مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روز اخلاق و مهرورزی در تقویم ۹۸ چه روزی است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روز اخلاق و مهرورزی چه روزی است ؟


نامگذاری ۱۷ ربیع‌الاول، روز میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) به نام روز اخلاق و مهرورزی است. این روز می‌تواند نقطه عطف و آغاز خوبی برای تذکر اخلاق نبوی به عموم جامعه باشد.


تکرار و یادآوری برخی ایام و وقایع ضرورت دارد، همچنانکه یادآوری واقعه عاشورا و برگزاری مراسم سوگواری دهه محرم طی بیش از یک هزار سال، موجب ترویج و زنده نگهداشتن دین اسلام شده است، نام‌گذاری روزی به نام اخلاق و مهرورزی هم، در صورت بهره‌برداری درست و اجرای برنامه‌های مناسب، می‌تواند در ترویج اخلاق نبوی در جامعه نقشی مهم را ایفا کند.


علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی


17 ربیع الاول سالروز ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمدبن عبدا… (ص) و ولادت فرزند گرامیش امام صادق علیه السلام را روز اخلاق و مهرورزی نام نهاده اند که اگر بنای بعثت پیامبر را تکمیل مکارم اخلاقی بدانیم حکمت و انگیزه نامگذاری واضح خواهد بود اما در چنین سالروزی خوبست ضمن تبریک به همدیگر یاد آور شفارشات پیامبر(ص) باشیم.


یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی حضرت محمد(ص) را خلق عظیم و اخلاق نیکوی ایشان است و پیامبر(ص) در این مورد نمونه‌ای بی‌بدیل است، همین امر سبب می‌شود تا روز میلاد آن بزرگوار در نظام جمهوری اسلامی به نام روز اخلاق و مهرورزی نامگذاری شود.


یکی از رفتارهای مورد تاکید پیامبر (ص) رعایت حقوق افراد جامعه بود که اجازه می فرمودند افراد نظراتشان را عنوان نمایند حتی آنقدر بردبار بودند که وقتی مردی جاهل ، تسلیم منطق نبوی نمی شد و در کوچه خاکستر بر سر الگوی هستی می ریخت ایشان با بردباری تحمل می کردند.


و رعایت همین جنبه های اخلاقی و رفتاری بود که اسلام را به راحتی در سراسر حجاز گسترش داد و امپراتوری ها ی ایران ، مصر و یونان را مقهور خود ساخت بسیاری از دولتمردان در طول تاریخ بیشتر در فکر آسایش جسمی مردمان خود بودند یا تظاهر به خدمت به مردمان می نمودند.


آن حضرت غذا ، پوشاک و امنیت را رمز پایداری خود می دانستند اما روشی که انبیای الهی بیشتر به آن توجه می کردند ارتقای اخلاق و مکارم انسانی و روحی برای جامعه بود سپس راحتی جسم را سفارشی می نمودند.

بیشتر بخوانید  روکش صندلی خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟


علت ماندگاری افکار پیامبران الهی را باید در این نوع تفکر دید و هنر اندیشیدن و آزاد اندیشیدن و حتی بیان آنرا محصول زحمات انبیای الهی باید دانست.


روز اخلاق و مهرورزی | تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی | علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی | روز اخلاق و مهرورزی چند شنبه است ؟


تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی در تقویم 98


24 آبان روز اخلاق و مهرورزی است، مناسبتش هم هفدهم ربیع‌الاول، ولادت پیامبر اسلام است. این روز امسال به جمعه افتاده، ولی معنی‌اش این نیست که اخلاق و مهرورزی در این روز تعطیل است، برعکس، مهربانی و اخلاق از آن صفت‌هایی است که تعطیلی‌بردار نیست.


تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی در تقویم ۹۸ چند شنبه است ؟


روز اخلاق و مهرورزی در تقویم شمسی 98 : جمعه ، ۲۴ آبان [ عقرب ]، 24 / ۸ / ۱۳۹۸


روز اخلاق و مهرورزی در تقویم میلادی: (15 – 11 – 2019 ) November 15 , Friday


روز اخلاق و مهرورزی در تقویم قمری: الجمعة ، ۱۷ ربیع الاول، (۱۷ / ۳ /۱۴۴۱ )


روز اخلاق و مهرورزی | تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی | علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی | روز اخلاق و مهرورزی چند شنبه است ؟

روز اخلاق و مهرورزی چه روزی است ؟


چرا تا اخلاق و مهرورزی هست،بی‌اخلاقی و بی‌مهری ؟


این جمله را خیلی دوست دارم که آدمیزاد است و اخلاق، انسان است و مهرورزی، چون اگر این دو خصلت را از بنی بشر بگیرند دیگر چیزی برایش نمی‌ماند جز یک اسکلت در حرکت، چه خوب می‌شد اگر همه مردم به تقویم نگاه می‌کردند و این دو واژه چاپ شده روی ورق، تلنگری به آنها می‌زد ” اخلاق و مهرورزی”.


اخلاق که باشد ما با هم رفتار انسانی می‌کنیم، بنابراین هر آنچه را که برای خود می‌پسندیم برای دیگران هم می‌خواهیم و هر آنچه که به خودمان روا نداریم برای دیگران نمی‌خواهیم. پس با اخلاق می‌شود همه بددهانی‌ها، توهین‌ها، زودجوش آوردن‌ها، بخل‌ها وکم‌بینی‌ها و قضاوت‌های ناروا را حذف کرد.


مهرورزی هم که باشد همه روزنه‌های بی‌مهری در وجودمان مسدود می‌شود و ما می‌مانیم با ذهن و قلبی که از آن محبت می‌تراود بی‌آن که برایش فرق کند کسی که محبت به او نثار می‌شود، کیست. آدم‌های مهربان حتی اگر مهربانی نبینند دست از مهربانی کردن برنمی‌دارند، چون آموخته‌اند همه آدم‌ها لایق محبت‌اند و آنهایی که آدم‌های بدتری هستند، بیشتر نیازمند محبت.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز واکسیناسیون کرونا در قم


آخر ِمهرورزی، اخلاق است یا شاید وقتی اخلاق به اوج می‌رسد مهرورزی ظاهر می‌شود و این نزدیکی عجیب بهترین بهانه است برای نامگذاری این روزبا این دو واژه، این دو واژه در زندگی مهم و حیاتی است چون خیلی از ما مدام حس‌های بدی را در زندگی تجربه می‌کنیم که نتیجه نبود این دو عامل در زندگی‌مان است.


زمانی که با افراد پیرامونمان مغایر موازین اخلاق برخورد می‌کنیم غیر از این که او را رنجانده‌ایم خودمان هم رنجیده‌ایم و یک معادله باخت‌ـ باخت را تدارک دیده‌ایم که جز تلخی عایدی ندارد. وقتی با آدم‌هایی که با ما دمخورند مهربانانه رفتار نمی‌کنیم باز همین وضع پیش می‌آید و دو سوی ارتباط صدمه می‌خورند.


پس چرا تا اخلاق و مهرورزی هست، بی‌اخلاقی و بی‌مهری را انتخاب می‌کنیم، مگر ما با خودمان دشمنی داریم؟


روز اخلاق و مهرورزی | تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی | علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی | روز اخلاق و مهرورزی چند شنبه است ؟

روز اخلاق و مهرورزی چه روزی است ؟


روز اخلاق و مهرورزی | تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی | علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی | روز اخلاق و مهرورزی چند شنبه است ؟




نمونه‌هایی از خلق نیکوی پیامبر(ص)


حضرت محمد در مقام مؤسس دین و یک فرمانروا، فردی ساده و بی‌تکلف بودند آنچنانکه هرگاه در مسجد در جمع یارانشان قرار می‌گرفتند، شناسایی ایشان برای افراد بیگانه ممکن نبود.


لطافت روح، سعه‌صدر، خوشرویی و خوش‌خلقی در خانواده و اجتماع، صبر و متانت در مقابل توهین‌های افراد نادان را نمونه‌های دیگری از جنبه‌های رفتاری پیامبر گرامی اسلام(ص) است و پیامبر(ص) با وجود جایگاه والای شخصیتی، اجتماعی و سیاسی، در جمع اصحاب مزاح هم می‌کردند؛ مزاحی که گاه برای شکستن فضای رسمی حاکم بین ایشان و اصحابشان و گاه برای معرفی دین اسلام به‌عنوان دینی موافق نشاط و مخالف خشونت بود.


روز اخلاق و مهرورزی | تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی | علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی | روز اخلاق و مهرورزی چند شنبه است ؟


جنبه‌های مختلف رفتاری پیامبر(ص)


این لطافت روح در مورد شخصیتی است که وحی بر ایشان نازل شده، واسطه بین خداوند و بندگان خدا هستند و در صدر عالم قرار دارند، جنبه‌های مختلف رفتاری پیامبر(ص) باید مورد توجه و الگوی مسئولان، صاحبان مقام و منصب و اقشار مختلف مردم قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  زندگی راه خود را پیدا می کند: تصاویری زیبا از گیاهانی که دست از زندگی برنداشته اند


اخلاق نیکوی پیامبر(ص) در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام و هدایتگری مردم را دارای نقش مهمی دارد و پیامبر(ص) با اخلاق نیکوی خود دین اسلام را نشر داد آنچنان که اگر حسن خلق در رسالت پیامبری حضرت محمد(ص) نبود، دین اسلام تا این حد رشد نمی‌کرد.


یامبر(ص) در برخورد با کفار آن‌ها را با خلق خوش و نه اجبار، به اسلام دعوت می‌کردند، ایشان آموزه‌های دینی را هم به همین شیوه به جامعه انتقال دادند و هیچگاه آن را در قالب بایدها، دستورالعمل و یا بخشنامه به مردم ابلاغ نکردند.


با وجود پیشرفت‌های علمی، نظامی و … ارزش‌های اخلاقی در جامعه مقداری رو به تضعیف رفته اس و اگر جامعه از نظر اخلاقی رشد کند، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز برطرف می‌شود.


روز اخلاق و مهرورزی | تاریخ دقیق روز اخلاق و مهرورزی | علت نام گذاری روز اخلاق و مهرورزی | روز اخلاق و مهرورزی چند شنبه است ؟

روز اخلاق و مهرورزی چه روزی است ؟


تبریک روز اخلاق و مهرورزی




برای گسترش ارزش‌های اخلاقی در جامعه آحاد مردم باید خود را اصلاح کنند


حجت‌الاسلام براتی با بیان اینکه برای گسترش ارزش‌های اخلاقی در جامعه، باید تمام افراد جامعه خود را اصلاح کنند، افزود: در این حوزه، اخلاق نبوی و مهرورزی بهترین الگو برای مردم به‌ویژه برای خواص و مبلغان است تا به شیوه‌ای عملی جوانان را به‌سمت ارزش‌های دینی سوق دهند.


وی وجود فطرتی‌پاک در جوانان را یادآور شد و تأکید کرد: جوانان باید با روش اسلامی و الگوگیری از سیره و روش پیامبر رحمت(ص) و الگوی اخلاقی همه مسلمانان، با سعه صدر، ملاطفت و پرهیز از برخورد سلیقه‌ای، ظرافت‌ها و زیبایی‌های دین را دریابند و جذب دین شوند.


رئیس دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار تصریح کرد: ترویج اخلاق نبوی در جامعه تنها وظیفه نهادها و ارگان‌های دولتی نیست و اگرچه نهادهای مربوط در این حوزه نقش ارشادی دارند اما رسانه‌ها، مبلغان دینی و تک تک افراد جامعه به عنوان یک مسلمان باید در این زمینه تلاش کنند.


بیشتر بخوانید :


اس ام اس و جملات جدید و مهربانی و محبت


محبت خداوند مهربان نسبت به بندگانش چگونه است؟ / چگونه محبت خداوند …


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *