روش های ضد عفونی مسواک


استفاده روزانه از مسواک باکتری ها را از سطح دندان و زبان پاک می کند. میکروب ها، بقایای غذا و باکتری ها روی موهای مسواک باقی می مانند. اگر به تازگی آنفولانزا یا سرماخوردگی داشته اید، ویروس روی موهای مسواک باقی می ماند و باید قبل از هر بار استفاده مسواک را بشویید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید.
روش‌های مختلفی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن مسواک‌ها وجود دارد که برخی از آنها مؤثرتر هستند. استریل کردن مسواک در زمان سرماخوردگی پس از هر بار استفاده از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده جلوگیری می کند. مسواک ها بستر مناسبی برای رشد میکروب ها و باکتری ها هستند و آلودگی آنها می تواند باعث پوسیدگی دندان، آسیب لثه و بوی بد دهان شود.

چگونه باکتری ها از دندان به مسواک منتقل می شوند؟

انجمن ملی دندانپزشکی توصیه می کند مسواک خود را هر 3 ماه یکبار عوض کنید. زیرا مطالعات نشان داده است که استفاده نادرست از مسواک باعث تجمع باکتری بر روی پرزهای مسواک می شود. هر چه فاصله بین استفاده از مسواک و ضدعفونی بیشتر باشد، احتمال تجمع میکروارگانیسم های مضر روی آن بیشتر می شود. دهان انسان مجموعه ای از میکروارگانیسم ها است و بزاق حاوی حدود 700 دسته باکتری، میکروب و قارچ است که برخی از آنها مضر نیستند. برخی از میکروارگانیسم ها از میزبان خود محافظت می کنند. آنها از باکتری های داخلی مضر در برابر باکتری های سمی خارجی محافظت می کنند. در ادامه به بررسی روش های مختلف ضدعفونی مسواک می پردازیم.

روش های ضد عفونی مسواک


 مسواک را ضد عفونی کنید

از دهانشویه استفاده کنید

برای ضد عفونی کردن مسواک پس از هر بار استفاده، آن را به مدت 5 دقیقه در دهانشویه قرار دهید. دهانشویه ها حاوی مواد قوی برای ضدعفونی کننده دهان هستند، قرار دادن برس به مدت طولانی در این محلول روند ساییدن موهای مسواک را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  نکات مهم راجع به برچسب‌های مراقبتی لباسها

نکته: هرگز گلوی خود را با مایع ضد عفونی کننده ای که برای استریل کردن مسواک خود استفاده کرده اید، شستشو ندهید. زیرا می تواند باکتری ها و ویروس ها را به داخل دهان شما بازگرداند.

از آب جوش استفاده کنید

یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های ضدعفونی مسواک، غوطه ور شدن در آب داغ به مدت 3 دقیقه است. قرار دادن مسواک در آب گرم هفته ای یکبار باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد.

نکته: برای تاثیر بیشتر می توانید کمی نمک را در آب داغ حل کنید و سپس یک مسواک را به مدت 30 ثانیه در آن قرار دهید تا خوب استریل شود.

استفاده از دندان مصنوعی

محلول تمیز کننده دندان مصنوعی حاوی عوامل ضد میکروبی است. این محلول باکتری ها و پلاک های دهان را هدف قرار می دهد. در این روش قرص تمیز کننده دندان مصنوعی را در یک لیوان آب ولرم قرار دهید. حالت جوش این قرص مواد باقیمانده را از مسواک جدا می کند.

نکته: هرگز برای استریل کردن مسواک از محلول تمیزکننده دندان مصنوعی که قبلاً حاوی دندان مصنوعی بود استفاده نکنید.

مسواک را به راحتی با نور UV دستگاه UV ضد عفونی کنید. این دستگاه قادر است 86 درصد از واحدهای تشکیل دهنده کلنی باکتری ها را کاهش دهد.
استفاده از این پرتو نسبت به روش های فوق انتخاب کارآمدتری برای استریل کردن مسواک می باشد. یکی از معایب این دستگاه ها گران بودن آنهاست.

توجه: در صورت پیروی از روش های دیگر، نیازی به تهیه این دستگاه نیست.

از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید


چگونه مسواک را تمیز کنیم

دو قاشق غذاخوری سرکه سفید و کمی جوش شیرین را در نصف لیوان آب حل کنید. سپس یک مسواک را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. در نهایت موهای مسواک را به خوبی بشویید تا تمام مواد از بین بروند.

بیشتر بخوانید  ایده های خلاقانه و جالب برای شب یلدا

از محلول پراکسید هیدروژن استفاده کنید

برای ضدعفونی مسواک می توانید از محلول پراکسید هیدروژن استفاده کنید. با این روش کافی است بعد از هر بار مسواک زدن به مدت 5 دقیقه در کاسه ای با پراکسید هیدروژن قرار دهید و در انتهای مسواک آب داغ را خوب بشویید.

نکات مهم هنگام استریل کردن مسواک

پس از ضدعفونی کردن مسواک، هرگز آن را افقی قرار ندهید. عمود نگه داشتن مسواک رطوبت را از مسواک خارج می کند.
پس از هر بار مسواک زدن، مسواک را به مدت 2 دقیقه زیر آب گرم نگه دارید، سپس آن را با دهانشویه بشویید.
پس از ضدعفونی کردن مسواک، آن را در کنار مسواک های دیگر قرار ندهید. کنار هم قرار دادن مسواک ها می تواند آلودگی را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.
قبل از استریل کردن مسواک دست های خود را تمیز بشویید.
پس از شستن مسواک، آن را خوب تکان دهید تا خشک شود. هرچه مسواک بیشتر مرطوب شود، باکتری ها سریعتر رشد می کنند.

باید بخوانید:

هر چند وقت یکبار باید مسواک خود را عوض کنیم؟

هر چند وقت یکبار باید مسواک خود را عوض کنیم؟

پزشکان می گویند بهترین زمان برای تعویض مسواک است!


نحوه نگهداری صحیح از مسواک

هرگز مسواک را در توالت آلوده قرار ندهید. میکروب های سطح کاسه توالت می توانند تا دو متر در فضا حرکت کنند.
مسواک را تا زمانی که کاملا خشک نشده در درب آن قرار ندهید. زیرا میکروب ها در محیط تاریک و مرطوب سریعتر رشد می کنند.
مسواک و لوازم جانبی آن را هر 2 هفته یکبار ضد عفونی و تمیز کنید.
مسواک را در کنار سینک قرار ندهید. هنگام شستن دسته یا ظروف می توان صابون و آب آلوده را روی مسواک اسپری کرد.
اگر مواد شوینده را در حمام نگهداری می کنید، از قرار دادن مسواک در آن محیط خودداری کنید، زیرا بهتر است مسواک با مواد اسیدی یا سمی تماس نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  راهنمای خرید ماشین ظرفشویی مناسب و باکیفیت


شستن مسواک

هر چند وقت یکبار باید مسواک خود را عوض کنید؟

اگر از مسواک به درستی مراقبت نشود، می تواند به انبار میکروب ها و بیماری ها تبدیل شود. بنابراین برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در برابر بیماری های مختلف، مسواک ها باید دائما ضدعفونی و تمیز شوند. همه افراد از زمان تعویض لباس کاملا آگاه هستند و به موقع به سراغ کفش های نو می روند. اما اطلاعات کاملی در مورد مسواک و زمان تعویض آن ندارند. بی توجهی به این موضوع باعث بروز مشکلات جدی در حوزه بهداشت دهان و دندان و بهداشت دهان و دندان می شود. به گفته دندانپزشکان بعد از 3 ماه مسواک خاصیت خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند دندان های خود را به خوبی تمیز کند.

برس های موی کودکان نرم تر از بزرگسالان است. در نتیجه سریعتر فرسوده می شود. بنابراین لازم است مسواک کودکان هر 2 ماه یکبار تعویض شود. زمانی که یکی از اعضای خانواده به بیماری عفونی مبتلا است، بهتر است مسواک خود را عوض کنید تا از شیوع بیماری و عفونت جلوگیری شود. گاهی اوقات دیگران از مسواک شما سوء استفاده می کنند. در این مورد، استریل کردن مسواک به هیچ وجه توصیه نمی شود. از آنجایی که فلور دهان همه افراد منحصر به فرد است، استفاده از یک مسواک معمولی باکتری های دهان آن فرد را به شما منتقل می کند.


دیدگاهتان را بنویسید