روسیه: حداکثر فشار ایالات متحده و اقدامات جبرانی ایران یک حلقه معیوب است



به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، میخائیل اولیانوف ، سفیر روسیه و نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین ، در توئیتر خود نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران بر تولید فلز اورانیوم تا 20 درصد غنی سازی تمرکز کرده است. (دولت جدید) ایالات متحده همچنین از سیاست فشار حداکثر بر دونالد ترامپ حمایت می کند.

وی افزود: تنها راه برون رفت از این دور باطل از سرگیری فوری گفتگوهای وین و احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران قصد دارد فلز اورانیوم غنی شده تا خلوص 20 درصد را تولید کند. در این گزارش آمده است: “این یک فرایند چند مرحله ای است که زمان بر است.”

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از شورای امنیت به تمام تعهدات خود در چارچوب این توافق نامه عمل کرده و به کشورهای اروپایی که قول داده اند عواقب خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند ، فرصتی برای انجام این وعده داده است. اما یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام ، تهران اعلام کرد با توجه به این که کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند ، چندین مرحله تعهدات خود در مورد برجام را قطع خواهد کرد. کاهش بدهی ایران براساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا وعده داده است كه در صورت بازگشت ایران به اجرای كامل شورای امنیت سازمان ملل ، واشنگتن به توافق بازگشت خواهد كرد ، صرف نظر از دولتی كه قول داده و آن را ترك كرده است.

بیشتر بخوانید  سرمایه بانک مرکزی افزایش یافت

جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت مسئول گفته است در صورت لغو کلیه تحریم های آمریکا به روشی قابل تأیید به وظایف خود در شورای امنیت سازمان ملل باز خواهد گشت.

در همین حال ، دیپلمات های ارشد کشورهای عضو برجام طی دو ماه گذشته در وین گرد هم آمده اند تا توافق نامه ای را که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به دست آورد ، احیا کنند. تاکنون شش دور مذاکره انجام شده و پیشرفت محسوسی حاصل شده است. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران ، مذاکرات کافی در مورد سایر موضوعات انجام شده و زمان آن است که طرفین تصمیم گیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید