رکود در بازار لوازم خانگی/واردات لوازم خانگی خارجی آزاد می شود؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سال گذشته جمعی از تهیه کنندگان لوازم خانگی آنها در نامه ای به رهبر معظم انقلاب خواستار ادامه ممنوعیت واردات محصولات کره ای شدند.

اگرچه قبلاً با این تقاضا موافقت شد و واردات ممنوع بود، اما بازار هرگز از محصولات خارجی رها نشد. چرا که قاچاقچیان بخشی از ماجرا هستند و انواع لوازم خانگی با برندهای مختلف خارجی را به روش های مختلف عرضه می کنند.

از سوی دیگر برندهای ایرانی نتوانستند نیاز بازار را به خصوص از نظر کیفیت تامین کنند. این تقاضای مشتری برای خرید برندهای خارجی از بازار متوقف نشده است. در این میان ممنوعیت واردات به کشور فرصت طلایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که به نظر می رسد به راحتی از دست رفته است. اما نبود رقبا در بازار باعث شد که تولیدکنندگان نتوانند از نظر کیفیت خیلی موفق باشند. حالا با وجود این شایعه رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی دوباره خبرساز شده است.

اخیرا سخنگوی وزارت حریم خصوصی از احتمال لغو این ممنوعیت خبر داده است. امید کلیباف دلیل این تصمیم را توضیح داد: واردات کالاهای پرتولید و رقابت پذیر مانند لوازم خانگی باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی و تصمیم گیری است. واردات را نمی توان برای همیشه ممنوع کرد. خط قرمز این است که تولید داخلی تحت تأثیر قرار نگیرد. اما اگر واردات کالا منجر به کیفیت بهتر و قیمت بهتر شود، ممنوعیت واردات را برمی داریم.

البته سال گذشته مقررات بازار مرکزی به تولیدکنندگان لوازم خانگی برای آزادسازی واردات هشدار داد و اعلام کرد: در صورتی که تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌ها را در بازار افزایش ندهند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات انجام می‌شود. نیازهای مردم

بیشتر بخوانید  اولین شلیک یگان پدافندی تایوان به یک پهپاد چینی

امکان لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور را مثبت ارزیابی کرد. محمدحسین اسلامیان در این خصوص گفت: البته باید راه برای واردات لوازم خانگی در بخش هایی که توانایی تولید کمی و کیفی آن را ندارند باز کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیاز به واردات لوازم خانگی خارجی به بازار احساس وجود دارد و این نیاز با قاچاق تامین می شود. البته کمبودی در بازار وجود ندارد، اما نیاز بازار به برندهای خارجی وجود دارد.

اسلامیان تاکید کرد: تمام نیازهای بازار فقط به تولیدات داخلی نیست. وی افزود: در هر صورت عده ای به دنبال خرید لوازم خانگی با برندهای مختلف با تکنولوژی جدیدتر هستند که متاسفانه این قسمت از بازار با کالاهای قاچاق تامین می شود. بنابراین بهتر است واردات هدفمند و قانونی انجام شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان با از سرگیری واردات موافقت می کنند، توضیح داد: قطعا تولیدکنندگان برتر از آن استقبال خواهند کرد. اما به شرط حمایت. از سوی دیگر وجود کالاهای خارجی با گرید A باعث رقابت بین تولیدکنندگان و در نتیجه کیفیت تولیدات داخلی روز به روز ارتقا می یابد.

وی با تاکید بر این موضوع، نباید باب ورود کالای ارزان‌تر از کالای داخلی باز شود، خاطرنشان کرد: اگر مولفه‌های تولید در کشور اعم از دستمزد، مالیات، واردات مواد اولیه و غیره بالا باشد، اجناس با تعرفه و قیمت بالاست، کشور صددرصد به تولید لطمه می زند.

بازار لوازم خانگی کاملا در رکود است

اسلامی با اعلام اینکه بازار کاملا راکد بود، تصریح کرد: بحث تعمیرات با افزایش قیمت اجناس رونق زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل افراد سعی می کنند در مرحله اول عیوب لوازم خانگی خود را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | دبل دیدنی مهدی گائدی مقابل تراکتور

وی به موضوع قاچاق لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: اگر می خواهند کار خوبی در زمینه قاچاق انجام دهند باید نظارت را از مبدا آغاز کنند. تلاش برای صید ماهی بزرگ در انتهای حوض فایده ای ندارد. باید بری دریا اگر قرار است با قاچاق مبارزه شود، نقاط ورود باید کنترل شوند.

وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که واردات به صورت هدفمند و قانونی انجام نشود، مشکل قاچاق حل نمی شود. در سال های گذشته به دلیل واردات قانونی، شاهد قاچاق نبودیم، زیرا قاچاق کالای سفید اصلا مقرون به صرفه نبود.

لازم به ذکر است که سال گذشته صحبت هایی مبنی بر اینکه آمریکا به کره جنوبی و شرکت هایش اجازه آزادسازی بخشی از پول ایران را داده بود که بر اساس آن این شرکت ها تنها با واردات کالا به ایران می توانند بدهی ایران را پرداخت کنند. اما در نهایت مسئولان این خبر را تکذیب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید