روز پدر 1401 چند شنبه و چندم بهمن است؟



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: روز مرد و روز پدر در تقویم ایرانی تعطیلات رسمی است و به پاس ارج نهادن به مقام مردان و پدران زحمتکش و دوست داشتنی نامگذاری شده است که همیشه کوهی از پشتوانه فرزندان و خانواده خود هستند. این روز فرصت مناسبی برای تشکر و قدردانی از پدران و مردانی است که هر روز برای آسایش خانواده خود تلاش می کنند و نقش مفیدی در جامعه و صنعت کشور دارند.

تاریخ روز پدر 1401

تاریخ دقیق روز پدر در تقویم 1401 شمسی روز شنبه 15 بهمن است.

تاریخ دقیق روز پدر در تقویم قمری برابر با شنبه 13 رجب 1444 است.

تاریخ دقیق روز پدر طبق تقویم میلادی شنبه 4 فوریه 2023 است.

روز مرد چه روزی است؟

روز مرد در تقویم رسمی ایران همزمان با روز پدر جشن گرفته می شود. روز مرد و روز پدر مصادف با سالروز میلاد مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب (ع)، اولین امام شیعیان و برابر با 13 رجب است. روز مرد 1401 برابر با روز پدر و هم زمان با شنبه پانزدهم بهمن ماه است.

تاریخ روز جهانی مرد 1401

تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم شمسی هر سال 28 آبان ماه است.

تاریخ دقیق روز جهانی مرد طبق تقویم میلادی هر سال 19 نوامبر است.

تاریخ دقیق روز جهانی مرد طبق تقویم قمری برابر با شنبه ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۴ است.

بیشتر بخوانید  نگرانی روسیه درباره حضور داعش در شمال افغانستان قابل توجیه است

تاریخ روز جهانی پدر 1401

روز جهانی پدر در بسیاری از کشورها همزمان با سومین یکشنبه ماه ژوئن جشن گرفته می شود و به همین دلیل تاریخ روز جهانی پدر هر سال تغییر می کند. این روز در تقویم سال 2023 برابر با 18 ژوئن است.

تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم شمسی یکشنبه 28 ژوئن 1402 است.

تاریخ دقیق روز جهانی پدر در سال تقویمی 2023 مصادف با یکشنبه 18 ژوئن است.

تاریخ دقیق روز جهانی پدر طبق تقویم قمری ۱۴۴۴ برابر با یکشنبه ۲۹ ذوالقعده است.

تاریخچه روز جهانی مرد

روز جهانی مرد از سال 1992 توسط پروفسور توماس آستر نامگذاری شده است. این روز تا سال 1999 در تعداد کمی از کشورها به رسمیت شناخته شد و پس از آن به تدریج به تعداد این کشورها اضافه شد و اکنون بیش از 60 کشور جهان این روز را جشن می گیرند.

هدف از نامگذاری روز مرد

نامگذاری روز مرد اهداف متعددی دارد که همه کشورها هر ساله با برگزاری سمینارها، برنامه های تلویزیونی و رادیویی مختلف، کنفرانس ها و غیره سعی در جلب توجه مردم به این اهداف دارند. نقش مثبتی که هر مردی می تواند در جامعه ایفا کند، نگاه نادرست به جنس مرد، افزایش و بهبود روابط مردان با همسر، فرزندان و خانواده، سلامت جسمی و روانی مردان، ارتقای برابری جنسیتی و تاثیر مثبت آنها و… مشارکت در خانه و خانواده یکی از اهدافی است که برای نامگذاری این روز ارزشمند در نظر گرفته شده است.

نماد مرد

سیاره مریخ به عنوان نماد مردانگی، حرکت، تلاش، قدرتمند، متمرکز، هدفمند، تهاجمی، مشتاق و پرانرژی شناخته می شود، به همین دلیل است که نماد مریخ در گوشه سمت راست بالا به شکل دایره ای با یک فلش رو به بیرون است. به عنوان نماد مردان استفاده می شود. این نماد علاوه بر نشان دادن جنسیت مذکر، برای نمایش سیاره مریخ و عنصر آهن در شیمی نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  بازگشت جنبش سبز ؛ پسر قذافی زنده است!

تاریخچه روز جهانی پدر

جشن روز جهانی پدر برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا پیشنهاد شد. در این کشور، زنی به نام سونورا اسمارت، با الهام از جشن های روز مادر، به فکر تعیین روزی برای بزرگداشت پدر افتاد و سومین یکشنبه ماه ژوئن را روز جهانی پدر نامیدند.

ولادت حضرت علی (ع)

امام علی (ع) معروف به امیرالمومنین، ابوتراب، مرتضی، اسدالله، حیدر کرار، سید عرب، سیدالمسلمین، امام المتکین، ولی الله و حجه الله در 13 رجب 30 عام الفیل همان زمان 23 سال قبل از هجرت پیامبر(ص) در شهر مکه و در خانه خدا به دنیا آمدند.

زندگی نامه امام علی (ع)

حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) اولین امام شیعیان، فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد است. همسرش فاطمه زهرا و فرزندان این امام بزرگوار حسن، حسین، محمد حنفیه، زینب و ام کلتوم هستند. امام علی (ع) اولین کسی بود که اسلام آورد و پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر خم او را به عنوان وارث و جانشین خود برگزید. بر اساس منابع شیعه، حدود 300 آیه از قرآن کریم از جمله آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت و… از فضایل حضرت علی (ع) سخن می گوید. وی در 21 رمضان سال 40 هجری قمری به ضرب شمشیر ابن ملجم کشته شد.


بیشتر بخوانید  مقصر مرغ ۱۰۰ هزار تومانی کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید