روند رشد خودکشی در ایران/ آمار خودکشی در کدام استان ها بیشتر است؟



دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: خودکشی از سال 1384 افزایش یافته است.

سالانه 100000 نفر در کشور خودکشی می کنند. این آخرین آماری است که رستم تقیوندی معاون وزیر کشور درباره میزان خودکشی در ایران ارائه کرده است.

خودکشی محمد بوشهری 11 ساله، ایزوز 13 ساله در دیشموک و آناهیتا 18 ساله در یاسویا تا زمان خودکشی حاجیان، کارگر پارس جنوبی در عسلوجه؛ این تنها بخشی از خودکشی های اخیر است که در رسانه ها منتشر شده است.

  • برخی به روانپزشک مراجعه می کنند. شاید در روند درمان از تصمیم خودکشی منصرف شوند و شاید هم نه. بعضی از کارها آنها را به بیمارستان روانی می برد و باید مدتی در آنجا مداوا شوند. اما برخی نه به روانپزشک دسترسی دارند و نه می دانند چگونه با یک موقعیت بحرانی کنار بیایند.

دلایل خودکشی

مریم معصومی، روانپزشک و دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران می گوید: موضوع خودکشی پیچیده است و بیش از یک دلیل برای آن وجود دارد. تعامل بین عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی به عنوان یک عامل خطر یا محافظت مطرح شده است. علاوه بر این، نرخ بیکاری و فقر، سن، جنسیت، مصرف مواد و الکل، بیماری‌های روانپزشکی درمان‌نشده، دسترسی به روش‌های مرگ‌بار خودکشی و ناامنی محیطی عوامل مؤثر بر آن هستند.

وی گفت: خودکشی یکی از بیماری های اجتماعی است که به شدت تحت تاثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی قرار دارد. «مثلاً وقتی شاخص توسعه انسانی کمتر است، میزان خودکشی افزایش می‌یابد.

روند رو به رشد خودکشی در ایران

آمار خودکشی در ایران در حال افزایش است. تاگی وندی همچنین هشدار داد که اگر این روند صعودی مدیریت نشود، در آینده ای نه چندان دور جزو کشورهایی خواهیم بود که آمار خودکشی نگران کننده است.

بیشتر بخوانید  مصدومیت ۱۲ هموطن در پی واژگونی مینی بوس در جاده کرمانشاه / فیلم -

دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکی ایران در این باره می گوید: «در ایران گزارش های رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد که تعداد خودکشی ها از سال 1384 رو به افزایش بوده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2021، این 5.2 درصد از جمعیت بود. «آمار آخرین سالنامه آماری منتشر شده توسط سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که به نظر می رسد میزان خودکشی در سال های اخیر حدود 8 تا 10 درصد افزایش یافته است.

مراکز خودکشی در ایران

اما میزان خودکشی در کدام استان ها بیشتر است؟ معصومی گفت: پراکندگی جغرافیایی خودکشی ها در استان های کشور ناهمگون است. استان های مختلف در طول زمان، میزان خودکشی متفاوتی را ثبت می کنند. این در حالی است که برخی استان ها مانند ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، گیلان و کهگیلویه و بویراحمد همواره نرخ های بالاتر از میانگین کشوری را گزارش کرده اند.

وی ادامه می دهد: بر اساس آخرین برآوردهای مرکز آمار ایران در تابستان 1400، استان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و لرستان از شاخص فقر بالایی برخوردار هستند. شاخص فقر بر اساس تورم و بیکاری محاسبه می شود.» از سوی دیگر، این استان ها مراکز خودکشی در ایران محسوب می شوند.

این روانپزشک می گوید: بیشترین آمار خودکشی در بین افراد خوداشتغال، بیکار و خانه دار است که نقش شرایط بد اقتصادی در اقدام به خودکشی را تایید می کند.

دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن روانپزشکان ایران می گوید: یکی از عوامل محیطی خودکشی وجود روش های مرگبار است، بنابراین مواردی مانند خودسوزی در مناطق کمتر برخوردار با دسترسی بیشتر به انرژی (نفت، گازوئیل) و غیره) رایج تر هستند.” «کاهش دسترسی تأثیری بر کاهش میزان خودکشی دارد.

بیشتر بخوانید  شورای شهر علیرضا دبیر تیرباران شد/ سارقان لندکروز صفایی را ربودند

پیشگیری از خودکشی

یک روانپزشک درباره پیشگیری اجتماعی گفت: پیشگیری از خودکشی کار ساده ای نیست و نیازمند رویکردی همه جانبه و اجرای طیف وسیعی از مداخلات از آموزش والدین تا مشاوره خانواده و درمان اختلالات روانی است.

وی ادامه می دهد: برنامه ملی پیشگیری از خودکشی از ابتدای سال 1399 در تمامی 63 دانشگاه علوم پزشکی کشور و حوزه های تحت پوشش اجرا شده است.
معصومی گفت: یکی از عوامل این برنامه نقش رسانه ها در گزارش مناسب خودکشی است. «چون گاهی اوقات اخباری که در واقع نشان دهنده یک رویداد اجتماعی به نام خودکشی است، می تواند افراد را به خودکشی ترغیب کند.

معصومی می‌گوید: «به دلیل انتشار نامتناسب اخبار مربوط به خودکشی‌های افراطی مشخص و شناخته شده (تقلید از خودکشی) خودکشی‌های زیادی رخ داده است. به همین دلیل نباید خبر خودکشی به عنوان خبر هیجان انگیز منتشر شود. همچنین جزئیات روند و محل خودکشی نباید منتشر شود.

وی با بیان اینکه یک اصل مهم در کاهش آمار خودکشی، شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر است، گفت: بیایید خودکشی را یک راه حل ساده تصور نکنیم. خودکشی پسر 11 ساله به خاطر موبایلش را باید به یاد بیاوریم. خودکشی هرگز در نتیجه یک عامل اتفاق نمی افتد. «تعامل پیچیده عوامل روانی، بیماری جسمی، سوء مصرف مواد، مشکلات خانوادگی، درگیری های بین فردی و استرس های زندگی اغلب منجر به خودکشی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید