مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روغن زردچوبه و خواص آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


روغن زردچوبه چه فوایدی دارد؟

به گزارش دلگرم : این روغن معجزه گر از ریشه زردچوبه استخراج می شود و دارای خواص زیادی می باشد که از آن جمله می توان به تسکین دردهای مفصلی، سلامت دهان و دندان، قلب و مغز، درمان افسردگی، سرماخوردگی، زخم، سلامت پوست، مو و کبد اشاره کرد.طبع روغن زردچوبه گرم و خشک است.

خواص دارویی و فواید روغن زردچوبه

1.روغن زردچوبه برای دهان و دندان

روغن زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که به کاهش التهاب دندان و درمان بیماری های لثه کمک کرده و از پلاک دندان جلوگیری می کند.کافیست چند قطره روغن زردچوبه را با 2 لیوان آب مخلوط کرده و به صورت دهانشویه استفاده کنید.

2.درمان آرتریت با روغن زردچوبه

روغن زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی برای تسکین درد ناشی از بیماری های آرتریت و مفاصل مفید است و در طب سنتی چینی و آیورودا از این روغن به صورت گسترده برای درمان ورم و دردهای مفصلی استفاده می شود.به نظر می رسد این روغن برای کاهش دردهای عضلانی نیز مفید باشد.

3. درمان درد مفاصل با روغن زردچوبه

250 گرم موم پارافین را داخل ظرفی بگذارید. سپس قابلمه ای را پر از آب کرده و روی اجاق قرار دهید تا خوب گرم شود اما به جوش نرسد. لبه ظرف پارافین را روی آب گرم بگیرید تا به آرامی و در دمای حدود 37 درجه سانتی گراد ذوب شود.بعد از این که پارافین ذوب شد 25 قطره روغن زردچوبه را به آن اضافه کرده (حتما از دستکش و عینک استفاده کنید) و ظرف پارافین را به آرامی با حرکات دایره ای تکان دهید.مشاهده می کنید که پارافین و روغن به آرامی سفت می شوند. مقداری از این ماده را روی مفاصل دردناک قرار دهید، این کار به تسکین طولانی مدت درد و کاهش التهاب کمک می کند.

4. سلامت قلب با روغن زردچوبه

ادویه و روغن زردچوبه حاوی ماده کورکومین می باشند که برای بهبود سلامت قلب و عروق و کنترل سطح کلسترول خون مفید بوده و یکی از بهترین مواد طبیعی برای پیشگیری از مشکلات قلبی می باشد.مطالعات نشان داده کورکومین ماده ای ضد سرطان، ضد اکسید کننده و ضد ترومبیک است و خاصیت ضد التهابی روغن زردچوبه نیز از این ماده نشات می گیرد.

روغن زردچوبه

5. درمان افسردگی با روغن زردچوبه

کورکومین موجود در روغن زردچوبه باعث افزایش BNDF (فاکتر نوروتروفیک مشتق از مغز) می شود که به کاهش علائم افسردگی کمک کرده و عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را به همراه ندارد.این روغن برای سلامت سیستم عصبی نیز مفید است.هرگاه احساس کردید سیستم عصبی شما دچار عدم تعادل شده و به آرامش بیشتری نیاز دارید کافیست مقداری روغن زردچوبه را به شیر نارگیل و عسل اضافه کرده و بنوشید.برای بهبود خلق و خو و ایجاد آرامش در میان افراد خانواده نیز توصیه می شود با استفاده از دستگاه بخور عطر این روغن را در فضای خانه منتشر کنید.

بیشتر بخوانید  نوشابه کمرت را می شکند!

6. تقویت سیستم ایمنی با روغن زردچوبه

زردچوبه و روغن آن روی سیستم ایمنی بدن اثر مثبت می گذارد زیرا کورکومین موجود در آن باعث آزادسازی بیلی روبین در بدن می شود، این ماده از آنتی اکسیدان های ضروری مسئول و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می باشد.

7. روغن زردچوبه مفید برای درمان سرماخوردگی

روغن زردچوبه برای درمان سرماخوردگی، عفونت برونشیتی، سرفه و گرفتگی بینی مفید است و کورکومین موجود در آن دارای خاصیت ضدویروسی است که با ویروس های مختلف از جمله آنفلوآنزا، چیکونگونی، هرپس، اچ آی وی و اچ پی وی مقابله می کند.

8. کبد

بسیاری از مطالعات نشان داده روغن زردچوبه اثر محافظتی روی کبد داشته، با کاهش التهاب به حفظ سلامت کبد کمک می کند و برای سم زدایی این اندام مفید است.

9. روغن زردچوبه ضد التهاب

التهاب از عوامل اصلی بروز بیماری های جدی همچون آرتریت، اختلالات مغزی، سکته، سرطان و مشکلات قلبی است و مصرف مواد غذایی ضد التهاب در مراحل اولیه این بیماری ها از تشدید آن ها جلوگیری می کند.روغن زردچوبه از مواد ضد التهاب طبیعی است که عوارض جانبی نداشته و به تسکین دردها کمک می کند.

حتماً بخوانید:

۱۶ خاصیت دارویی و درمانی زردچوبه

۱۶ خاصیت دارویی و درمانی زردچوبه

تاریخچه زردچوبه زردچوبه به عنوان یک ادویه باستانی به ویژه در کشورهای آسیایی مثل هند شناخته شده است. به طور معمول برای خوش رنگ و خوش عطر شدن غذاها…

10. مغز و آلزایمر

فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز مسئول ایجاد ارتباط جدید عصبی است و به عنوان کاهنده سطح هورمون های مرتبط با بیماری های مغزی همچون افسردگی، زوال عقل و آلزایمر شناخته شده است.روغن زردچوبه باعث بهبود عملکرد مغزی شده و با زوال سلول های مغزی مقابله می کند. مطالعه ای نشان داده این روغن به درمان بیماری های مرتبط با پیری و نوروژنیک همچون سکته، پارکینسون و آلزایمر کمک می کند.

11. هضم و گوارش

زینگریبرن و 6-جینجرول از جمله مواد اصلی موجود در روغن زردچوبه هستند که برای سلامت معده و هضم بسیار مفید بوده و به درمان نفخ کمک می کنند.روغن زردچوبه از دیرباز برای درمان بیماری های گوارشی همچون گرفتگی معده استفاده می شده و برای سم زدایی دستگاه گوارش مفید می باشد.

خاصیت دارویی روغن زردچوبه

12. درمان زخم با روغن زردچوبه

روغن زردچوبه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده به درمان بریدگی و سوختگی ها کمک کرده و از باقی ماندن جای زخم در ناحیه آسیب دیده جلوگیری می کند.کافیست چند قطره از این روغن را روی ناحیه اعمال کنید تا درد را از بین برده و علائم زخم را کاهش دهد.

13. روغن زردچوبه ضد سرطان

زردچوبه و روغن زردچوبه امروزه به عنوان دو ماده طبیعی ضد سرطان شناخته شده اند که از جهش سلول ها جلوگیری کرده و با جلوگیری از فعال شدن آنزیم های مسئول سرطان زا خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  علت تورم غدد لنفاوی چیست؟ + درمان خانگی ورم غدد لفاوی

توجه داشته باشید: قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

14. روغن زردچوبه ضد آکنه

روغن زردچوبه به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی کننده به خشک شدن جوش ها کمک کرده و از افزایش تعداد جوش و آکنه پیشگیری می کند.

ماسک ضد آکنه روغن زردچوبه : برای درمان جوش و آکنه 2 قطره روغن زردچوبه را با 2 قاشق غذاخوری از روغن های حامل مانند روغن نارگیل مخلوط و روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید و بعد از 10 دقیقه بشویید.

حتماً بخوانید:

15. از بین بردن لکه های پوست با روغن زردچوبه

روغن زردچوبه در بسیاری از کرم های ضد لک استفاده می شود و استفاده منظم از آ ن برای از بین بردن جای جوش و زخم بسیار مفید است.

16. جوانسازی پوست

روغن زردچوبه به چهره شما درخشندگی خاصی می بخشد و به جوانسازی و شادابی آن کمک می کند.

ماسک روغن زردچوبه و روغن زیتون : 2 قطره روغن زردچوبه را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و هر شب صورت خود را با آن ماساژ دهید.

17. از بین بردن چین و چروک

روغن زردچوبه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی به کاهش چین و چروک پوست و سایر علائم پیری کمک می کند.

ماسک ضد پیری روغن زردچوبه : 4 قطره روغن زردچوبه را با 4 قاشق چایخوری روغن بادام مخلوط کرده و هر شب صورت خود را با آن ماساژ دهید و بعد از برداشتن روغن اضافی بگذارید تا صبح بماند.

18. التهابات پوستی

کورکومین موجود در زردچوبه یک ضد التهاب طبیعی است و به درمان التهاب پوست کمک می کند. کافیست 4 تا 5 قطره روغن زردچوبه را با مقداری روغن حامل مانند روغن نارگیل، جوجوبا یا روغن زیتون مخلوط کرده و روی ناحیه مورد نظر بمالید.

19. درمان ترک پاشنه پا با روغن زردچوبه

روغن زردچوبه تاثیر خوبی در از بین بردن خشکی پوست پا و رفع ترک خوردگی پاشنه پا دارد.کافیست 2 قطره روغن زردچوبه را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن کرچک مخلوط کرده و قبل از خواب به پاشنه پا بمالید.

20. درمان شوره سر

ماساژ پوست سر با روغن زردچوبه به درمان شوره سر کمک می کند، کافیست 1 تا 2 قطره از این روغن را به روغن موی معمول خود اضافه کرده و استفاده کنید.

21. درمان ریزش مو با روغن زردچوبه

اگر از ریزش مو ناشی از عفونت قارچی رنج می برید از روغن زردچوبه استفاده کنید زیرا این روغن به دلیل خاصیت ضد قارچی عفونت را از بین برده و ریزش مو را درمان می کند.

بیشتر بخوانید  علت ایجاد هیپوگنادیسم در زنان و مردان چیست و چه عوارضی در پی دارد ؟

22. سلامت پوست سر

روغن زردچوبه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی برای پوست سر بسیار مفید بوده و با درمان خارش و عفونت های پوست سر به حفظ سلامت آن کمک می کند.

روغن زردچوبه و این همه خاصیت

ماسک موی روغن زردچوبه : حدود 56 گرم روغن نارگیل مو (که سبک تر و با چسبندگی کمتر نسبت به روغن نارگیل به دست آمده از کمپرس سرد می باشد) را با 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و 2 قطره روغن زردچوبه مخلوط کرده و روی موها و پوست سر ماساژ دهید و بگذارید 15 دقیقه بماند.سپس آن را خوب با آب بشویید.این ماسک مو با قارچ های پوست سر مقابله کرده و برای درمان شوره سر و حفظ تعادل چربی سر مفید است.

هشدار: این ماسک ممکن است رنگ موها را اندکی تغییر دهد.

23. سایر فواید روغن زردچوبه

روغن زردچوبه از روغن های مورد استفاده در مراکز آروماتراپی می باشد و ماساژ آن روی بدن به کاهش استرس فیزیکی و رفع مشکلات مربوط به سیستم عصبی کمک می کند.روغن زردچوبه به پاکسازی خون کمک کرده و برای درمان عفونت های باکتریایی مفید است.روغن زردچوبه استرس، خستگی و اضطراب و فشارهای عصبی روزانه را کاهش می دهد.این روغن به درمان کرم حلقوی، کبودی، عفونت چشم، التهاب پوست، درد دهان و زخم های عفونی کمک می کند.نوشیدن محلول روغن زردچوبه به همراه آب گرم یکی از راه حل های طبیعی برای رفع حملات آسم است.زردچوبه به سوخت و ساز بدن و تجزیه گلوکز و لیپیدها در بدن کمک می کند، مصرف 1 یا 2 قطره روغن زردچوبه به همراه حداقل 4 اونس آب برای بهبود متابولیسم بدن مفید است.

هشدار: مصرف بیش از 5 قطره روغن زردچوبه به صورت خوراکی توصیه نمی شود و حتما قبل از مصرف آن را با آب، چای یا عسل رقیق کنید.

طرز تهیه روغن زردچوبه

روغن زردچوبه با بخار حاصل از تقطیر ریشه زردچوبه به دست می آید. زردچوبه بومی نواحی جنوب شرقی آسیا است و به عنوان داروی طب سنتی در هند، چین، تایلند، سریلانکا و غیره مصرف می شود.روغن زردچوبه را در دمای 4 درجه سانتی گراد و در یخچال نگهداری کنید.

عوارض جانبی و مضرات روغن زردچوبه

  1. از آن جا که روغن زردچوبه جزو روغن های ضروری محسوب می شود حتما لازم است قبل از استفاده موضعی آن روی پوست تست حساسیت انجام شود زیرا برخی افراد ممکن است به ترکیبات موجود در آن آلرژی داشته باشند.
  2. مصرف خوراکی روغن زردچوبه بدون اجازه پزشک امکان پذیر نمی باشد و ممکن است باعث بروز مسمویت در فرد شود که با علائمی همچون تهوع، ناراحتی های معده، سرگیجه و اسهال همراه است.
  3. از این روغن در مقادیر بسیار اندک در پخت و پز و به عنوان ادویه استفاده می شود.
  4. توصیه می شود زنان باردار، مادران شیرده و کودکان از مصرف این روغن اجتناب کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *