مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روش صحیح انجماد غذای کودک

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یکی از دغدغه های کارمند این است که نمی تواند تمام کارهای خانه را به تنهایی انجام دهد. این امر زمانی سخت می شود که یک فرزند کوچک در خانواده به همراه فرزندان دیگر وجود داشته باشد.
در این شرایط بسیاری از خانم ها برای تهیه غذای کودک برای چند روز وقت می گذارند تا همه چیز را به عهده بگیرند تا در چند روز آینده به کودک غذا بدهند. در این رابطه، بسیاری از متخصصان اطفال معتقدند که غذای مصرفی کودکان خردسال باید تازه باشد. لازم به ذکر است که فریز کردن غذای کودک در دفعات کم مشکلی ندارد اما بهتر است این اتفاق نیفتد.
در ادامه این مقاله خود را تشویق کنید تا با اطلاعات مختصری در مورد فریز کردن غذای کودک که امروزه بسیار مورد استفاده خانم های شاغل است آشنا شوید.

راه های منجمد کردن غذای کودک

یخ زدن غذای کودک معمولاً به دلایل مختلفی از جمله عدم اتلاف وقت، صرف نکردن هزینه اضافی و سایر وسایل شخصی انجام می شود که در این زمینه بهتر است شرایط استاندارد نگهداری غذا را بدانید تا باعث ایجاد بیماری در کودک شود. مقدار کمی.


 غذای کودک را فریز کنید

قالب های یخ

یکی از روش های رایج فریز کردن رژیم غذایی نوزادان و کودکان استفاده از قالب های مخصوص یخ است. از این قالب ها می توان برای نگهداری سوپ، میوه ها و دیگر غذاهای منجمد استفاده کرد. زمانی که کودک شما گرسنه است، می توانید این قالب ها را از فریزر خارج کرده و پس از گرم شدن برای کودک نوپا سرو کنید. شایان ذکر است که با استفاده از این قالب ها می توانید صرفه جویی لازم را در فضای فریزر انجام دهید.

لایه های کاغذ

از دیگر اقلام بسته بندی غذای کودک می توان به برگه های کاغذ اشاره کرد. با این روش می توانید غذای مورد نظر را داخل این ورقه بریزید و سپس به فریزر منتقل کنید.

کیسه غذای کودک

این کیسه ها بهترین راه برای فریز کردن غذای کودک نیز هستند. این کیسه ها با دریچه و درب مخصوص برای نگهداری غذای کودک بهترین گزینه هستند. لازم به ذکر است که برخی از این کیسه ها یکبار مصرف بوده و برخی دیگر را می توان چندین بار استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که این کیسه ها را هرگز نباید در مایکروویو قرار دهید.

بیشتر بخوانید  علت عادت دست زدن به آلت تناسلی در کودکان چیست ؟


غذا را فریز کنید

ظروف یکبار مصرف

این ظروف معمولاً از سیلیکون ساخته شده اند که به راحتی می توان از آن برای فریز کردن غذای کودک استفاده کرد. بسته به مواد، این ظروف را می توان در مایکروویو قرار داد و برای سرو کودک گرم کرد.

سایر ظروف فریزر مناسب

برای نگهداری غذای کودک در فریزر می توانید از انواع ظروف فریزر استفاده کنید. امکانات این روش به گونه ای است که نیازی به صرف هزینه اضافی و خرید ظروف دیگر نیست.
برای تهیه غذای کودک بعد از درآوردن فریزر می توانید از روش های زیر استفاده کنید. همچنین توصیه می شود بعد از 48 ساعت غذا را در فریزر میل کنید و دو بار در فریزر قرار ندهید.


چگونه غذای کودک را فریز کنیم

در این روش باید غذای کودک را از شب قبل در یخچال قرار دهید تا برای مصرف روز بعد به خوبی آماده شود.

با این روش باید غذای پوره شده را در کیسه های پلاستیکی که از قبل آماده کرده اید در ظرفی برای آب گرم قرار دهید. زمانی که احساس کردید غذا به خوبی آب شده است، آن را در ظرفی با درب مناسب بریزید و زمانی که زمان مصرف فرا رسید، به سراغ آنها بروید.

در این روش باید مواد غذایی یخ زده را در مایکروویو قرار دهید و درجه آن را برای آب شدن تنظیم کنید. پس از سپری شدن زمان لازم، آن را از دستگاه خارج کرده و پس از کمی حوصله در حالی که غذا در حال خنک شدن است مصرف کنید.


نکاتی که باید هنگام یخ زدن مواد غذایی رعایت کنید

غذاهایی که برای انجماد آماده می کنید باید خوب خنک شوند و سپس در یخچال یا فریزر قرار دهید. این امر امکان رشد را از باکتری ها سلب می کند و همچنین در نظر داشته باشید که دمای یخچال از 0 تا 5 و فریزر زیر 18- درجه سانتیگراد باشد.
غذایی که برای نگهداری در یخچال انتخاب می کنید باید در عرض 1-2 روز مصرف شود. همچنین تاریخ مشخصی برای غذای تهیه شده در فریزر باید طی 6 تا 8 هفته تعیین شود.
لطفا توجه داشته باشید که ظروف غذای کودک دارای برچسب PPR نیستند.
برای کمک به آب شدن غذای کودکتان می توانید از روش های ذوب ذکر شده در مقاله استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید غذا را مستقیماً گرم کنید، بلکه باید منتظر آب شدن یخ باشید.
بعد از آب شدن غذای یخی می توانید آن را روی آتش بگذارید و خوب حرارت دهید. همچنین هر از چند گاهی در مایکروفر هم بزنید تا همه قسمت ها خوب گرم شوند.

بیشتر بخوانید  ماساژ برای کودکان چه فوایدی دارد؟


آیا می توان غذای کودک را منجمد کرد؟

آیا فریز کردن غذای کودک اشکال دارد؟

غذایی که بعد از درآوردن فریزر روی آتش گذاشته اید باید در عرض 1 ساعت سرو شود. زیرا در این صورت احتمال تکثیر باکتری در آن وجود دارد.
در برخی موارد می توانید از کمی آب گرم برای جلوگیری از خشک شدن غذا در حین گرم شدن استفاده کنید.
اگر بعد از برداشتن شعله برای خنک کردن غذای کودک عجله دارید، بهتر است آن را در ظرف درب دار بگذارید و زیر شیر آب سرد بگذارید. همچنین می توانید آن را در ظرف بزرگتر با آب سرد قرار دهید تا برای سرویس کودک آماده شود.
همچنین بهتر است از ظروف کوچک برای انجماد غذای کودک استفاده کنید. چون بعد از گرم کردن، وقتی می خواهید نوزاد را خنک کنید و عجله کنید، در یک کاسه کوچک خیلی سریعتر و راحت تر انجام می شود.
به خاطر داشته باشید که هرگز نباید مواد غذایی منجمد را پس از یک بار گرم کردن در فریزر قرار دهید.


چه غذاهایی را نباید منجمد کرد؟

چندین نوع غذا وجود دارد که برای فریز کردن باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

تخم مرغ آب پز یا سرخ شده
میوه ها و سبزیجات مانند خیار و کاهو آب زیادی دارند
غذای تخم مرغ و سس
سبزیجات برگدار مانند ریحان
محصولات لبنی مانند ماست و شیر

باید بخوانید:


چه زمانی می توان غذا را منجمد کرد؟

مواد له شده و پخته شده را می توان به مدت 6 تا 8 ماه در فریزر نگهداری کرد.
سبزیجات پخته له شده را می توان به مدت 6 تا 8 ماه در فریزر نگهداری کرد.
مرغ پخته را نیز می توان به مدت 6 تا 8 ماه در فریزر نگهداری کرد.
سوپ ها و سس ها نیز بهتر است به مدت 6 ماه در فریزر نگهداری شوند.
همچنین بهتر است ماهی های روغنی را به مدت 3 تا 4 ماه در فریزر نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید  علت ناخن جویدن کودکان چیست؟


غذای منجمد

چگونه می توان غذای منجمد تهیه کرد؟

در فریز کردن غذای کودک بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.
بهتر است مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات را قبل از انجماد خوب بشویید و خشک کنید.
غذای کودک و باقی مانده هایی که ممکن است آلوده باشند را فریز نکنید.
از پختن بیش از حد غذا خودداری کنید، زیرا استفاده طولانی مدت و نگهداری آن می تواند مواد معدنی و ویتامین ها را از بین ببرد.
تاریخ بسته بندی و انجماد مواد غذایی را روی آنها بنویسید تا قبل از تاریخ مشخص شده قابل استفاده و مصرف باشند.

آیا می توان غذای منجمد را برای نوزاد دوباره گرم کرد؟

به گفته پزشکان، بله، امکان پذیر است، اما باید نکاتی را در این زمینه به خاطر بسپارید.


چگونه غذای کودک را فریز کنیم؟

مقدار مشخصی غذای کودک را از فریزر خارج کرده و گرم کنید.
وقتی غذای منجمد داغ شد، بگذارید خوب خنک شود و سپس برای سرو آماده کنید.
غذا را با دمای مناسب به کودک بدهید و از سرد شدن مجدد آن جلوگیری کنید.
اگر غذای منجمد پس از یک بار گرم شدن باقی ماند، هرگز آن را فریز نکنید. در این صورت ترکیبات شیمیایی می توانند وارد غذای کودک شوند که نقش مهمی در ایجاد مسمومیت غذایی برای نوزاد دارد. غذاهایی مانند مرغ، قارچ، سیب زمینی و تخم مرغ نیز برای انجماد مجدد ممنوع است.
همچنین مراقب غذاهای مضر برای کودک خود باشید و از یخ زدن آن جلوگیری کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *