روستایی روستایی در انتهای دره


به گزارش سلام نو، اورازان روستایی از توابع شهرستان طالهان از توابع شهرستان طالقان در استان البرز است. این روستا که در انتهای دره ای با شیب نسبتا تند و در دامنه کوه قرار دارد، دارای آب و هوای بسیار مساعد و درختان بزرگ گردو و لاله های وحشی است که قدم به قدم در دامنه کوه دلربا دیده می شود. این روستا به شماره ثبت 4572 به ثبت آثار ملی رسیده است.

روستایی روستایی در انتهای دره

روستای اورازان یکی از زیباترین و پرآب ترین مناطق شهرستان طالقان است و جاذبه های خاصی دارد که آن را منحصر به فرد کرده است. از جمله آبشارها و چشمه های جوشانی که این روستا را حتی در شرایط خشک آبیاری می کنند و مورد برکت مردم هستند. وجود باغ های بزرگ به ویژه گردو باعث شده تا در فصل تابستان گردشگران زیادی از این روستا دیدن کنند. وجود بقاع متبرکه امامان سید علاءالدین (ع) و سید شرف الدین (ع) در این روستا بر اهمیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری منطقه افزوده است. این روستا به «روستای آب ریزان» نیز معروف است، جالب است که در طالهان تنها دو روستا از آثار ملی کشور هستند: ۱- روستای گلیرد ۲- روستای اورازان.

روستایی روستایی در انتهای دره

جاذبه های گردشگری

  • این روستا در ۱۲ کیلومتری شهر طالقان در دل رشته کوه های البرز، شاهد پدیده ای زیبا، طبیعی و پر سروصدا است که به «آبشار اورازان» معروف است.
  • در ورودی روستا تپه هایی با قدمت بیش از چهار هزار سال وجود دارد.
  • یکی از ویژگی‌های روستا وجود چشمه‌های همیشه جوشان حتی در زمان خشکسالی است که مردم به‌طور خاص به آن اعتقاد دارند و آن را مبارک می‌دانند.
  • نیمی از شکوه روستا به برکت وجود امامان سید علاءالدین و سید شرف الدین است که مقبره آنها در بالای کوه قرار دارد.
بیشتر بخوانید  دور دور عروس فاطمه گودرزی با پسرش در خیابان

روستایی روستایی در انتهای دره

زبان و فرهنگ

مردم اورازان به زبان بابا صحبت می کنند. مردم اورازان همگی سید هستند و نمی توانند با غیر سید ازدواج کنند وگرنه باید روستا را ترک کنند.

افراد مشهور

روستای اورازان زادگاه مشاهیر بزرگی از جمله 45 قرآن نویس و نسخ است. جلال آل احمد، نویسنده مشهور ایرانی، در این روستا به دنیا آمد و کتابی به نام اورازان (چاپ اول اردیبهشت 1333) نوشت و در آن به شرح روستای پدری پرداخت و در آن به شرح شرایط جغرافیایی، آداب و رسوم، زبان پدر و سایر خصوصیات پرداخت. از این روستاها اهالی این روستا بوده و شهر طالقان را ذکر کرده است.

روستایی روستایی در انتهای دره

مسیر دسترسی

اورازان در دل رشته کوه البرز مرکزی در نود کیلومتری کراجا و دوازده کیلومتری مرکز طالقان قرار دارد. برای رسیدن به اورازان باید از طریق شهر (مرکز شهرستان طالقان) به سمت طالقان در سمت روستای گوران – روستای اورازان بروید. در حاشیه جاده روستای اورازان در 4 کیلومتری جاده ای بسیار پر پیچ و خم قرار دارد که شما را به بلندترین نقاط کوه های جنوبی البرز مرکزی می رساند.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید