روسیه می‌خواست مانع لغو تحریم‌های نفتی ایران شود



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوزنماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در سخنانی در پارلمان اروپا با اشاره به وضعیت کنونی مذاکرات در وین، مدعی شد که مانع تراشی روسیه در مذاکرات، نهایی شدن توافق را به تاخیر انداخته است و روسیه به ویژه می خواهد مانع از برداشتن نفت شود. تحریم ها. درباره ایران تداوم تولید نفت، منابع بیشتر در بازار[جهانی انرژی] ارائه خواهد شد و به نفع روسیه نیست.»

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا که اخیرا برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی در دوحه به منطقه سفر کرده است، روز دوشنبه در پارلمان اروپا درباره مذاکرات در وین گفت که مذاکرات برای احیای شورای امنیت سازمان ملل در حال انجام است.[توافق هسته‌ای] به نتیجه نهایی نزدیک نیست.

بورل گفت: مایه تاسف خواهد بود که وقتی اینقدر نزدیک هستیم نمی توانیم به توافق برسیم. اما نمی توانم تضمین کنم که به توافق برسیم.

ارزیابی بدبینانه از مذاکرات نماینده عالی اتحادیه اروپا در وین زمانی بیان می شود که وی در حاشیه کنفرانس دوحه به خبرنگاران گفت که توافق می تواند «طی چند روز» به دست آید.

او در پارلمان اروپا گفت: «به نظر می رسد که ما این کار را تقریباً دو هفته پیش انجام دادیم[ توافق] ما به انجام رسیدیم. سپس روسیه مانع ایجاد کرد.

بورل گفت که روسیه در حمله به اوکراین به دنبال اهرمی علیه غرب است.

به گفته رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روسیه به‌ویژه می‌خواست از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند، زیرا اگر ایران به تولید نفت ادامه دهد، منابع بیشتری در بازار وجود خواهد داشت.[جهانی انرژی] ارائه خواهد شد و به نفع روسیه نیست.»

بیشتر بخوانید  روزنامه جمهوری اسلامی: خالص سازی جناحی، "اخلاص انقلابی" را به مسلخ می‌برد | رفع دغدغه سفره مردم به اقتصاد بسته است

وی افزود: روسیه پس از دریافت ضمانت‌های لازم، مخالفت خود را پس گرفت، اما اختلافات دیگری که جزئی از توافق نبود، از جمله جایگاه سپاه پاسداران در ایران و درخواست ایران برای حذف نام این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، منجر به این شد. مذاکرات پیشرفت کرده است.

ایسنا نوشت: هشتمین دور مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای در پی تغییر روابط سیاسی بین المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های اقتصادی توسط وزارت خزانه داری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه صورت می گیرد. عارضه و چند روز پیش تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

این وقفه به دنبال تحولات اخیر بود که دو طرف گفتند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات داشته است. بخشی از این تحول، درگیری در روابط واشنگتن و مسکو بر سر درخواست روسیه برای تضمین کتبی از ایالات متحده برای حفاظت از روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران در برابر تحریم ها است. دولت آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، این اتهامات را رد کرد و گفت: «ادعاهای مشابه و بی‌اساس در مورد سیاست خارجی روسیه چندین بار مطرح شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا گفت که واشنگتن دخالت مسکو در پروژه های هسته ای ایران در برجام را تحریم نخواهد کرد و به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته ای به عنوان راهی برای اجتناب از تحریم ها اجتناب کند. در مورد اوکراین

جوزپ بورل، رئیس سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک گفت: «نیاز به وقفه در مذاکرات در وین به دلیل عوامل خارجی وجود دارد. متن نهایی نیز اساساً روی میز آماده است. به عنوان هماهنگ کننده، به همکاری با تیمم ادامه خواهم داد تا با همه اعضای بریکس و ایالات متحده ارتباط برقرار کنم تا بر وضعیت فعلی غلبه کنم و به توافق برسیم.

بیشتر بخوانید  تکذیب خبر احضار رئیس کل بانک مرکزی به مجلس/ با صرافان متخلف قاطعانه برخورد شود

ساعد خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این خصوص تاکید کرد: توقف اعلام شده مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی باز کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت توافق جمعی تأثیر نمی گذارد.

علاوه بر این، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً با انریکه مورا، معاون بورل و نماینده اتحادیه اروپا که اخیراً برای گفتگو درباره مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته ای به ایران سفر کرده بود، دیدار کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران جدی است. با حضور در مذاکرات وین، ابتکارات لازم را برای دستیابی به توافق ارائه کرد و اعلام کرد که طرف‌های دیگر به‌ویژه دولت آمریکا باید رویکردی واقع‌بینانه برای حل مسائل باقی‌مانده داشته باشند.

وزیر امور خارجه افزود: عدم تصمیم سیاسی آمریکا برای لغو تحریم‌های مرتبط با منافع اقتصادی مردم ایران، مانع کنونی برای دستیابی به نتایج نهایی و برخورداری ما از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها است. تحریم ها اولویت اصلی است.»

بورل با اشاره به موضوع خروج سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا، امیر عبداللهیان روز شنبه گفت: این یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین بود. وقتی می گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، برخی هلدینگ های بزرگ اقتصادی و نهادهای بزرگ دولتی در حوزه اشخاص حقوقی هستند و یکی از مسائل مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: در موضوع سپاه برای ما مهم است که جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه را به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشورمان در نظر بگیریم. در این زمینه با آمریکایی ها پیام رد و بدل کردیم و این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستور کار ما است.

وزیر امور خارجه افزود: البته مسئولان ارشد سپاه همیشه در وزارت امور خارجه این نکته را به ما گوشزد می کنند و می گویند که هر کاری لازم است به نفع کشور انجام دهید و اگر به جایی رسیدید که سپاه موضوع مطرح شد، نباید مانعی برای شما باشد. آنها می گویند و به نظر من مسئولان عالی رتبه سپاه نوعی از خودگذشتگی نشان می دهند و از خودگذشتگی خود را به بالاترین حد می رسانند. .

بیشتر بخوانید  گریه های جگر سوز رختر نیوشا ضیغمی

امیرعبداللهیان ادامه داد: اما ما با در نظر گرفتن همه مسائل کشور و مصالح مردم و با نگاه به رویکرد آمریکایی ها، در نهایت سپاه متشکل از مجموعه ای از مردم و سازمانی است که به کشور خدمت می کند. و مردم: سلیمانی ها، ما هرگز به خود اجازه نمی دهیم در کنار سایر مسائل حل نشده ای که در طرف آمریکا باقی مانده است – علیرغم اجازه ای که مقامات ارشد سپاه به ما داده اند – به طرف آمریکایی بگوییم که مسئله سپاه برای ما قابل حل است و موضوع سپاه قطعاً بخشی از مذاکرات ما است، مانند سایر موضوعاتی که هنوز بین ما و آمریکایی ها جریان دارد.

وی افزود: با توجه به آنچه که بین ما و آمریکایی ها باقی مانده، فکر می کنم اگر آمریکایی ها رویکرد واقع بینانه داشته باشند، توافق حاصل شده است. اما اگر آمریکایی ها بخواهند با رویکردی غیرواقعی و تا حدودی با کمی عجله ما را مجبور به عبور از خطوط قرمز کشور و مردم کنند، بی شک آمریکایی ها مسئول شکست مذاکرات خواهند بود.


دیدگاهتان را بنویسید