روش های پیشگیری از ایجاد توپ مویی در گربه ها


توپ مویی چیست؟

توپ مویی( گلوله مویی – هیربال – Hairballs) پایه‌ی بسیاری از شوخی‌ها درباره‌ی گربه‌ها هستند. گربه‌ها نظافت کننده‌هایی سخت‌گیر هستند و این عادت آن‌ها باعث ایجاد توپ مویی (دسته‌ای از موهای خورده شده که هضم نشده اند) می‌شود. داشتن این مشکل صددرصد به معنی خطر برای گربه نیست اما در برخی موارد توپ مویی آنقدر بزرگ می‌شود که برای دستگاه گوارش گربه ایجاد مشکل و باعث انسداد می‌شود که تهدیدی جدی برای این حیوان است. کسانی که از این موجود دوست داشتنی نگهداری می کنند باید بدانند که چرا گلوله‌مویی‌ها شکل می‌گیرند؟ چرا این مشکل بسیار شایع است؟ و چرا گلوله‌مویی‌ها می‌توانند خطرناک باشند؟

علت ایجاد توپ مویی یا گلوله مویی

گربه ها به شکل وسواس گونه زمان زیادی را به لیس زدن بدن خود می پردازند. این لیسیدن ها باعث میشود که مقادیر زیادی مو را حین لیس زدن و تمیز کردن خود ببلعند.معمولا این توپ های مو از طریق مدفوع گربه دفع می شوند، ولی در بعضی مواقع انباشتن و سفت شدن این توپ های مویی در معده و روده باریک، باعث استفراغ می شود.یکی از دلایل اصلی استفراغ گربه ها وجود همین توپ های مو در معده است. به دلیل عبور توپ مویی از مری در مسیر خروجش ، باریک میشه و به شکل نسبتا گرد درمیاد.

گربه

آیا توپ مویی برای سلامت گربه مضر است؟

داشتن این مشکل صددرصد به معنی خطر برای گربه نیست اما در برخی موارد گلوله‌مویی آنقدر بزرگ می‌شود که برای دستگاه گوارش گربه ایجاد مشکل و باعث انسداد می‌شود که تهدیدی جدی برای این حیوان است. معمولا گربه ی شما توپ مویی رو استفراغ میکنه تا ازش خلاص شه.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شعبه های تیپاکس در شهر کیش

علائم توپ مویی خطرناک

۱. اوغ زدن پیاپی حتی بعد از بیرون آمدن گلوله‌مویی
۲. اسهال مکرر و شدید
۳. از دست دادن اشتها

این سه از نشانه هایی هستند که می‌توانند بیان‌گر این موضوع باشند که گلو ، معده یا روده گربه‌ی ‌شما توسط گلوله‌مویی مسدود شده است. اگر گربه‌ی شما هرکدام از این علائم را نشان داد به سرعت او را نزد دامپزشک ببرید.

توپ مویی در چه گربه هایی بیشتر بوجود میاد؟

همه‌ی گربه‌ها دچار توپ مویی می‌شوند ولی این مشکل بین نژادهایی که موها بلند دارند مانند: پرشین، هیمالین، مین کون شایع‌تر است. با این حال گلوله‌مویی بین نژادهای موکوتاه هم دیده شده است.

گربه هایی که ریزش موی زیادی دارن و یا نظافت و گرومینگ بیش از حد انجام میدن بیشتر دچار توپ مویی میشن زیرا بیشتر در معرض بلعیدن خز و مو هستن.

گربه ی شما وقتی کوچکتره ممکنه توپ مویی نداشته باشه ولی با بزرگ شدن و رشد کردن ، توپ مویی بزرگتر میشه. این پدیده تقریبا نرماله. به این صورت که هرچی سن بیشتر بشه نظافت و تیمار و برداشتن موها و خزها در گربه بیشتر شده درنتیجه تشکیل توپ مویی تشدید میشه.

gorbe

نشانه های رایج توپ مویی

  • بالا اوردن پی در پی و اغ زدن و قی کردن حتی بدون وجود توپ مویی
  • بی اشتهایی و بی حالی
  • یبوست و اسهال
  • معمولا گربه ها در زمان های کوتاهی توپ مویی را استفراغ می کنند.

۵ روش جلوگیری از تشکیل توپ مویی

بهترین راه مقابله با گلوله‌مویی‌ها این است که از به وجود آمدن آن‌ها پیشگیری کنیم . راه دیگراین است که از هضم شدن آن ها اطمینان حاصل کنیم. در ادامه برخی از راه حل هایی را که دامپزشکان توصیه می‌کنند، بیان می کنیم :

بیشتر بخوانید  راهنمای کاشت و نگهداری گل شقایق در منزل

۱- شانه زدن موهای گربه به طور منظم

هر چی موهای مرده رو بیشتر از روی بدن گربته جدا کنید، مقدار تشکیل توپ مویی کمتر میشه. موهای گربه‌ی خود را به وسیله‌ی برس لاستیکی شانه کنید. در ادامه این کار را با استفاده از شانه‌ی دندانه دار کامل کنید تا مقدار مویی که گربه وارد دستگاه گوارش خود می‌کند کمتر شود.

اگر گربه شونه کردن موهاش رو دوست نداره ، گربه رو هر ۶ ماه یک بار پیش آرایشگر متخصص اصلاح موهای گربه ببرید. گربه‌های مسن‌تر به مراقبت بیشتری احتیاج دارند، چرا که با پیرشدن گربه دستگاه گوارش او دیگر کارایی اولیه را ندارد و رفته‌رفته توانایی هضم گلوله‌مویی‌ها در آن‌ها کمتر می‌شود.

۲- تغذیه گربه با غذای مخصوص کاهش گلوله مویی

غذاهای مخصوص با میزان فیبر بالا که برای تامین سلامت پوست و مو گربه طراحی شده که باعث کاهش میزان ریزش مو میشه. از مزایای دیگر این غذاها هضم راحت تر توپ مویی است.از طرف دیگر بوی بد جعبه‌خاک گربه را کاهش ‌می‌دهد .

در رژیم غذایی گربه‌ مقدار فیبر را بیشتر کنید. فیبرهای موجود در غذا، به موها می‌چسبند و کمک ‌می‌کنند راحت‌تر از دستگاه‌گوارش عبورکنند. برای مثال اضافه‌کردن کدو‌حلوایی ، علفِ‌جو دو سر و مقایر کم مارچوبه به رژیم غذایی گربه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد .

مقادیر کمی روغن (نصف قاشق غذا‌خوری) به وعده‌های غذایی گربه‌ی خود اضافه کنید. اضافه کردن روغن موجب می شه موهای موجود در دستگاه‌گوارش گربه راحت‌تر دفع شوند. برای مثال روغن‌زیتون یا کره

۳- استفاده از داروهای مخصوص گلوله مویی

دارو‌های مخصوص گلوله‌مویی از فروشگاه‌های حیوانات‌خانگی قابل تهیه هستند. این دارو‌ها اغلب دارای همان فیبر و مواد روغنی هستند ولی با این تفاوت که طعم‌دار شده‌اند و گربه‌ها تمایل بیشتری برای خوردن آن ها دارند. در استفاده از این داروها به دستور مصرف آن‌ها توجه کنید.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک بجنورد

۴- جلوگیری از تیمار بیش از حد و زیاد

اگر فکر می کنید توپ مویی ناشی از لیسیدن های زیاد گربتون برای تمیز کردن خودش هست سعی کنید فعالیت های لذت بخش دیگری به جای لیس زدن بدن به گربتون آموزش بدین. مثل بازی کردن با اسباب بازی های جدید

۵- تمیز نگه داشتن فضای خانه

منزل خود را تمیز و مرتب نگهدارید. اجازه ندید گربتون به قطعات کوچک قابل خوردن مثل نخ و پلاستیک و … دسترسی داشته‌باشد. زیرا در صورت خوردن، اینها می‌توانند با موهای موجود در دستگاه‌گوارش تجمع و باعث ایجاد انسداد روده شوند.

توپ مویی از عوارض جانبی ناخوشایند تمایل گربه‌ها برای تمیز و زیبا ماندن است. وظیفه‌ی صاحبان گربه این است که اجازه‌ دهند گربه‌ها طبق عادت خود را تمیز کنند اما مراقب باشند که نتیجه‌ی این عادت برای گربه خطرآفرین نباشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

(اسهال در گربه) علل، پیشگیری و دو راه درمان خانگی موثر

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

اسهال در بچه گربه :: علل و درمان سریع خانگی

separator line


دیدگاهتان را بنویسید