روسیه در صورت تهدید امنیتی برای تاجیکستان و ازبکستان علیه طالبان اقدام می کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها خبرگزاری مهر به گزارش تاس ، ضمیر کابلوف ، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت که نیروهای روسی در صورت انتقال به مرزهای تاجیکستان ، ازبکستان و قرقیزستان با طالبان می جنگند.

بر اساس این گزارش ، کابلوف ، که در مصاحبه با رادیو اکو مسکو اظهاراتی انجام داد ، گفت: “ما طبق منشور و توافق نامه ها (بین روسیه و کشورهای ذکر شده) به آنها (طالبان) حمله خواهیم کرد.”

وی همچنین به توافق نامه های رسیده بین روسیه و ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان بر اساس پیمان امنیت جمعی (CSTO) و همچنین توافق نامه های دو جانبه امضا شده بین روسیه و آن کشورها اشاره کرد ، طرف مسکو کاملا قانونی خواهد بود.

کابلوف افزود: “ما نباید فراموش کنیم که ازبکستان نیروهای نظامی خود را دارد و آنها بسیار باتجربه هستند.” ازبکستان بیش از 150 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. این توانایی کار را محدود می کند. ما اطمینان داریم که ارتش ازبکستان در برابر این شبه نظامیان (طالبان) ایستادگی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که پس از تشدید تنش ها در مرزهای شمالی افغانستان و هجوم پناهجویان افغان به همسایگان شمالی این کشور و همچنین درخواست واشنگتن از ازبکستان برای پناه دادن بیش از 9000 افغان منتظر در صف برای دریافت ویزای آمریکا برای سفر تاشکند دولت از پذیرش درخواست واشنگتن خودداری کرد.

بر اساس این گزارش ، “اسماتیلا ارگاسف” نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان گفت: “این یک مسئله بسیار حساس و جدی برای ازبکستان است و ما نمی توانیم در مورد آن تصمیم فوری بگیریم.”

بیشتر بخوانید  قیمت جدید خودرو های ایرانی / دنا و رانا ارزان شدند + جدول

در مورد اینکه چرا واشنگتن درخواست پناهندگی ایالات متحده برای افغانها را قبول نکرد ، اورگاسف گفت تاشکند کنوانسیون 1951 در مورد الزام به پذیرش پناهجویان را امضا نکرده است و ازبکستان قانونی در مورد نحوه نگهداری از پناهجویان ندارد ، در قانون داخلی این حزب تعیین نکرده است.

وی افزود: بنابراین ، با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی ، هیچ مبنای قانونی و عملیاتی برای تهیه سرپناه در سرزمین ما برای شهروندان افغانستان که با ایالات متحده همکاری کرده اند وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید