مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

زخم دهانه رحم در زنان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یکی از بیماری های زنان و زایمان که خانم ها در دوران باروری و قبل از بارداری و در معاینات منظم باید به آن توجه کنند، زخم دهانه رحم است که اگرچه مشکل نگران کننده ای نیست، اما نباید آن را نادیده گرفت.

زخم دهانه رحم در زنان

برای آشنایی بیشتر با زخم دهانه رحم و اطلاع از خطراتی که در دوران بارداری می تواند داشته باشد، با دکتر فاطمه قائم مقامی، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده ایم.
ابتدا علت زخم دهانه رحم را برای خانم هایی که نمی دانند توضیح دهید.
دهانه رحم در پایین ترین قسمت رحم و در بالاترین قسمت واژن قرار دارد. زخم روی دهانه رحم در واقع یک وضعیت غیر طبیعی دهانه رحم و تغییر شکل غشای مخاطی آن است که با چشم قابل تشخیص است. تعداد زیادی سلول قرمز و مخملی. این وضعیت زمانی رخ می دهد که پوشش کانال دهانه رحم به سمت بیرون رشد کند.
به نظر می رسد این مشکل یک وضعیت فیزیولوژیکی و طبیعی است و به اشتباه زخم نامیده می شود. در زنان جوان با سطح هورمون بالا، در زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند و در زنان باردار، پوشش دهانه رحم می تواند گشاد شود که به آن «اکتروپیون» می گویند.
زخم روی دهانه رحم را نباید نشانه بیماری تلقی کرد، زیرا گاهی اوقات در زنان کاملاً سالم دیده می شود و از آنجایی که بافت آن کمی نازکتر از قسمت های دیگر است، قرمز روشن به نظر می رسد. این وضعیت منجر به سرطان نمی شود.
متأسفانه برخی از پزشکان بدون اینکه توضیح دهند که زخم واقعی وجود ندارد به بیمار می گویند که “زخم دهانه رحم” دارد و سعی می کنند این بافت را با عمل جراحی با سوزاندن یا انجماد خارج کنند و نه بافت “اسکواموس” که طبیعی است. . خود بافت دهانه رحم باید رحم ایجاد شود و به مرور زمان با 4 تا 5 سالگی این فرآیند خود به خود اتفاق می افتد و اگر عفونت یا مشکلی وجود نداشته باشد نیازی به این اقدامات نیست.
اگر زخم روی دهانه رحم باعث افزایش ترشح واژن یا خونریزی در حین مقاربت شود، لازم است معاینه و کولپوسکوپی بیشتر انجام شود.
چرا انجماد را پیشنهاد نمی کنید؟
همانطور که گفتم در صورت عدم وجود عفونت، نیازی به انجماد یا کرایوتراپی نیست. از طرف دیگر انجماد باعث کاهش دقت تست پاپ که نوعی آزمایش سلول سرطانی است، می شود و می تواند نتیجه مثبت یا منفی کاذب بدهد.
متأسفانه این نوع درمان در برخی مراکز بهداشتی به اشتباه انجام می شود که به هیچ وجه توصیه نمی شود.
بیرون زدگی به خودی خود بهبود نمی یابد و نظارت و معاینات معمول نباید باعث ایجاد وحشت در بیمار شود.
در چه مواردی باید این موضوع را جدی گرفت؟
اگر این برآمدگی یا به اصطلاح “زخم دهانه رحم” ترشحات واژن را تشدید کند یا در حین مقاربت باعث خونریزی شود، باید “کولپوسکوپی” نیز معاینه شود.
کولپوسکوپی یک معاینه میکروسکوپی مخاط دهانه رحم است که در آن پزشک مخاط را با میکروسکوپ سه بعدی بررسی می کند و از محلول های خاصی مانند اسید استیک برای تشخیص ضایعه فیزیولوژیکی غیر طبیعی در محل استفاده می کند.
گاهی اوقات این ضایعات پیش سرطانی هستند که بعید است. به خصوص در دوران نزدیک به یائسگی یا یائسگی که انتظار بیرون زدگی غشای مخاطی را نداریم، انجام معاینه مخاط دهانه رحم اهمیت بیشتری دارد.
آیا علائم زخم دهانه رحم وجود دارد؟
این عارضه در اکثر خانم های سالم نیز وجود دارد و هیچ علامتی ندارد و در معاینات روتین پزشک متوجه این مشکل می شود و فقط گهگاه باعث ترشح می شود. خانم های جوان (به دلیل روابط زناشویی متعدد) و به خصوص خانم هایی که از قرص های ترکیبی خوراکی استفاده می کنند بیشتر در معرض این مشکل هستند.
ترشحات واژن بدون سابقه عفونت ممکن است نشانه زخم دهانه رحم باشد. برخی از زنان مبتلا ممکن است در حین مقاربت دچار خونریزی شوند که باید پس از معاینه دقیق دهانه رحم، کولپوسکوپی، معاینه میکروسکوپی مخاط دهانه رحم انجام شود.
آیا این زخم یا بیرون زدگی بافت می تواند باعث ناباروری شود؟
اگر زخم دهانه رحم فیزیولوژیک باشد و به دلیل استروژن بالا باعث ناباروری نشود، زیرا هیچ مشکل فیزیولوژیکی مانع بارداری نمی شود، مگر اینکه عفونت برآمدگی روی آن داشته باشد که با درمان معمولی خوب نشود. در این صورت باید کرایوتراپی یا انجماد انجام شود که البته مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
بعضی ها می گویند وقتی این خانم ها باردار هستند آیا می توان دهانه رحم را بخیه زد؟
نه. بخیه زدن دهانه رحم در خانم هایی انجام می شود که مشکلات دهانه رحم مانند سابقه سقط جنین بیش از سه ماه دارند یا سونوگرافی آنها نشان می دهد که طول دهانه رحم کوتاه است یا اندازه رحم خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  سریع ترین راه تشخیص شیر سالم

در این صورت وقتی در سه ماهگی مشخص شد که جنین سالم است و به دلیل مشکلات کروموزومی احتمال سقط وجود ندارد، دهانه رحم بخیه می شود و ربطی به زخم دهانه رحم ندارد.
ااگر زخم عفونی شود و خانم در دوران بارداری و معاینات پزشکی متوجه عفونت شود، آیا دارو برای مادر یا جنین مشکلی ایجاد نمی کند؟
وقتی باروری اتفاق می افتد، به این معنی است که عفونت حاد وجود نداشته است، زیرا عفونت حاد معمولا از بارداری جلوگیری می کند. کرم ها یا آنتی بیوتیک هایی که برای بارداری و جنین بی خطر هستند را می توان برای عفونت های رایج استفاده کرد.
آیا این زخم ها خطر زایمان زودرس را افزایش می دهند؟
بله، اگر زخم عفونی شود، می تواند باعث زایمان زودرس شود. در این صورت مراجعه منظم به پزشک و نظارت بیشتر خانم باردار توصیه می شود. علاوه بر این، مادر باید تا پایان دوره درمان دارو مصرف کند.
خانم ها چه مدت بعد از زخم دهانه رحم می توانند باردار شوند؟
معمولا دو ماه بعد از گریه و درمان عفونت با دارو می توانید باردار شوید.
منبع: هفته نامه سلامت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *