زمان نهایی شدن کاتالوگ الکترونیک + فیلم اعلام شد



به گزارش سلام نو به نقل از صداوسیم، خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: کاتالوگ الکترونیکی در شهریور ماه تکمیل و در ماه های آینده اجرایی می شود.

بررسی اصلاح یارانه ها

بر اساس نتایج موسسه نظر ملت، 58.5 درصد از شهروندان ترجیح می دهند دولت 7 قلم کالای اساسی را از طریق کاتالوگ به قیمت سال قبل عرضه کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، تصمیم دولت برای حذف ارز در نظر گرفته شده برای کالاهای اساسی یکی از مهم ترین تصمیمات اقتصادی دولت در دهه های اخیر است.

مجلس برای جبران تبعات اقتصادی این تصمیم در قانون بودجه سال 1401 دولت را مکلف به ارائه صورتحساب الکترونیکی کرد. پس از واریز چند مرحله یارانه نقدی به حساب خانوارهای دهک اول تا نهم، این سوال در مجلس مطرح شد که مردم چه چیزی را بین دریافت یارانه نقدی و بن الکترونیکی ترجیح می دهند؟

با توجه به اهمیت این موضوع، توسل به افکار عمومی ممکن است ابهاماتی را در این زمینه برطرف کند. در همین راستا، موسسه ملی پژوهش افکار عمومی وابسته به مرکز پژوهش های مجلس، طرحی با عنوان «نظرسنجی از نگرش مردم نسبت به اصلاح یارانه ها و طرح توزیع تراکت» در سراسر کشور اجرا کرد.

نتایج این بررسی افکار عمومی نشان می دهد که 60.6 درصد از شهروندان نسبت به کل طرح اصلاح یارانه ها نظر منفی دارند که مهم ترین دلیل آن افزایش قیمت سایر کالاهایی است که به دلیل اجرا نباید افزایش می یافت. از این طرح بر اساس این سوال می توان متوجه شد که چرا 88.6 درصد از شهروندان میزان یارانه سپرده را کافی نمی دانند. البته خانواده های پرجمعیت بیشتر تحت تاثیر فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها هستند که نتایج این نظرسنجی نیز تایید می شود.

بیشتر بخوانید  رسیدگی به پرونده گروهک‌هایی که جنایت کردند در دستور کار است

سایر یافته های این پژوهش حاکی از آن است که قدرت خرید کالاهای اساسی خانوارها نسبت به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال) کاهش یافته است.

بنابراین، بر اساس نظرسنجی و نظر شهروندان، 58.5 درصد از شهروندان ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کاتالوگ عرضه کند و 28.6 درصد نیز مبلغ 300 یا 400 هزار تومان را ترجیح می دهند. برای هر نفر در ماه یارانه پولی باید کنار گذاشته شود.

لازم به ذکر است که بر اساس نظرسنجی موسسه افکار ملت، در بین افرادی که کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح داده اند، 56.2 درصد گفته اند که حتی اگر کالابرگ فقط در برخی فروشگاه ها قابل استفاده باشد، باز هم آن را به یارانه نقدی ترجیح می دهند. .

دیدگاهتان را بنویسید