روستاهای حمیدی آب آشامیدنی ندارند / اختلاف ساکنان بر سر تانکرهای آب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها گزارشگر بیشترروستاهای پایین کرخه در شهر حمیدیه چنان در خشکسالی و کمبود آب در خوزستان تحت تأثیر قرار گرفته اند که تأمین آب آنها برای دام هایشان مناسب نیست.

این روستاها غالباً آب روان دارند اما آب به لوله های روستاهای آنها سرازیر نمی شود و آنها مجبورند روزانه آب خود را از تاجران مسافرتی که با مینی بوس و دوچرخه وارد روستا می شوند خریداری کنند.

یک شاخه از رودخانه کره وارد روستا می شود ، اما در حال حاضر خشک شده است و علاوه بر محروم کردن روستاییان از توان کشاورزی ، آنها قادر به تأمین آب دام نیستند.

تانکرهای آب نیز وارد این روستاها می شوند اما به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق ، این امر منجر به اختلافات و حتی درگیری بین اهالی روستا می شود. به عنوان مثال در روستا «ربر دوستت دارمو از طرف دیگر روستا چندین بار با این مسئله روبرو شده است.

گاومیش ها ناپدید می شوند

در همین روستاها حدود هزار گاومیش وجود دارد که برای آنها آب ندارد و در حال انقراض است. گاوهای خارجی نیز به دلیل کمبود آب ناتوان ، مفقود و یا در حال انقراض بودند.

علی سیلاوی یکی از اهالی روستا «ربر دوستت دارم“به گزارشگر بیشتر وی گفت: روستاهای بالادست برنج کاشته اند و در صورت کمبود آب هزینه آن را پرداخت خواهیم کرد.

ما آب می خریم

وی افزود: سیستم آبرسانی چندین سال در این روستا در دست ساخت است اما لوله ای که برای تأمین آب نصب می شود به قدری کوچک است که قادر به تأمین آب نیست و ما عمدتا آب آشامیدنی خود را خریداری می کنیم.

بیشتر بخوانید  مهلت 48 ساعته کمیسیون انضباطی برای ارسال دروازه بان پرسپولیس برای ارسال خط دفاعی - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

سیلاوی وی گفت: مسئولان خوزستان ضعیف هستند و قادر به کشت برنج نیستند. چرا آنها باید برنج را در طبقه بالا و حتی آب برای دام در پایین دست آب بکارند؟

عباس سیلاوی دهقان دیگری نیز به آنجا رفت گزارشگر بیشتر وی گفت: ما امید خود را به دولت روحانی از دست داده ایم و لحظه شماری برای حضور سیدابراهیم رئیسی را دارم.

وی افزود: امیدواریم رئیسی بتواند نگاه صادقانه ای به مشکلات خوزستان داشته باشد. با این تخلیه عرضی آب ، مشکلات روستاهای پایین دست رودخانه های خوزستان به راحتی حل نمی شود.

روستاهای خالی

وی تأکید کرد: وقتی آب آشامیدنی نداریم ، به این معنی است که دولت مستقیم و غیرمستقیم به ما می گوید از روستاها مهاجرت کرده و به شهرها بیایید. با ادامه این وضعیت ، باید شاهد تخلیه روستاهای منطقه باشیم.

صادق دهقان دیگری است گزارشگر بیشتر وی گفت: چهار مخزن آب آب ما و روستاهای اطراف را تأمین می کند اما آنقدر کوچک است که باعث درگیری و درگیری بین مردم منطقه شده است.

وی افزود: اگر شما وارد نشده باشید ، قطعاً درگیری بین ساکنان رخ خواهد داد و این موضوع به صورت روزانه سال خواهد شد ، زیرا برنامه ریزی صحیحی برای این تانکرها در نظر گرفته نشده است و برخی از افراد آب زیادی می گیرند و این مشکل باعث می شود درگیری “

تأیید پیشوای نماز جمعه

حجت‌الاسلام سعید ژست پور من حمید جمعه در گفتگو با گزارشگر بیشتر وی با تأیید مشکلات به وجود آمده برای روستاهای پایین کاره در حمیدی گفت که حتی در توزیع آب بین روستاها نیز تبعیض وجود دارد: یکی از کارمندان آن را با تانکر به روستاها تحویل می دهد بدحجابی وی گفت: ما تانکر نداریم و مردم باید یک تانکر پیدا کنند. آیا این حرف خوبی برای یک کارمند دولت اسلامی است؟ با این مدیران باید قاطع برخورد شود. به دلیل کمبود آب ، اکنون کشاورزان مرتباً دام های خود را از دست می دهند. گاو شیری توسط انسان ها کشته می شود. گاومیش ها سقط می شوند. چه کسی باید مسئول این همه ضرر و زیان باشد؟

بیشتر بخوانید  لکه از کردستان در انگلستان درخشید

وی گفت ما در حمیدی 4000 گاومیش داریم که همه آنها در معرض خطر هستند و آب برای آنها وجود ندارد؟ وی گفت: گاومیش ها باید سه بار در روز وارد آب شوند تا خنک شوند ، اگر این اتفاق نیفتد با مشکل روبرو می شوند و می میرند یا سقط می کنند. در حمیدی نیز 72000 راس دام داریم که اکنون آب برای آنها وجود ندارد. اکنون مهمترین تقاضای مردم حمیدی آب برای دام است.

امام جمعه حمیدی گفت: ما هر روز گاومیش و گاومیش داریم. علاوه بر قربانیان ، مشکل بیماری گاو نیز وجود دارد. حیوانی که به آب نرسد بیمار می شود و دیگر برای نگهداری و فروش سود ندارد. یعنی شخصی که حیوان بیمار را خریداری نمی کند و در دست کشاورز می ماند.

حجت الاسلام ژست پاور در مورد کشت تپه های بدون پناه در این شرایط کم آب ، گفت: “مردم سالهاست که بدون دفع رشد می کنند و چیز دیگری نمی دانند.” جهاد کشاورزی نیز از این نظر ضعیف است و کشاورزان منطقه را با محصولات جایگزین اقتصادی مناسب تربیت نکرده است. ما فرض می کنیم که برنج خیس خورده است ، اما کشاورز راهی دیگر برای تأمین زندگی ندارد. به عنوان مثال کنجد به مردم عرضه می شود اما برنج هیچ منافع اقتصادی برای کشاورز ندارد و مردم با کشت آن آشنایی ندارند.

طولانی مدت

اگرچه طی روزهای اخیر آب بیشتری از سدهای دز و کرخه ترشح شده است ، اما هنوز به طور کامل این آب برای روستاهای پایین دست دسترسی پیدا نکرده است و به نظر می رسد برای حل مشکل آب خوزستان باید یک برنامه بلند مدت تهیه شود.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

کار مقطعی به جز ضرر و نارضایتی مردم و از دست دادن سرمایه درآمد خاصی ندارد.

طبق گزارش ها گزارشگر بیشتر، این بازدید میدانی در روستاهای دارای تنش آبی در شهر حمیدی ، مدیرعامل و مدیرکل استانها صورت گرفت. خبرگزاری مهر آنها حضور داشتند و رهبر نماز جمعه حمیدی یکی از وزرای این حضور میدانی بود. خبرگزاری مهر او متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید