مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روز هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۹ چه روزی است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روز هنر انقلاب اسلامی چه روزی است ؟


روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 مصادف است با چهارشنبه 20 فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی در 20 فروردین سال 1372 شهید مرتضی آوینی که هنرمندی متعهد و انقلابی بود, جان به جان آفرین تسلیم کرد و به خانه ابدی اش در بهشت شتافت به پاس تقدیر از زحمات و تاثیرات مثبت و سازنده شهید مرتضی آوینی, روز شهادت ایشان را روز هنر انقلاب اسلامی نام نهاده اند.


تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99


تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 مصادف است با :


چهارشنبه ، ۲۰ فروردین [ حَمَل ] ۱۳۹۹

۲۰ / ۱ / ۱۳۹۹


 تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 | روز هنر انقلاب اسلامی | روز هنر انقلاب اسلامی چه روزی است ؟


تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی 99 به میلادی 2020


تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 2020 مصادف است با :


2020 April 8 , Wednesday

8 – 4 – 2020


 تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 | روز هنر انقلاب اسلامی | روز هنر انقلاب اسلامی چه روزی است ؟


تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 به قمری


تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 به قمری مصادف است با :


الأربعاء ، ۱۴ شعبان ۱۴۴۱

۱۴ / ۸ / ۱۴۴۱


 | روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 چه روزی است ؟| تاریخ روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 | روز هنر انقلاب اسلامی | روز هنر انقلاب اسلامی چه روزی است ؟


روز هنر انقلاب اسلامی در سال 99 چه روزی است ؟


روز هنر انقلاب اسلامی هر ساله مصادف است با چهارشنبه 20 فروردین 1399


علت نام گذاری روز هنر انقلاب اسلامی


سنت پسندیده نام گذاری روزهای هفته با هدف گرامی داشت مناسبت های مهم اسلامی و ملی، یکی از کارهای بسیار خوبی است که در حد خود به ماندگار شدن خاطره وقایع ارزشمند کمک می کند.


در فرهنگ اسلامی هم همواره به این مسأله مهم توجه شده است. در قرآن کریم، از این روزهای مبارک و عبرت آموز، تحت عنوان «ایام اللّه » یاد می شود و حتی در یک مورد، به حضرت موسی علیه السلام دستور یادآوری این روزها داده شده است.

بیشتر بخوانید  معرفی چند گونه از پرطرفدارترین ماهی های آکواریومی زیبا


این شیوه پسندیده، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به صورت بسیار جدی دنبال شد که آثار و برکت های فراوانی نیز در پی داشته است.


از جمله پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.


تاریخچه روز هنر انقلاب اسلامی


۲۰ فروردین ماه یادآور عروج هنرمند فرزانه، راوی باصفای روایت فتح، سردبیر مجله ادبی و هنری سوره و مسئول واحد تلویزیونی حوزه هنری، سید مرتضی آوینی است.


بیستم فروردین ماه هر سال را که مصادف با شهادت این هنرمند متعهد و انقلابی است؛ روح بلند این هنرمند دلسوخته جبهه‏ های حق علیه باطل را ارج می نهیم و به روان پاکش درود می فرستیم.


پس از شهادت سید مرتضی بود که بنا بر پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری و با موافقت ایشان، این روز؛ به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.


“شهید مرتضی آوینی” در روز جمعه بیستم فروردین سال 1372 هنگامی که برای تولید مجموعه ای جدید از “روایت فتح” به فکه، منطقه عملیاتی و الفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود، براثر انفجار مین به شهادت رسید.


“پیکر شهید سید مرتضی آوینی 22 فروردین با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. “

بیشتر بخوانید  تصاویر دیدنی از مارهای رنگارنگ و بسیار سمی


سخنان شهید مرتضی آوینی درباره هنر


اکنون بنگر حیرت عقل و جرأت عشق را ! بگذار عاقلان ما را به ماندن بخوانند … راحلان طریق عشق می دانند که ماندن نیز در رفتن است . جاودانه ماندن در جوار رفیق اعلی ، و این اوست که ما را کشکشانه به خویش می خواند .


هنر آیینه است که هم از تاریخ تأثیر می پذیرد و هم نهایتا تاریخ را معنا می کند. حقیقت تاریخ در کار هنرمندان هر عصر ظاهر می شود و هنر امروز نیز ، اگرچه تا آنجا که امکان داشته به سوی فردیت گراییده است و هویتی تماماً شخصی یافته،


اما با این همه، آیینه ای است برای تاریخ، و آنچه در آن انعکاس یافته، هویت بی نقاب بشری است که در این عصر می زید. چهره ی امروز و سرنوشت فردا، هر دو در هنر هر عصر ظاهر می شود، چراکه هنر و هنرمند زودتر از دیگران باطن تاریخ را به نحو معرفت حضوری در می یابند.


هنر، هرچه هست، نمی تواند که خود غایت حرکت خویش باشد و باید در خدمت این مبارزه بزرگی درآید که میان اسلام و قدرت های فرعونی جهان درگیر است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *