روستای اشتبین؛ ماسوله از آذربایجان


سلام جدید – خدمات گردشگری: روستای تاریخی اشتبین یا اوشتبین متعلق به دوره صفویه در شهرستان جلفا قرار دارد. این روستا در کنار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و به ماسوله آذربایجان معروف است. اشتابین با معماری منحصر به فرد و پلکانی و آثار تاریخی متعدد، یکی از مکان های دیدنی استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. این روستا در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۷۹ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۶۹۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای اشتبین؛  ماسوله از آذربایجان

اشتبین پیشینه ای کهن دارد و وجود گویش تاتی در روستاهای اکمر این آبادی (کرینگان و مردانکم) حکایت از پیشینه تاریخی درخشان آن دارد. روستای پلکانی اشتبین متعلق به دوره صفویه. طبیعت زیبا و سرسبز این روستا بهشت ​​را به تصویر می کشد خانه های روستای اشتبین نیز معماری بسیار زیبایی دارند. در حال حاضر کتیبه هایی به خط ثلث وجود دارد که به زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفوی در این روستا اشاره دارد و کتیبه های دیگری نیز در قبرستان قدیمی وی وجود دارد که بر سر در خانه های روستا اشاره کرد. یکی از آن ها مربوط به دوران سلطان محمد خدابنده است، این روستا از معدود روستاهای استان آذربایجان شرقی است که ده ها کتاب و اثر تاریخی از جمله یک کتاب تاریخی کمیاب در بین اهالی آن نگهداری می شود. جالب است که مردم این روستا نسبت به حفظ آثار هنرمندان خود در روستا حساس هستند و خودشان سعی در حفظ آن آثار دارند.

روستای اشتبین؛  ماسوله از آذربایجان

دلیل نامگذاری روستا

برخی کارشناسان معتقدند از آنجایی که روستای اشتبین از سه آبادی هراس، سیاوشان و جعفرآباد تشکیل شده است، اشتبین ترکیبی از دو کلمه «اُش» در ترکی است که در ترکی به معنای «سه» و کلمه «تابین» است. ، که به معنی تاتی است.«طایفه» تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت مدرسه رفتن بچه‌های دهه 70 و 60 با بچه‌های امروزی

همچنین اکثر اهالی روستا می گویند که این روستا در میان سه کوه مرتفع قرار دارد و نام روستا از ترکیب دو کلمه «اوش» به معنای «سه» و «بین» به معنای «بین» آمده است. .

ویژگی های معماری روستا

روستای اشتبین در منطقه ای کوهستانی واقع شده و به دلیل شیب تند کوه، معماری منحصر به فردی دارد. خانه های او پلکانی ساخته شده اند، به طوری که سقف هر خانه حیاط خانه دیگری است. همین امر و عوامل دیگر از جمله بستر سنگی و شرایط اقلیمی خاص روستا باعث شده تا این مکان دارای ساختار مسکونی متمرکز باشد و امکان توسعه تنها از مرز شمالی آن امکان پذیر باشد. کوچه های باریک این روستا با پله های زیاد به یکدیگر منتهی می شوند. خانه‌های قدیمی آشبینا به سبک معماری دوره‌های صفوی و قاجاریه ساخته شده‌اند. نقشه داخلی و خارجی خانه ها بر اساس اقتصاد و معیشت روستا است و هر خانه دارای اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، علوفه، قلمکار و کارگاه ابریشم بافی است. جهت ساخت خانه جهت محافظت در برابر سرما شرقی-غربی است.

یکی دیگر از ویژگی های معماری این روستا استفاده از بالکن هایی است که مردم محلی به آن «آرتیرما» می گویند; فضایی که از ساختمان بیرون آمده و در جاده ها قرار دارد. آرتیرما در تابستان جلوی نور زیاد خورشید را در اتاق می گیرد و فضایی بادخیز و سرد به حساب می آید.

از دیگر ویژگی‌های معماری این روستا، منطقه‌ای به نام «بانگاه» یا «بناگره» است که بنا به اظهارات اهالی به دلایل امنیتی شکل گرفته است. این قسمت از ساختمان هیچ روزنه ای به بیرون ندارد و تنها منبع نور انتهای سقف است. ارتفاع آن تقریباً به اندازه دو طبقه ساختمان است و سقف چوبی و هرمی شکل آن توسط چهار ستون چوبی که سرستون های آن معمولاً کنده کاری شده است، نگه داشته شده است. اغلب در زیر این سقف یک تنور برای پخت نان قرار دارد.

بیشتر بخوانید  اینجا یک سال فقط ۲۰ ساعت است!

بیشتر ساختمان های روستا دارای نرده های زیبا، ستون های کنده کاری شده و بال هستند و این تزئینات زیبا نشان از هنر و تمدن مردم این روستا دارد.

روستای اشتبین؛  ماسوله از آذربایجان

محصولات کشاورزی

تولید ابریشم نیز در اشتبین سابقه ای طولانی دارد و کارگاه های تولید ابریشم زیادی در این منطقه وجود دارد. میوه ها و محصولات باغی جالیزا آشبینا از کیفیت بالایی برخوردار است. انار، انجیر، گردو، گلابی، گیلاس، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته، ازگیل، انگور و توت به وفور از باغ ها به دست می آید. به دلیل نبود سردخانه و عدم دسترسی آسان به شهر، بسیاری از این میوه ها از بین رفت. آجیل آشبینا خوب و خوش طعم است و بسیار چربتر از انواع دیگر آجیل موجود در منطقه است. همچنین به دلایل ژنتیکی، انار این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، بدون کود تولید می شود و دارای دو نوع مختلف سفید و قرمز است. انار، رب انار و لواش انار اشتبین به قدری لذیذ هستند که اگر کمی امتحان کنید، امکان ندارد خرید را از دست بدهید. لواشک های خانگی را زنان روستایی با دقت و وسواس فراوان درست می کنند. پس از فصل برداشت، انجیر باغ ها به انجیر خشک و نوعی آب نبات به نام میان پر تبدیل می شود. میان پر یکی از مهم ترین شب های یلدا و سفره چارسان سوری در آذربایجان است.
همچنین عسل اشتبینو با کیفیت بی نظیر خرید بی نظیر شما از آشتابینو خواهد بود. با کمی جستجو شاید بتوانید عسل سیاه کوهی را پیدا کنید. بهترین زمان برای بازدید از روستای اشتبین:

بیشتر بخوانید  عکس سپند امیرسلیمانی از خواهرش کمند در تولد ۵۰ سالگی اش

بهترین زمان برای سفر به روستا

بهار و تابستان

روستای اشتبین؛  ماسوله از آذربایجان

مشخصه زمانی

بیشتر تپه ها و اراضی آشتابینا پوشیده از مراتع و جنگل است. آب و هوای آشتابینا به آب و هوای منطقه ارسباران بستگی دارد. در مناطق کوهستانی جنوبی هوا سرد و اطراف دره ارس گرم، معتدل و مطبوع است. زمستان های آشتابینا در مناطق کوهستانی بسیار سرد و پربرف است و بر اساس طبقه بندی اقلیمی جزو مناطق با آب و هوای سرد و زمستان های طولانی است.

نحوه دسترسی

در کنار رود ارس و مرز ایران و شوروی قرار دارد و پس از عبور از جلفا، روستای سیه رود، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان)، روستای دوزال، کردشت، از چهارراه هراس وارد روستای زیبا می شوید. از اشتابین
فاصله روستا از جاده اصلی و مرزی سیه رود – خداآفرین حدود 7 کیلومتر است. روستای اشتبین از یک طرف کاملاً به دیوار کوه تکیه داده و تنها راه ارتباطی آن با اطراف جاده ای است که از مرز نوردوز و کردشته به روستا می رسد. رودخانه ارس از 14 کیلومتری شمال این آبادی می گذرد. فاصله اشتبین تا ورزگان 50 کیلومتر و اهر 225 کیلومتر است.

روستای اشتبین؛  ماسوله از آذربایجان

نکات ضروری برای بازدید

  • بهترین زمان برای سفر به روستای اشتبین فصل تابستان است که هوا فوق العاده است.
  • در سفر به روستای اشتبین حتما سوغاتی محلی بخرید تا به اقتصاد محلی کمک کند.
  • به فرهنگ مردم محلی روستای اشتبین احترام بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید