روستاهای ایران با تجربیات ویژه در عبور از بحران ها / “آباد بد” از امشب روی آنتن شبکه مستند + فیلم – اخبار صدا و سیما – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگ خبرگزاری تسنیم، مجموعه مستند «آباد باد» محصول جدید شبکه مستند سیما است که از امروز شنبه 9 مرداد از شبکه مستند پخش می شود.

رضا هوشلراد کارگردان و تهیه کننده این اثر گفت: من سالهاست که مستندهایی درباره آب و روستاها می سازم. من معتقدم که روستاها باید مستقل از واحدهایی باشند که به بخشهای بالاتر متکی هستند و بسیاری از مشکلات خود را بر اساس ظرفیت داخلی خود حل می کنند.

وی با اشاره به موضوع اصلی این مجموعه گفت: «هر قسمت از این مجموعه مستند داستان دهقانی را روایت می کند که درگیر یک بحران بود اما سعی کرد از بحران عبور کند و اکنون نتایج تلاش های خود را می بیند. به عبارت دیگر ، ما به روستاهایی رفتیم که مشکلات خود را با راه حل های ساده حل کردند ، به عنوان مثال ، در قسمت اول این مجموعه با عنوان “قلعه” که امشب روی آنتن می رود ، ما داستان مردم “قلعه” را می بینیم. روستایی در استان زنجان. آنها در زمستان به دلیل کوهستانی بودن منطقه مجبور به قطع درختان شدند که بسیار اشتباه بود ، با یک راه حل ساده به آنها آبگرمکن خورشیدی داده شد و این بحران برطرف شد.

مستند ، شبکه مستند ، زندگی روستایی ،

وی افزود: “هر قسمت از این مجموعه محلی است که در آن گفته می شود.” ما نمونه ای از روستاها را انتخاب کردیم که بحران داشتند اما اکنون از آن عبور کرده اند. در این سری 9 قسمتی به استانهای بوشهر ، خراسان جنوبی ، مرز ایران و افغانستان و … رفتیم.

بیشتر بخوانید  دوره های آموزشی حفظ قرآن و طرح کلی اندیشه اسلامی در شعب مهد کودک قرآن - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هوشلراد در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: بسیاری از مستندهایی که در روستاها ساخته شده اند فقط بدبختی ها و مشکلات را نشان می دهند. من فکر می کنم که این تصویر درست نیست و به جای آن باید مدل ها و راه حل ها را نشان دهیم.

کارگردان مجموعه مستند «آباد باد» درباره روند تولید این مجموعه گفت: تقریبا یک سال تحقیق داشتیم. برای ما مهم بود که روستا بر بحران خود غلبه کند و اکنون نتایج مثبت را مشاهده کنیم. به همین دلیل ، چندین از ده ها روستایی که ما بازدید کردیم انتخاب شد.

بر اساس این گزارش ، مجموعه مستند «آباد بد» در 9 قسمت 30 دقیقه ای برای پخش در شبکه مستند آماده می شود که هر شنبه ساعت 20:30 پخش می شود. اولین قسمت از این مجموعه با نام “قلعه” امشب پخش می شود.

مستند ، شبکه مستند ، زندگی روستایی ،

عوامل تولید این مستند عبارتند از:

تهیه کننده و کارگردان: رضا خوشدل راد ، تحقیق و هماهنگی: ملیحه مهدی زاده ، تدوین: سمیرا غلام زاده ، عکاس: مرتضی کیانی و ضبط: کیانوش قانع.

مستند ، شبکه مستند ، زندگی روستایی ،

مستند ، شبکه مستند ، زندگی روستایی ،

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید