زمان قطعی آب زاینده رود در سال 98 مشخص شد + جزئیات


زاینده رود چه زمانی بسته می شود؟

تشویق کننده: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: جریان جاری آب در رودخانه زاینده رود تا زمان تصمیم گیری برای کاشت کشاورزان در پاییز ادامه دارد.

حسن ساسانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس تمهیدات انجام شده، جریان آب در بستر رودخانه زاینده رود تا چند روز آینده ادامه دارد و برای خشک نشدن رودخانه در بالادست، تصمیم گیری می شود. کلان شهر.” و در پایین دست اصفهان.»

وی با اشاره به تامین بخشی از آب اکولوژیک در روزهای اخیر افزود: تاکنون حدود سه میلیون مترمکعب آب بخشی از آب اکولوژیک وارد باتلاق بین المللی گاوونی شده است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. . روز”.

معاون آب منطقه ای تصریح کرد: ورودی فعلی به این سد 12 و خروجی آن 24 متر مکعب بر ثانیه و میزان آب موجود در آن 440 میلیون متر مکعب است.

ساسانی با اشاره به کاهش ذخایر سد در سال های اخیر نسبت به دهه های گذشته ادامه داد: میزان ذخیره سد زاینده رود در میانگین چند ساله (44 سال) 709 و در سال گذشته 139 میلیون متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه بارش ها از ابتدای سال آبی جاری (مهر 98) بسیار اندک و نزدیک به صفر بوده است، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، بارش های موثر از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود.

معاون حفاظت و بازرگانی آب منطقه ای تاکید کرد: با توجه به اینکه بارش های موثر از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود و وضعیت انباشتگی سد در ماه های اخیر کاهش یافته است، لازم است مصرف بهینه آب به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. منابع آب همه بخش ها اعم از نوشیدنی و بهداشت، کشاورزی، صنعت و محیط زیست باید به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید  حکم جنجالی ۱۵ سال محرومیت برای پیام صادقیان !

وی گفت: افزایش تولید سد و دبی بیشتر در زاینده رود برای کشت پاییزه منوط به تصمیم گیری در جلسات شورای هماهنگی حوضه زاینده رود در آینده است.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است که به دلیل محدودیت منابع آبی در سال های اخیر تنها حدود 290 هزار هکتار زیر کشت و باغداری بوده است.

در سال ولادت 96-97 حدود 210 هزار هکتار از کل سطح کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص یافت که از این میزان 190 هزار هکتار آبی و 20 هزار هکتار بارندگی بوده است.

با توجه به خشکسالی و کاهش اراضی زراعی، تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان حدود 3 میلیون و 250 هزار تن برآورد می شود و این در حالی است که بیش از 180 هزار نفر در استان در این بخش مشغول به کار هستند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از سدهای اصلی مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب به بهره برداری رسید، این سد قوسی در 110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان واقع شده است.

زاینده رود با طول بیش از 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است. مدیریت ضعیف، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی های پی در پی، افزایش جمعیت و برداشت های بی رویه به رودخانه های فصلی و خشکسالی در پایین دست، به ویژه در فصول گرمتر تبدیل شده است.


دیدگاهتان را بنویسید