مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رژیم غذایی و ارتباط آن با وزوز گوش

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یکی از شایع ترین مشکلات شنوایی وجود صداهای بلند و آزاردهنده است که به آن وزوز گوش می گویند. این صداها ممکن است دائمی باشند یا هر از گاهی شنیده شوند.

رژیم غذایی و ارتباط آن با وزوز گوش

صداها از طریق لوله به کانال اصلی گوش و سپس به پرده گوش می رسد. گوش میانی پر از مایعاتی است که حاوی بسیاری از مواد معدنی موجود در بدن است.

این مایعات به تنظیم شدت و میزان ارتعاش وارد شده به گوش کمک می کنند. موهای کوچک و کرکی گوش میانی این ارتعاشات را دریافت می کنند و آنها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند که توسط نورون های مغز دریافت و خوانده می شود و سپس به صورت صدا به ما منتقل می شود.

صداهای زیاد یا وزوز گوش دلایل مختلفی دارد. عدم توجه به بهداشت گوش و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و بلند از جمله عوامل ایجاد این صداهای گوش است، اما یکی از نکاتی که معمولا در این زمینه نادیده گرفته می شود، نقش تعیین کننده رژیم غذایی در این زمینه است.

رژیم غذایی و ارتباط آن با وزوز گوش

غذایی که افراد برای خوردن انتخاب می کنند نقش مهمی در وجود و شدت این صداها دارد. در بسیاری از موارد سوءتغذیه تنها عامل ایجاد این صداها است و با اصلاح رژیم غذایی، مشکل بهبود یافته و در نهایت بهبود می یابد. از آنجایی که علت این مشکل معمولا گردش نامناسب اکسیژن یا وجود مایع در گوش است که باعث افزایش انتقال پیام های نادرست از نورون ها به گوش می شود، رژیم غذایی در تغییر شرایط نامناسب بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن IgA در آزمایش خون 

رژیم غذایی و ارتباط آن با وزوز گوش

بنابراین

احتمالا مهمترین ماده مغذی برای این مشکل نمک است. افزودن نمک به غذا هنگام غذا عادت بدی است که می توان آن را از بسیاری از مشکلات گوش کنار گذاشت، اما در برخی موارد کافی نیست و برای فردی که مشکلات شنوایی از جمله وزوز گوش دارد، ضروری است. ، مصرف نمک را به طور کامل کاهش دهید یا حتی حذف کنید. نمک عامل اصلی فشار خون بالا است.

فشار خون بالا نیز یکی از دلایل اصلی مشکلات شنوایی مانند وزوز گوش است.

درست مانند نمک و تاثیر آن بر سلامت گوش، چربی های اشباع شده و کلسترول نقش کلیدی در جلوگیری از انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول های گوش میانی دارند.

فشار خون بالا رگ ها را باریک می کند، از رسیدن اکسیژن و خون به درستی به گوش میانی جلوگیری می کند و خروج مواد مضر مانند رادیکال های آزاد را تقریبا غیرممکن می کند.

این عوامل باعث مرگ سلول های گوش میانی می شود که منجر به مشکلاتی مانند وزوز گوش می شود. وزوز گوش یک اختلال شایع است که بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از آن رنج می برند اما از آن آگاه نیستند. در بسیاری از موارد حذف یا کاهش مصرف غذاهای شور منجر به درمان این مشکل می شود. بیشتر غذاهای بسته بندی شده و تمام شده حاوی سدیم بالایی هستند.

توصیه می شود یا از خرید و مصرف این گونه مواد خودداری کنید و یا در صورت تمایل به مصرف حتما به اطلاعات روی بسته بندی محصول توجه کرده و میزان نمک را قبل از خرید در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  هیستروسالپنگوگرافی (HSG) چیست؟

دیابت

دیابت یکی دیگر از علل وزوز گوش است. افراد مبتلا به دیابت یا انسولین کافی تولید نمی کنند یا انسولین تولید شده در رساندن گلوکز به گوش میانی موثر نیست.

در این حالت سلول های گوش میانی به تدریج از کار می افتند و می میرند. در نتیجه صدا به درستی به مغز منتقل نمی شود و در نتیجه صداهای اضافی و نامناسبی به مغز می رسد.

اگرچه عوامل مختلفی از جمله وراثت در ابتلا به دیابت دخیل هستند، اما رژیم غذایی و الگوهای غذایی نیز در این زمینه بسیار موثر است. جایگزینی قندهای ساده با غذاهایی که از کربوهیدرات های پیچیده تری تشکیل شده اند به جلوگیری از این مشکل کمک می کند.

رژیم غذایی و ارتباط آن با وزوز گوش

چربی های اشباع و کلسترول

درست مانند نمک و تاثیر آن بر سلامت گوش، چربی های اشباع شده و کلسترول نقش کلیدی در جلوگیری از انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول های گوش میانی دارند. چربی های اشباع شده و کلسترول در رگ ها جمع می شوند و آنها را مسدود می کنند.

نتیجه این انسداد کاهش انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول های گوش میانی است. اگر این مشکل با فشار خون نیز همراه باشد، کم شنوایی چند برابر می شود.

آسپارتام و گلوتامات

علاوه بر همه موارد فوق، افزودن دو ماده افزودنی به غذا نیز می تواند برای سلامت گوش مضر باشد. این دو ماده مغذی علیرغم تفاوت هایی که دارند، تأثیر مشابهی بر عملکرد گوش دارند.

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در اکثر غذاهای رژیمی یافت می شود.

بیشتر بخوانید  فواید رژیم نیکلاس پریکون برای داشتن پوستی سالم و شفاف

گلوتامات همچنین یک اسید آمینه است که در عصاره گوشت موجود در بازار یافت می شود. اگرچه این دو ماده شیمیایی کاملاً متفاوت به نظر می رسند، اما هر دو همان کار را در بدن ما انجام می دهند. تحریک سلول های عصبی.

مصرف زیاد این دو ماده باعث تحریک بیش از حد سلول های عصبی گوش میانی شده و در نهایت منجر به مشکلات شنوایی مانند وزوز گوش می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *