روستایی با ارتفاع 2600 متر در کلاردشت


سلام جدید – خدمات گردشگری: کلاردشت از توابع استان مازندران در 48 کیلومتری چالوس و 170 کیلومتری تهران است. این منطقه محبوب دارای یک ویلای فوق العاده به نام مازیچال ویلا است. مازیچال با قرار گرفتن در ارتفاعات اقیانوسی از ابر را به گردشگران ارائه می دهد.

مازیهال نام روستایی زیبا در نزدیکی کلاردشت است که از ارتفاع 2600 متری شما را بر فراز ابرها نگه می دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچالا و تماشای اقیانوس ابر حسی وصف ناپذیر را برای شما به ارمغان می آورد. روستای زیبای مازیهال روستایی ییلاقی است و کلبه های آن فقط در تابستان قابل سکونت و در فصول دیگر خالی از سکنه است. در فصل پاییز جنگل های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در فصل بهار تپه ها پوشیده از گل های زیبای فصلی است و مناظر برفی قله های اطراف بر زیبایی منطقه می افزاید اما مناسب ترین فصل اقامت شبانه تابستان است.

در منطقه کلاردشت مازندران روستایی زیبا و مذهبی به نام مازیچال وجود دارد که به دلیل موقعیت و زیبایی باورنکردنی مقصد مهمی برای گردشگران و طبیعت گردان است. روستایی که مردمش به صورت موقت اما موقت در این روستا زندگی می کنند. روستایی ییلاقی که از اواخر خرداد تا اوایل پاییز 50 تا 60 خانوار در آن زندگی می کنند.

روستایی با ارتفاع 2600 متر در کلاردشت

مزیحال یعنی چی؟

بر اساس برخی منابع، «ماز» و «مازی» در گویش محلی به معنای بلوط است چال» به معنای گودال است؛ پس ترکیب نهایی، گودالی پر از بلوط است، البته این سؤال کاملاً صحیح نیست؛ زیرا کلمه ماز در لغت نامه دخدا به معنای پر چین است و کلمه مازندران از این کلمه گرفته شده است..

بیشتر بخوانید  غریب آبادی: مقابله با مشکل جهانی مواد مخدر مستلزم پذیرش مسئولیت مشترک از سوی همه است

خوراکی های مازیچال

بهترین غذایی که در مازیچال می توانید پیدا کنید لبنیات تازه است. اهالی روستا عمدتاً به دامداری و دامداری مشغول هستند. هیچ مغازه یا فروشگاهی در این منطقه وجود ندارد. به همین دلیل از غذاهای محلی خبری نیست. بنابراین غذاهای کامل را به تعداد مورد نیاز همراه خود ببرید.

اگر به روستاییان یا مزارع گوسفند رسیدید، می توانید از آنها پنیر یا ماست بخرید. اگرچه ساکنان تابستان معمولاً شیر گوسفند خود را نمی فروشند. ممکن است بتوانید اول صبح از آنها خرید کنید.

روستایی با ارتفاع 2600 متر در کلاردشت

امکانات تفریحی و اجتماعی در منطقه

این منطقه امکانات خاصی ندارد و برای اقامت چند روزه باید از چادر کوهستانی مناسب و ضد باران استفاده کرد. کیسه خواب نیز وسیله ای ضروری و فراموش نشدنی است، زیرا هیچ شبی حتی در تابستان بدون سرما، مه و رطوبت بسیار زیاد نمی گذرد. علاوه بر بردن وسایل کمپینگ مانند روشنایی، حصیر و سایر وسایلی که فکر می کنید لازم است، غذا نیز یکی از موارد ضروری است، اگر قصد سفر به مزیحال را دارید، برای سفر یک روزه آب و غذا و همچنین تنقلات همراه داشته باشید. و مایحتاج روز. روزه خود را از کلاردشت بخرید وگرنه فقط کسانی که با صدای بلند از خواب بیدار می شوند می توانند به کلبه هایی که دود اجاق در هوا است سر بزنند، شاید از ساکنان موقت خونگرم و مهمان نواز این روستا نان. پنیر محلی در این روستا امکاناتی مانند آب، برق، سرویس بهداشتی و … وجود ندارد و به دلیل نبود سرویس بهداشتی باید برای سرویس بهداشتی صحرایی آماده شوید. در این روستا اتاق و خانه ای برای اقامت پیدا نمی کنید اما اگر علاقه مند به اقامت در طبیعت هستید می توانید چادر خود را در بخشی از این طبیعت بکر برپا کنید. فقط در نظر داشته باشید که هوای شب بسیار سرد است و حتما باید کیسه خواب داشته باشید یا به کلاردشت بروید و از مجتمع های اقامتی آن استفاده کنید. از آنجایی که یافتن هیزم خشک در این منطقه دشوار است، بهتر است از کلاردشت هیزم تهیه کنید.

بیشتر بخوانید  کدام معاملات طلا از مالیات بر سود سرمایه معاف هستند؟

روستایی با ارتفاع 2600 متر در کلاردشت

نکاتی که در سفر به مزیحل نباید فراموش کنید:

قبل از سفر حتما امکان ورود به منطقه را بررسی کرده و پس از تماس با اداره حفاظت محیط زیست وارد منطقه شوید.

مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به ندرت جایی برای اجاره پیدا می شود.

قبل از برنامه ریزی برای این سفر از طریق سایت ها و اطلاعات هواشناسی استان از وضعیت آب و هوای منطقه مطلع شوید.

در روستا هیچ مغازه ای وجود ندارد. حتی در صورت امکان لوازم خود را از کلاردشت تهیه کنید.

حدود 10 کیلومتر از مسیر تا بلندترین ارتفاعات مازیکالا خاکی و کوهستانی است که توصیه می شود با خودروهای روستایی، جیپ و نیسان سفر کنید. البته اگر با یک ماشین معمولی به این مکان رفته باشید، می توانید بدون روزهای بارانی هم به آن سفر کنید.

تلفن های همراه فقط در برخی مکان های جادویی آنتن دارند. بنابراین برای اطلاع رسانی به دوستان و اقوام بهتر است به آن اعتماد نکنید.

از آنجایی که یافتن هیزم خشک در این منطقه دشوار است، بهتر است از کلاردشت هیزم تهیه کنید.

هرگز درختان کوچک را برای برافروختن آتش قطع نکنید و اگر آتش زدید حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و در نهایت آتش را خاموش کنید.

در منطقه تابستانی به سگ گله نزدیک نشوید. به خصوص اگر چوپان نزدیک گله نباشد.

زمانی که در میان کمپینگان هستید به فرهنگ و اعتقادات بومی این ساکنان احترام بگذارید.

در صورت مه شدید، بدون راهنمای محلی به کوهنوردی یا پیاده روی نروید.

مزیحال برق ندارد و مردم محلی شب ها از فانوس استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  جزئیات تعطیلی مدارس در روز یکشنبه 18 اردیبهشت

مراقب حیوانات اهلی و وحشی باشید. به خصوص در فصل زمستان امکان ملاقات با حیواناتی مانند خرس، گرگ، خرگوش و گراز بسیار زیاد است.

طبیعت با همه گنجینه هایش مهد وجود ما و همه موجودات زنده است. با آشغال نریختن (از جمله پسماندهای زیست تخریب پذیر و ته سیگار)، شکستن شاخه ها و شکار نکردن حیوانات، سعی کنیم در حفظ این گنجینه گرانبها مسئولیت بیشتری داشته باشیم.

روستایی با ارتفاع 2600 متر در کلاردشت

نحوه دسترسی

مازیهال از دو جهت مرزن آباد و عباس آباد مازندران قابل دسترسی است. در ابتدای جاده کلاردشت به عباس آباد در سمت چپ جاده منشعبی وجود دارد که پس از طی 23 کیلومتر به شیب پر درختی منتهی می شود. از این پس مسیر جاده ای خاکی و شیب دار است که باید 17 کیلومتر آن را طی کنید تا به روستای ییلاقی مازیچال در ارتفاع 2600 متری برسید.

دیدگاهتان را بنویسید