رژیم غذایی سالم برای تقویت تخمدان ها


سلامت تغذیه یک موضوع بسیار مهم برای خانم هاست که تاثیرات زیادی بر سلامت بدن آنها می گذارد.در ادامه تاثیرات رژیم غذایی در تقویت تخمدان ها و سلامت آنها را بیان می کنیم:

تخمدان ها را تقویت کنید

یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان خانواده ها را گرفته است، مشکل باروری است. بسیاری از زوج ها در مقطعی از زندگی خود با مشکلات باروری مواجه می شوند، از کاهش میل جنسی گرفته تا مشکلات هورمونی که منجر به ناباروری می شود. البته برخی از زوج ها هرگز چنین احساسی نخواهند داشت. به نظر شما علت چه چیزی می تواند باشد؟ آیا رژیم غذایی می تواند عامل مهمی در افزایش یا کاهش باروری یا میل جنسی باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات گزارش زیر را بخوانید.

از دیرباز باورهای عمومی در مورد افزایش قدرت جنسی و باروری در مردان و زنان وجود داشته است که بسیاری از آنها بی اساس هستند. خوردن یا نخوردن برخی غذاها می تواند در افزایش یا کاهش باروری انسان موثر باشد، اما این غذاها لزوماً آنهایی نیستند که در بین عموم منتشر شده و پایه علمی ندارند.

رژیم غذایی تقویت کننده تخمدان:

دو ویتامین موثر

ابتدا از دکتر محمد کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی می پرسیم که آیا غذا بر باروری و میل جنسی تأثیر می گذارد؟

دکتر کشاورز می گوید: بله، برخی از غذاها در افزایش باروری موثر بوده اند. ذرت و بادام، آجیل تازه (فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی نیز در میوه هایی مانند هلو یافت می شوند. و مارچوبه نیز به صورت مصنوعی به صورت قرص و آمپول تولید می شود اما بهتر است نیاز روزانه از منابع طبیعی که معادل ۷ تا ۹ میلی گرم در روز است تامین شود.

بیشتر بخوانید  پنج واکسن برای محافظت در برابر 5 بیماری

یکی دیگر از مواد مغذی که اثربخشی آن ثابت شده است ویتامین A است که کمبود آن می تواند باروری را کاهش دهد. این ویتامین در مردان اسپرم تولید می کند و در تولید هورمون های جنسی که به باروری در زنان کمک می کند موثر است. جگر، شیر، پنیر، خامه و کره منابع غنی این ویتامین هستند. این ماده مغذی در سبزیجات و میوه های زرد رنگ مانند هویج، کدو تنبل، سیب زمینی، هلو، زردآلو و خربزه، در سبزیجات قرمز رنگ و میوه هایی مانند گوجه فرنگی و در سبزیجات با برگ سبز تیره به وفور یافت می شود. البته می توان آن را در بدن به این ویتامین تبدیل کرد.»

اسیدهای آمینه مفید
یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده باروری اسید آمینه ای به نام ال آرژنین است. دکتر کشاورز معتقد است که نقش این اسید آمینه در افزایش باروری و قوای جنسی غیرقابل انکار است: «مصرف ال آرژنین 2 تا 6 ساعت قبل از آمیزش را به افراد با میل جنسی ضعیف توصیه می کنیم. هم برای مردان و هم برای زنان. مهم نیست، زیرا این اسید میل جنسی را در هر دو جنس تقویت می کند. البته در مردانی که مشکل زود انزالی دارند، مصرف ۲ تا ۵ گرم از این اسید آمینه تاثیر زیادی دارد.»

به گفته دکتر کشاورز، این آمینو اسید به صورت کپسول در داروخانه ها وجود دارد و اگرچه عارضه کم و بیش جدی نیست و حتی به عنوان گشادکننده عروق برای پیشگیری از سکته قلبی تجویز می شود، اما بهتر است تجویز شود. توسط متخصصان البته منابع طبیعی بهتر از هر چیز دیگری است. بنابراین می توانید با خوردن غذاهایی مانند شکلات تلخ، جو و آجیل، به خصوص بادام، آن را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید  لیست غذاهای مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در بزرگسالان

برای حفظ باروری باید یک رژیم غذایی کامل و متعادل داشته باشید. شما باید به اندازه کافی غذا بخورید تا از کمبود غذا جلوگیری کنید، زیرا رژیم نامتعادل تأثیر مخربی بر قدرت جنسی دارد.پرخوری نکنید.
تا کنون ما فقط در مورد تقویت کننده ها صحبت کرده ایم، اما کدام غذاها می توانند تأثیر معکوس بر باروری و میل جنسی داشته باشند.

دکتر کشاورز می گوید: غذاهای حاوی هورمون میل جنسی و باروری را کاهش می دهند.

زرده تخم مرغ و کاهو موادی هستند که حاوی هورمون هستند. البته کم خوردن این مواد اشکالی ندارد، مثلاً مقدار هورمون کاهو که در سالاد استفاده می کنیم به قدری کم است که عملاً بی تأثیر است، اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنیم، تعادل هورمونی را به هم می زند. همچنین مصرف بیش از حد سویا که می تواند باروری را در مردان کاهش دهد.

پرخوری نکنید


“برای حفظ باروری باید رژیم غذایی کامل و متعادلی داشته باشید. باید به اندازه کافی غذا بخورید تا از کمبود مواد غذایی جلوگیری کنید، زیرا رژیم نامتعادل تاثیر مخربی بر قدرت جنسی دارد.”

دکتر کشاورز با بیان این سخنان یادآور می شود که سوء تغذیه و بی توجهی به تعدادی از ترکیبات مفید می تواند باعث کاهش عملکرد هورمون ها و سلول های بدن شود و بر جنسیت و باروری تأثیر منفی بگذارد. وی به کسانی که رژیم غذایی یکنواخت یا گیاهخواری دارند توصیه می کند که به رژیم غذایی بیشتر توجه کنند و سعی کنند تمام نیازهای حیاتی بدن را تامین کنند: «رژیم گیاهخواری پاسخگوی تمام نیازهای بدن نیست و به همین دلیل طبیعی است. «به همین دلیل است. وی همچنین به افراد چاق هشدار می دهد که با مصرف مواد غذایی پرکالری خود را در معرض چاقی قرار ندهند: افراد چاق مستعد ابتلا به دیابت هستند و قند خون بالا در نهایت هورمون های جنسی و میل جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد. احتمال بسته شدن به دلیل چاقی بیشتر است.”

بیشتر بخوانید  ماینوکسیدیل و تاثیر آن در درمان ریزش مو


دیدگاهتان را بنویسید