مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رژیم غذایی ویژه برای پرکاری تیروئید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


غده تیروئید با وجود اندازه کوچکش نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت کل بدن دارد.

رژیم غذایی ویژه برای پرکاری تیروئید

غده تیروئید مسئول تولید و ترشح هورمون هایی به نام تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) است که متابولیسم یا میزان مصرف انرژی در بدن و سرعت رشد و بلوغ را تنظیم می کند. به طور کلی ترشح منظم این هورمون ها بر بسیاری از عملکردها و ساختارهای بدن از ضربان قلب گرفته تا ساختار پوست تأثیر می گذارد. علاوه بر این، هورمون کلسی تونین از این غده ترشح می شود که در متابولیسم کلسیم و فسفر نقش دارد.

عملکرد طبیعی تیروئید به عوامل متعددی از جمله عملکرد مناسب هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، دریافت کافی ید و تبدیل تیروکسین به تری یدوتیرونین بستگی دارد. غده تیروئید خواهد بود. اختلال در تولید و ترشح هورمون های تیروئید یکی از شایع ترین بیماری های غده تیروئید است. در این مقاله سعی شده است علاوه بر ارائه اطلاعات کلی در مورد ماهیت و علائم این دو بیماری، توضیحاتی ساده اما کاربردی و دقیق در مورد نکات ضروری تغذیه ای که بیماران مبتلا به هر یک از این بیماری ها باید به طور دقیق از آن ها آگاه باشند، ارائه شده است. ، خدمت خوانندگان گرامی بودن.

پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)

شایع ترین علت این عارضه (85 درصد موارد) بیماری گریوز است که در اثر تحریک بیش از حد غده تیروئید توسط سیستم ایمنی ایجاد می شود. استفاده بیش از حد از هورمون های تیروئید یا داروهای هورمون تیروئید، ندول های تیروئید پرکار و التهاب غده تیروئید که باعث ذخیره و ترشح مقادیر زیادی هورمون در جریان خون می شود، از دیگر علل پرکاری تیروئید هستند. پرکاری تیروئید در زنان بیشتر از مردان است (4: 1) و در افراد 40 و 40 ساله شایع تر است. افزایش ترشح هورمون های تیروئیدی می تواند سرعت متابولیسم بدن را 100 تا 60 برابر افزایش دهد. این باعث طیف وسیعی از علائم زیر می شود.

بیشتر بخوانید  علت پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا + درمان این عارضه در منزل

علائم پرکاری تیروئید

کاهش وزن سریع علیرغم افزایش اشتها و حتی مصرف زیاد غذا، بی حوصلگی و تحریک پذیری شدید، کاهش تمرکز، عصبی بودن، اضطراب و نگرانی، اختلال خواب، ضربان قلب سریع و ضربان قلب پس از فعالیت های عادی، فشار خون بالا، تعریق زیاد، ضعف عضلانی، لرزش و تنش غیر ارادی به خصوص در دست ها و انگشتان، بی نظمی قاعدگی و کاهش خونریزی در برخی افراد، دید غیر طبیعی و برآمدگی کره چشم یا اگزوفتالموس، گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید، حساسیت و تحریک پذیری بیش از حد به گرما، تغییر در حرکات طبیعی روده، اسهال. و یبوست و ریزش مو.

رفتار

این بیماری به محض تشخیص باید درمان شود. ید رادیواکتیو، داروهای ضد تیروئید و در برخی موارد از روش‌های جراحی معمولاً برای برداشتن بخش‌هایی از غده استفاده می‌شود. در هر یک از این درمان ها، تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و تنظیم فعالیت می تواند نقش بسیار مهمی در درمان بیماری داشته باشد.

رژیم غذایی برای پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)

* از آنجایی که نیازهای انرژی در این شرایط 50-60 درصد و در موارد خفیف 10-30 درصد افزایش می یابد، بیماران باید از رژیم غذایی پرکالری (حدود 40 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده کنند. تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید و برعکس، حجم هر وعده را کمی کاهش دهید.

* مصرف پروتئین نیز باید بین 1.75 / 1.1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد. استفاده از تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ترکیبی از غلات و حبوبات در رژیم غذایی برای تامین نیازهای پروتئینی توصیه می شود. در صورتی که ذخایر پروتئین بدن خالی شده باشد، استفاده از مکمل های پروتئینی به خصوص قبل و بعد از عمل تحت نظر متخصص تغذیه می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید  فواید فصد خون برای سلامتی چیست؟

* با توجه به افزایش نیاز به ویتامین ها، استفاده از مکمل های ویتامین C، کمپلکس های ویتامین B به ویژه ویتامین های B1، B2، B6 و B12 همراه با رژیم غذایی بسیار مفید است. به طور کلی استفاده از مولتی ویتامین ها و مولتی مینرال ها توصیه می شود. منابع غذایی اصلی این ویتامین ها که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شود عبارتند از: انبه، مرکبات، کیوی، شیر و فرآورده های لبنی، سبزیجات سبز رنگ، حبوبات و ماهی. به نظر می رسد دوزهای بالای ویتامین A عملکرد تیروئید را مهار کرده و علائم بیماری گریوز را بهبود می بخشد. مکمل ویتامین C همچنین به بهبود علائم و شرایط متابولیک کمک می کند.

در حاشیه، توجه شما خواننده گرامی را به این نکته جلب می کنم که از مصرف مکمل های ویتامین به صورت خودسرانه به خصوص در درازمدت خودداری کنند. لازم است بدانید که مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها در بدن، مانند داروها، بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند عوارض زیادی بر سلامت شما بگذارد.

سبزیجات مفید برای پرکاری تیروئید عبارتند از: هویج، کرفس، فلفل، سبزی،

جعفری، تره فرنگی، زردآلو، سیب، زغال چوب، گریپ فروت و آناناس

از مصرف زیاد ید خودداری کنید. لازم به ذکر است که از آنجایی که برخی مکمل های ویتامین و مواد معدنی حاوی ید نیز هستند، افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از مصرف این گونه مکمل ها و هرگونه مکمل ید خودداری کنند. علاوه بر مصرف غذاهای دریایی، گیاهان و جلبک دریایی آنها همچنین سرشار از ید هستند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

بیشتر بخوانید  دلهره چیست ؟چگونه دلهوله را از خودمان دور کنیم؟

این بیماران باید مصرف تمام غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده مانند شکلات و نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه، کولا و همچنین سیگار کشیدن را محدود کنند.

* استفاده از گواتروژن های طبیعی. گواتروژن ها ترکیباتی هستند که عملکرد غده تیروئید را کاهش می دهند. بنابراین، استفاده از آنها در پرکاری تیروئید موثر خواهد بود. منابع اصلی گواتروژن شامل سبزیجات کلم مانند کلم، کلم پیچ، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم بروکسل، اسفناج، چغندر، گلابی، هلو و همچنین بادام زمینی و سویا است. جالب است بدانید که ترکیبات گواتروژن در اثر حرارت از بین می روند. هنگام مصرف داروهای گواتروژن طبیعی یا داروهای ضد تیروئید باید بسیار مراقب باشید. زیرا این ترکیبات می توانند عوارض جانبی داروها را افزایش دهند. البته همانطور که گفته شد طبخ غذاهای فوق می تواند این اثرات را کاهش دهد.از دیگر سبزیجات مفید در کم کاری تیروئید می توان به: هویج، کرفس، فلفل، سبزی، جعفری، تره، زردآلو، سیب، زغال چوب، گریپ فروت و آناناس اشاره کرد.

* چون متابولیسم کلسیم در بیماران مبتلا به گریوز تغییر می کند، این افراد بیشتر در معرض قرار می گیرند. پوکی استخوان ما هستیم. بنابراین مصرف مکمل کلسیم زیر نظر پزشک متخصص می تواند مفید باشد.

* در مواردی که فرد مشکل کلیوی یا قلبی خاصی ندارد، 3-4 لیتر آب در روز توصیه می شود. در برخی از بیماران مبتلا به اگزوفتالموس، ممکن است لازم باشد مقدار مایعات و نمکی که می خوریم را محدود کنیم.

منبع: تبجان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *