بر اساس گزارش ها شمانیوز: سیدرضا فاطمی امین به مسائل مربوط به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال 1397 به دلیل مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به دلیل تحریم ها، فروش نفت کاهش یافته و واردات خودرو برای مدیریت هزینه های ارزی ممنوع شده است. این ممنوعیت تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده مهلت دارد و پس از آن مصوبه را تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.
وی در تشریح دلایل عدم تمدید این آیین نامه افزود: تقاضا برای خودرو بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه است و میزان عرضه به حدود یک میلیون دستگاه رسیده است، بنابراین تقاضا برای خودرو بیشتر از عرضه و خودروساز داخلی است. نمی تواند این شکاف را پر کند. واردات داریم.
سال آینده محدودیت ارزی 1397 نداریم
وزیر صمت با بیان اینکه در سال 1401 از سال 1397 محدودیت ارزی نداریم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از 47 میلیارد دلار می رسد. بنابراین در سال آینده نگران وضعیت ارز نخواهیم بود و این هم یکی دیگر از دلایل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.
فاطمی امین در خصوص ضوابط واردات نیز تاکید کرد: شرکت واردکننده باید دارای شبکه خدمات پس از فروش باشد.
وی از حذف تدریجی قرعه کشی خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: وقتی عرضه با تقاضا همخوانی نداشته باشد، کالاها تبدیل به سرمایه می شوند. حدود 1.3 تا 1.5 میلیون خودرو در ایران مورد نیاز است اما حدود 4 میلیون نفر در قرعه کشی ثبت نام می کنند و این یعنی خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. با لغو مجوز واردات تا 100 هزار و شاید بیشتر خودرو وارد کشور می شود و این واردات و افزایش تولید منجر به مدیریت بازار می شود، بعد از سال آینده دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.
وزیر صمت همچنین تصریح کرد: دو قیمت و تفاوت قیمت تولید کارخانه با قیمت بازار به تدریج با افزایش عرضه و واردات تعدیل می شود.
وزیر صمت در خصوص موضوع خودرو نیز گفت: موضوع خودرو همیشه چالش بوده است نه داستان امروز و دیروز. مسائل مربوط به خودروها در دو سطح زنجیره ای زیست محیطی و خودرویی و همچنین مسائل درون شرکت های خودرو و قطعات مورد بررسی قرار می گیرد.
وی در خصوص موضوع خودرو و قطعات شرکت ها نیز گفت: اگرچه سازوکارهای مدیریتی در صنعت خودروسازی جهان طی سالیان متمادی تغییر کرده است، اما در کشور ما بدون تغییر باقی مانده است و یکی از دلایل نامناسب بودن قیمت و کیفیت آن است. “
وزیر صمت افزود: و ما در تولید و توسعه محصولات عقب هستیم، پلتفرم (پلتفرم) پس از چند سال منسوخ می شود و ارتقای کیفیت امکان پذیر نیست. اختلافات درون شرکت های خودرو و قطعه سازی باید توسط خود خودروسازان و قطعه سازان حل شود.
فاطمی امین با بیان اینکه از دو ماه پیش سیستم طبقه بندی را در این حوزه آغاز کردیم، گفت: هر خودرو شامل چند مجموعه است که هنگام طراحی مدل جدید خودرو، کلکسیونرها در طول زنجیره وارد طرح می شوند. تیرماه سال آینده چهار خودروی دیگر به این طرح اضافه می کنیم و با اعمال سیستم طبقه بندی، مکانیزم های تولید خودرو را تغییر خواهیم داد.
اصلاح ساختار سهامداران و مدیریت خودروسازان
وی گفت: ما بر 9 پروژه در صنعت خودرو تمرکز کردیم. این هزینه با اصلاح رابطه بین خودروساز و قطعه ساز کاهش می یابد، اما زمانی که این رابطه تعدیل نشود، کیفیت کاهش یافته و قیمت بالا می رود.
وزیر صمت با بیان اینکه سازوکار تامین مالی زنجیره ای را از چند ماه پیش آغاز کردیم، افزود: در این راستا به تک تک اعضای زنجیره تسهیلات داده می شود. کل زنجیره شبیه یک شرکت است و با هزینه های کمتری تامین مالی می شود.
فاطمی امین در خصوص مزایای تامین مالی زنجیره ای نیز اظهار داشت: به این ترتیب هزینه های مالی بسیار کاهش یافته و منابع مالی به موقع در اختیار قطعه ساز و زنجیره ها قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته دو هزار میلیارد تن قرارداد منعقد شده است، تصریح کرد: برای حدود شش صنعت از جمله خودروسازی فاینانس زنجیره ای انجام داده ایم و در سال آینده به سمت اجرای کامل آن در صنعت خودرو پیش می رویم. ” زمانی که پول قطعه ساز به موقع پرداخت می شود، می توان کیفیت خودرو را کنترل کرد، هزینه های اضافی قطعه ساز را مدیریت کرد و این قطعا بر کاهش قیمت ها تأثیر می گذارد.
برنامه دو ساله اصلاح صنعت خودرو
وی از برنامه زمانبندی دو ساله اصلاح صنعت خودرو خبر داد و گفت: برخی از محورهای این زمان بندی 6 ماهه است اما از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل از جمله کیفیت خودرو و قرعه کشی ها حل می شود و بسیاری از مشکلات حل می شود. ما به یک دوره دو ساله کامل نیاز داریم تا در نهایت مشکلات را حل کنیم.
وزیر صمت در خصوص دستورالعمل هشت نفره دولت برای صنعت خودرو توضیح داد: بررسی های گسترده ای در این خصوص انجام شده و از اول شهریورماه سه جلسه هفتگی در حوزه خودرو تشکیل شده است تا مسائل را به طور دقیق بررسی و تعیین کنند. ” بر اساس گزارش های دریافتی از این جلسات، رئیس جمهور برای 8 نفر از اعضا نیز دستوراتی صادر کرد.
هدف این است که تولید خودرو در سال آینده 1.5 برابر بیشتر شود
فاطمی امین با اشاره به برخی از مفاد اهداف دولت برای صنعت خودرو تصریح کرد: در سال آینده تولید خودرو 1.5 برابر برنامه ریزی شده است یعنی در سال آینده باید یک میلیون و 500 هزار خودرو تولید شود. در این حوزه نیز جلسات مختلفی با خودروسازان داشتیم و به یک برنامه یکپارچه رسیدیم و مشخص شد که این افزایش امکان پذیر است.
وی همچنین ادامه داد: در این راستا باید جلوی تولید سه خودروی قدیمی که شامل دو خودرو ایران خودرو و یک خودرو سایپ است، گرفته شود. سه خودروی جدید در سال آینده معرفی خواهند شد.
منافع عده ای اجازه نمی دهد در حوزه خودرو اتفاقات خوبی بیفتد
وزیر صمت در بخش دوم سخنان خود با اشاره به «مافیایی» در صنعت خودرو گفت: در این صنعت مافیایی وجود دارد اما در جاهایی که با تصور مردم متفاوت است. در واقع شبکه هایی هستند که علایقشان اجازه نمی دهد در حوزه خودرو اتفاقات خوبی بیفتد، اما در جاهایی که شاید مردم کمتر آگاه باشند.
فاطمی امین با بیان اینکه در سطح خودروسازی ایران روابطی شکل گرفته که با منافع مردم همخوانی ندارد، افزود: قطعا وظیفه ما این است که این روابط را شناسایی کرده و مدیریت خودروسازان را به مردم بسپاریم. ایران خودرو و سایپا و اصلاح این ساختار سهامداری نیز مورد تاکید رئیس جمهور است.
وی همچنین تصریح کرد: کاستی های صنعت خودرو بسیار زیاد است اما قابل حل است.