روستایی با بیش از 2500 سال قدمت در اصفهان


سلام جدید – خدمات گردشگری: روستای موغر به دلیل بافت تاریخی و جاذبه های گردشگری تاریخی متعدد و همچنین قدمت بیش از 2500 سال در میان تپه های ماسه ای از طبیعت بسیار منحصر به فردی برخوردار است. آسمان پر ستاره و رصد شهاب ها و اجرام آسمانی خاطرات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

موگر در 28 کیلومتری شمال غربی شهرستان اردستان قرار دارد. طول جغرافیایی آن 52 درجه و 12 دقیقه، عرض جغرافیایی 33 درجه و 33 دقیقه و ارتفاع آن 997 متر است. موگر در مسیر ترانزیتی تهران، قم و کاشان به 4 استان یزد، کرمان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان قرار دارد و از نظر موقعیت محلی بسیار حائز اهمیت است.

مردم این منطقه از اقوام اولیه ایرانی و تمدن های کهن بشری هستند، از سوی دیگر کویر بی نظیری که اکوسیستمی بکر و شگفت انگیز دارد بر جذابیت آن می افزاید. موگر به دلیل موقعیت جغرافیایی اش مورد حمله اشرار زیادی قرار گرفت به همین دلیل اهالی با حمله اشرار به قلعه روستا پناه بردند. موگر دو ارگ قدیمی دارد که شامل ارگ قدیم با بیش از پانصد سال قدمت و ارگ جدید با بیش از سیصد سال قدمت است. عده ای ناامنی را تاب نیاوردند و از طریق بیابان به ورامین مهاجرت کردند و هم اکنون نیز اولاد آنها در ورامین و اطراف آن به ماقره معروف هستند در حالی که موگر را نمی شناختند و از احوال موگر اطلاعی ندارند.

روستایی با بیش از 2500 سال قدمت در اصفهان

دلیل قرار ملاقات

موغر از دو کلمه «مغ» و «ار» تشکیل شده است که نام اصلی آن «مغر» بوده که به مرور زمان به صورت موغر تلفظ می شد. مغ در اصل موک است و به معنای رهبر زرتشتی و مرد روحانی زرتشتی است. جمع آن مغان است و مغان طبقه پایین تر از موبدان بود، در واقع «ر» برای رابطه است، پس مقر (مغر) به معنای جایگاه پیشوای زرتشتیان است. احتمالاً در زمان های قدیم در موگر آتشکده یا آتشکده وجود داشته است.

بیشتر بخوانید  واکنش احساسی نادال به خداحافظی فدرر از دنیای تنیس

محل

موگر در شمال غربی اردستان و در 25 کیلومتری نطنز قرار دارد. طول جغرافیایی آن 52 درجه و 12 دقیقه، عرض جغرافیایی 33 درجه و 33 دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا 997 متر است. موگر در کنار مسیر ترانزیتی تهران، بندرعباس و پاکستان قرار دارد و راه آهن بین المللی خلیج فارس و دریای عمان به روسیه، چین و اروپا در دل روستا و در میان مزارع گندم و جو ایستگاه دارد. .

روستایی با بیش از 2500 سال قدمت در اصفهان

شرایط جغرافیایی

ترکیب هوای گرم و سرد، زمستان های سرد و تابستان های گرم و اختلاف دمای زیاد بین روز و شب از ویژگی های کویر است. مغر با آب و هوای کویری نیز سازگار است. میزان بارندگی سالانه 75 تا 100 میلی متر است که یک هشتم میانگین بارندگی جهانی است. با فرا رسیدن وزش بادهای چهارگانه خراسان و کاشان، پاییز و بهار، شن های روان بر فراز روستا پرواز می کند و باعث کاهش دید می شود. گرم ترین دما در تابستان 47 درجه سانتیگراد و سردترین دما در زمستان 8- درجه سانتیگراد است.

محصولات و صنایع دستی

عمده فعالیت قوم مغر زراعت و باغداری است و تابستان کاری در این منطقه رواج خاصی دارد. زعفران، انار، پسته، زیتون، طالبی، طالبی، انگور و فرآورده های دامی در این منطقه کشت می شود. قالی بافی بخشی از هنر مردم این منطقه است.

روستایی با بیش از 2500 سال قدمت در اصفهان

جاذبه های گردشگری

مسجد جامع مغر: مسجدی با قدمت بیش از 500 سال که توسط شخصی به نام «حاج ربیع» ساخته شده است. برخی معتقدند این مسجد هم قدمت مسجد جامع نطنز است.

بیشتر بخوانید  "عشق علی" در بزرگترین نقاشی دیواری پایتخت + عکس

پیرمرد بابا اسماعیل: مقبره ای است با گنبد خشتی. از زمان صفویان شمعدانی بر دیوار آن تعبیه شده است.
سنگ قبری روی قبر می گذارند که با اسم زیارت همخوانی ندارد. کتاب این سنگ 63*36 می باشد و روی آن نوشته شده است:
حوالباغی/ناد علییا، مظهر العجایب/تجده عونا لک فی النوائب/کل همم و غم سنجلی/بو لیتک یا علی یا علی یا علی/درگذشت/غلامعلی بن/بابا میر بن بهاءالدین/میکائیل 14. / شهر جمادی الثانی سنا؟ ??.
دور تا دور سنگ نام دوازده امام نوشته شده است.

ارگ موگر: در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که یکی از آنها به زمین کشاورزی تبدیل شده و دیگری همچنان به همین سبک است.
این ارگ یکی از نقاط منحصر به فرد و ناشناخته کویر مرکزی ایران است و شباهت زیادی به «ارگ بم» دارد. این قلعه تاریخی با مساحتی بالغ بر سه هزار متر مربع در دو طبقه و چهار اتاق دیده بانی متعلق به دوره قاجاریه است. این اثر ارزشمند تاریخی که تمام ساخت و سازهای آن از خشت و گل است دارای در ورودی با دیوارهای بلند است که ورود به آن غیرممکن است. عکس های این قلعه توسط «جرج استس ونس» (مورخ و عکاس) انگلیسی در اوایل قرن بیستم (حدود صد سال پیش) همزمان با نهضت مشروطیت، زمانی که این قلعه سالم و در حال استفاده بود، گرفته شده است. از مردم و مسافران.. قسمت های مسکونی این قلعه تاریخی به مرور زمان ویران شد اما چهار برج و دیوار بیرونی آن دست نخورده باقی ماندند.

اقتصاد روستایی

عمده فعالیت اهالی روستا کشاورزی و باغداری است

بیشتر بخوانید  مهمترین کاربردهای ورق سیاه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید