زلزله درتهران/ فرونشست های عمیق تهران خطرناک است



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز : حجت الاسلام سید محمد آقامیری با بیان اینکه موضوع فرونشست یک بحث گسترده و با سابقه در بسیاری از نقاط جهان است، توضیح داد: اما برخی می گویند این پدیده فقط در ایران رخ داده است. در حالی که فرونشست در کشورهای دیگر به ویژه آمریکا از سال 1986 اتفاق افتاده و به اشکال مختلف مانند فرورفتگی، فروپاشی و فرونشست خود را نشان می دهد و بسیاری از کشورها درگیر آن هستند.

نایب رئیس کمیسیون ساخت و ساز و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه وضعیت شهرک سازی شهر تهران مساعد نیست و می توان ادعا کرد که از دیگر نقاط کشور شرایط بدتری را تجربه می کند، گفت: شهر ورامین. دشت به سمت تهران و اخیراً شاهد رانش زمین به طول یک و نیم متر در خیابان ولیعصر بوده ایم اما این موضوع قابل حل است.

آنچه در تهران از زمان فروپاشی آن رخ داده است در مقایسه با آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد بسیار ناچیز است

آقامیری خاطرنشان کرد: ارتفاع منابع آب تهران کمتر از سطح زمین است و در نتیجه چاله های آبراه تخلیه و رطوبت خود را از دست داده اند. وی تصریح کرد: در این شرایط خشکسالی وقتی سفره زیرزمینی به نقطه خشکی 90 درصدی می رسد، خاک گلوله می شود و به راحتی فرو می ریزد.

بیشتر بخوانید  ایا فردا چهارشنبه دانشگاه ها تعطیل است ۲ آذر ۱۴۰۱ – ایران چطور

وی با بیان اینکه وقایع ثبت شده از ریزش ها و فرونشست ها در سال ها و روزهای گذشته با پیامدهایی که این پدیده می تواند در سال های آینده برای کشورمان داشته باشد، 10 تا 15 متر در شهر تهران قابل مقایسه نیست. اتفاقی که تاکنون افتاده این است که فرونشست زمین گهگاهی و کم عمق است، اما به زودی با مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی این موضوع تشدید خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: سطح آب های زیرزمینی از اعماق آب های زیرزمینی تهران از 15 متر در دهه های گذشته به 140 متر رسیده است، گفت: این بدان معناست که کل سطح آب های زیرزمینی شهر در حال خشک شدن است. و با ادامه این روند، باید هزاران متر ترک در خیابان ها یا وسط یک محله یا شهرداری ببینیم.

انتقال سکونتگاه به محیط شهری، زیرساخت های شهری را تخریب می کند و اتفاقی شبیه زلزله در تهران رخ می دهد

وی افزود: سرایت فرونشست به محیط شهری باعث می شود که زیرساخت های شهر (لوله های گاز و آب) با ریزش و فرونشست عمیق به شدت آسیب ببینند و خطرناک شوند و این دقیقا همان چیزی است که به عنوان زلزله در تهران در حال رخ دادن است. و این شکاف ها باعث اشتباه می شود.

عضو شورای شهر تهران از آغاز پروژه تحقیقاتی در شورای شهر تهران در این زمینه خبر داد و گفت: باید با آن برخورد می کردم.

اگر فکری نکنیم تا 10 سال دیگر بسیاری از مناطق تهران قابل سکونت نیستند

بیشتر بخوانید  ژشت خاص پوتین با شاهین در کاخ کرملین + ویدیو

وی در خصوص زمان لازم برای مقابله با این پدیده در تهران گفت: پای ما گرفتگی دارد و پیام این است که تهران در حال غرق شدن است و اگر این چاله ها پر از آب نشود در برخی مناطق ممکن است ده سال دیگر طول بکشد. «ما نمی‌توانیم در تهران زندگی کنیم، بنابراین باید سفره‌های زیرزمینی خشک شده را ده سال پیش شناسایی کرده و با بازگرداندن آب به سفره‌ها و سفره‌های زیرزمینی، آنها را پر کنیم.

وی افزود: آوردن 40 تا 50 درصد رطوبت به خاک و مرطوب کردن آن می تواند به حفظ ساختار خاک و خاک کمک کند.

نگهداری از قنات می تواند به ما کمک کند

آقامیری با اشاره به اینکه تهران به عنوان شهر هزار چشمه و هزار قنات شناخته می شود و حدود 7 رودخانه فعال دارد اما جریان آن به حدود یکصد رودخانه کاهش یافته است، گفت: مسیرهای قنات می تواند در این زمینه به ما کمک کند تا آب در زیر زمین حفظ می شود

طرح جهانی فاضلاب به تشدید فرونشست کمک کرده است

وی گفت: طرح ملی فاضلاب شهری نیز با جمع آوری فاضلاب، جمع آوری آب زیر پای خود و تخلیه آن از شهر به تشدید فرونشست کمک کرده است و باید با اجرای طرح های بازیافت آب به احیای آب کمک کنیم.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز درباره وضعیت فرونشست زمین در تهران گفت:

وی از وجود طرح جامع قنوات در شهرداری تهران خبر داد و گفت: متأسفانه قنوات تهران در دهه های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته و اکثر آنها تخریب یا تخلیه شده اند در حالی که تاثیر زیادی در پیشرفت فرونشست دارند. “

بیشتر بخوانید  زمان دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص شد


دیدگاهتان را بنویسید