جمهور شامگاه شنبه تاکید کرد: پرداخت یارانه های مالی تا تکمیل زیرساخت ها ادامه خواهد داشت. بر این اساس 9 دهم درآمدی که در فروردین و خرداد ماه دستمزد جدید دریافت کرده اند، می توانند منتظر پرداخت سومین مرحله یارانه در 30 تیرماه باشند.

بیشتر بخوانید  یک شیرینی خوشمزه و اصیل شمالی درست کن! | طرز تهیه شیرینی مرمکه +ویدئو

اما سوال دوم این است که یارانه معترضان چه زمانی برداشته می شود؟

اواسط خردادماه یارانه این گروه به حساب آنها واریز شد اما هنوز قابل برداشت نیست. اما هیچ یک از مسئولان سازمان هدف یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمان دقیق برداشت یارانه جدید را اعلام نکردند. برخی می گویند بررسی اعتراضات گزارش شده به وزارت کار همچنان ادامه دارد و با استعفای وزیر کار این روند با مشکل مواجه شده است.

اما دو شب پیش رئیس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد که یارانه این دسته از بازماندگان باید قبل از پرداخت یارانه خرداد مشخص شود. وی گفت: جالب نیست که فاز سوم یارانه پرداخت شود اما این گروه همچنان منتظر هستند و بگوییم اطلاعات آنها در حال بررسی است.

یارانه تیرماه باید بیستم واریز شود و در صورتی که یارانه بازماندگان تا قبل از این تاریخ مشخص شود باید منتظر ماند تا هفته آینده نتیجه بررسی ها و یارانه این گروه منتشر شود. را می توان پس گرفت. مینی بار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *