روش کاشت و تکثیر آماریلیس



معرفی آماریلیس


آماریلیس یا نسرین یکی از انواع گل های پیازی است که به راحتی شکوفا می شود اما به مرور چه در داخل خانه و چه در فضای باز. آماریلیس بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی است و نام گیاهی آن Hippeastrum است. گلهای درشت این گیاه و سهولت گلدهی، آماریلیس را به گیاهی محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل کرده است. این گل دارای انواع مختلفی با گل های قرمز، سفید، صورتی، قهوه ای و نارنجی یا با طرح های راه راه است.

آماریلیس گیاهی علفی است که بین 10 تا 50 سانتی متر ارتفاع و 10 تا 50 سانتی متر عرض دارد و گل آماریلیس 5 تا 10 سال طول می کشد تا به رشد کامل برسد.

این گیاه زینتی محبوبی است زیرا گل های عمارلیس در زمستان گل های خود را حفظ می کنند. آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی مناطق سبز استفاده می شود.

گیاه شناسی آماریلیس

آماریلیس یک گیاه گرمسیری بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است. همچنین گیاهی پیازی و چند ساله است و پیاز آن با نوع فلس دار پوشیده شده است. در محور هر چهار برگ (فلس) در پیاز، آماریلیس مریستم را تشکیل می دهد که می تواند به پیاز یا ساقه گل تبدیل شود. گونه های اولیه این گیاه ارزش اقتصادی خود را از دست داده و دیگر رشد نمی کنند، اما به دلیل هیبریداسیون مکرر و اختلاط این ریشه های اولیه با یکدیگر، امروزه گونه های مختلفی از این گیاه رشد می کنند. آلودگی و تلقیح مصنوعی با آماریلیس بسیار آسان است و با این عمل گلهایی به رنگها و اشکال مختلف به دست می آید که گلهای آن شاخدار بوده و در انواع بزرگ تا 20 سانتی متر قطر دارند. طول ساقه گل به 60 سانتی متر می رسد و در انتها بسته به گونه آن 2 تا 6 گل وجود دارد. گلها سفید، قرمز روشن و قرمز روشن هستند و گاهی خطوط سفید روی آن دیده می شود.

همه گونه های این تیره پیازهای نسبتاً بزرگی دارند که هر کدام معمولاً یک و گاهی دو ساقه گل می دهند. اگر پیاز به اندازه کافی بزرگ باشد و تمام شرایط محیطی وجود داشته باشد، می تواند بیش از سه شاخه گل تولید کند. لامپ ها به سرما حساس هستند و باید در زمستان نگهداری شوند. این گیاه به دو دوره خشکی و رطوبت نیاز دارد، دوره خشکی زمانی شروع می شود که برگ ها زرد می شوند و پیازها به خواب می روند و دوره رطوبت زمانی است که پیازها می رسند و برگ می دهند. گلدهی بین این دو دوره اتفاق می افتد برگها خطی یا راه راه به رنگ سبز تیره هستند. بیشتر در گلدان و به ندرت به صورت شاخه بریده استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  روز هوای پاک در تقویم ایران چه روزیست ؟

گل های قیفی یا شیپوری شکل معمولا از زمستان تا بهار روی ساقه های گل بدون برگ ظاهر می شوند. در پایان زمستان، زمانی که گل های آماریلیس شکوفا می شوند، برگ های گل آماریلیس عالی به نظر می رسند و تا تابستان آینده سبز می مانند.

گل

شرایط اکولوژیکی رشد آماریلیس

خاک مناسب:

گیاهان پیازدار به خاک سبک نیاز دارند. مناسب ترین بستر برای آماریلیس مخلوطی از خاک رس، ماسه، کود دامی پوسیده و برگ است. این مواد را به طور یکنواخت مخلوط کنید.

نور و گرما:

این گیاه تا حدودی به گرما و نور علاقه دارد. نور مستقیم خورشید باعث شکوفه دادن گل های آن می شود.

سیستم های راهنمایی:

متوسط ​​و معمولی. بین دو آبیاری باید خاک سطح گلدان خشک شود و از آب سبک استفاده شود (آبیاری زیاد باعث از بین رفتن گیاه می شود).

گونه های مهم آماریلیس


1- اچ. aulicum: شاخه گل به طول 50-30 سانتی متر و به دو گل لاکی قرمز ختم می شود.
2- Х. reginae: شاخه گل به طول 50 سانتی متر و به 2-4 گل قرمز روشن ختم می شود که در دهانه آنها اثری از رنگ ستاره ای سفید متمایل به سبز دیده می شود.
3- H.reticulatum: شاخه گل به طول 35-25 سانتی متر و با بیش از 5 گل صورتی با رگبرگ های صورتی تیره در داخل ختم می شود.
4- اچ. vittatum: دارای گلهای سفید با رگبرگهای قرمز و ارتفاع ساقه گل 70-50 سانتی متر است. ارقام فعلی از این نوع مشتق شده اند.

آماریلیس

پرورش آماریلیس در گلخانه

در گلخانه ها به منظور افزایش ماندگاری گل های آماریلیس و جلوگیری از تلقیح آن، قطع و حذف بساک ها ضروری است. پس از برداشت گلدان ها مدتی گلدان ها را در گلخانه نگهداری می کنند و پس از آب شدن به بیرون از گلخانه به مکانی آفتابگیر منتقل می کنند تا برگ ها رشد کنند و پیازهای قوی و بزرگ به دست آید. آبیاری این پیازها در شهریور کاهش و در مهرماه متوقف می شود. در این مرحله برگها بریده می شوند. از این پس تا آذرماه، گلدان ها در زیر سکوی گلخانه در کنار یکدیگر قرار می گیرند و در آذرماه می توانند مجبور به کار شوند. یعنی خاک سطح گلدان ها را تغییر داد و در گلخانه گرم آبیاری کرد.

بیشتر بخوانید  عکس های هیجان انگیز و دیدنی نشنال جئوگرافیک

آماریلیس را برای کاشت آماده کنید


قبل از کاشت، پیاز و ریشه آماریلیس را باید چند ساعت در آب ولرم خیس کنید. در صورت عدم امکان کاشت پیاز به محض خرید، فراموش نکنید که پیاز را در دمای سرد 5 تا 10 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

پیاز را در گلدانی بکارید که به اندازه کافی کمپوست گیاهی دارد. پیاز را در زمین کنار در فرو کنید و مواظب باشید که به ریشه آسیب نرساند. خاک اطراف را فشار دهید تا پیاز در جای خود محکم شود.

مکانی برای کاشت و آبیاری آماریلیس

گلدان را با پیاز آماریلیس در مکانی گرم و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. گرمای کافی برای رشد ساقه گیاه لازم است. دمای مناسب برای رشد این گیاه حدود 20 درجه سانتیگراد است. پیازهای آماریلیس تا زمانی که ساقه ظاهر شود به مقدار کمی آب نیاز دارند، اما با رشد ساقه ها و برگ ها، گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. در این مرحله ساقه به سرعت رشد می کند و گل ها پس از رشد کامل گیاه ظاهر می شوند.

گیاهان آپارتمانی

دوره گلدهی آماریلیس

پیاز معمولا در 7 تا 10 هفته گل می دهد. در زمستان، این دوره طولانی تر از بهار خواهد بود. بسته به این موضوع می توانید برنامه کاشت را از مهر تا اسفند تنظیم کنید. برای لذت بردن طولانی مدت از زیبایی گل های آماریلیس، پیازها را به فاصله دو هفته در گلدان یا باغچه بکارید.

مراقبت پس از گلدهی آماریلیس

پس از قطع گل آماریلیس، در صورت مراقبت، امکان شکوفایی مجدد گیاه در سال آینده وجود دارد. برای این کار، گل های قدیمی را از شاخه جدا کنید و وقتی ساقه شروع به خم شدن کرد، آن را از بالای پیاز ببرید.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز جهانی آبنبات چه روزی است ؟

رشد برگ: آبیاری معمولی و کوددهی گیاه را در طول تابستان یا 6-5 ماه ادامه دهید و اجازه دهید برگها به اندازه کافی رشد کنند. وقتی برگ ها شروع به زرد شدن کردند – که معمولا در ابتدای پاییز اتفاق می افتد – برگ ها را حدود 5 سانتی متر بالای پیاز ببرید و پیاز را از روی زمین جدا کنید.

ذخیره سازی بندر: پیاز را پوست بگیرید و آب آن را بگیرید. نکته: پیازهای آماریلیس را همراه با سیب در یخچال قرار ندهید، زیرا چنین نزدیکی باعث ناباروری پیازها می شود. پیاز را به این روش حداقل به مدت 6 هفته نگهداری کنید.

پیوند: پس از 6 هفته از برداشتن پیاز از روی زمین، می توانید هر زمان که خواستید آن را دوباره بکارید. پیاز را 8 هفته قبل از زمانی که می خواهند شکوفا شوند بکارید.

کاشت گل

آفات و مشکلات آماریلیس


در مورد گل های آماریلیس، مراقب مگس ها و لاروهای نرگس باشید. یکی از آفات مهم آماریلیس کنه پیاز است. این حشره سفید دارای اختاپوس است. پیاز به پیاز گل آسیب می رساند و رشد و زرد شدن برگ ها را کاهش می دهد. در همان زمان گلدهی گیاه متوقف می شود. سمومی به نام کنه کش وجود دارد که می تواند برای محافظت از گیاهان در برابر کنه ها استفاده شود.

نگهداری پیاز گل در جای خشک و خنک از انتشار آفات جلوگیری می کند حشرات کوچک دیگر به برگ ها حمله می کنند. در صورت مشاهده آفاتی که برگ ها را می خورند، گلدان را از اتاق خارج کرده و روی برگ ها حشره کش بمالید.

بیماری ها، لکه های قرمز، ویروس موزاییک و پوسیدگی ریشه و ساقه آماریلیس را تهدید می کند. اگر گل های آماریلیس نور کافی دریافت نکنند، گلدهی وجود نخواهد داشت.

گاه آماریلیس در شرایط نامساعدی بیمار می شود که مهمترین این بیماری ها لکه برگی است این بیماری که علت قارچی دارد باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها می شود. پاتوژن ها را با قارچ کش ها حذف کنید.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

معرفی گل های شیشه شور: نحوه تکثیر و کاشت گیاهان شیشه شور

در مورد رشد گل در ابر چه می دانید؟

نحوه کاشت میخک

جداکننده خط


دیدگاهتان را بنویسید