مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در تقویم ۹۹چه روزی است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان چه روزی است ؟


سازمان جهانی بهداشت با انتشار گزارشی اعلام کرد که از هر شش سالمند یک نفر برخی از اشکال سوءاستفاده را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود با بالا رفتن سن جمعیت جهان، این آمار افزایش یابد.


به همین دلیل برای جلوگیری مواردی مانند سوءاستفاده از سالمندان در تقویم 15 ژوئن هر سال را روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان نامیده اند.


تاریخ روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در سال ۹۹


تاریخ روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در سال ۹۹ مصادف است با :


دوشنبه ، ۲۶ خرداد [ جَوزا ] ۱۳۹۹

۲۶ / ۳ / ۱۳۹۹


روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان چه روزی است ؟


روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان چه روزی است ؟


15 ژوئن (26 خرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان نامگذاری شده است.


تاریخ روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در سال ۹۹ چه روزی است ؟ | روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان 99 | روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان 2020


تاریخ روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان 2020 در تقویم سال 99


تاریخ روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در سال ۹۹ به میلادی مصادف است با :


2020 June 15 , Monday

15 – 6 – 2020


تاریخ روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در سال ۹۹ چه روزی است ؟ | روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان 99 | روز روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان 2020


تاریخ روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در تقویم ۹۹ به قمری


تاریخ روز آگاهی در مورد سوءاستفاده از سالمندان در سال ۹۹ به قمری مصادف است با :


الإثنین ، ۲۳ شوال ۱۴۴۱

۲۳ / ۱۰ / ۱۴۴۱


روز جهانی سالمندان 1399 | روز جهانی سالمندان چه روزی است ؟


سوءاستفاده از سالمندان چیست؟


سوء‌استفاده از سالمندان شامل همه مواردی است که در آنها سالخوردگان مورد تنبیه جسمی، عاطفی یا آسیب روانشناختی قرار می‌گیرند. همچنین هرگونه استثمار و بهره‌کشی اقتصادی و غفلت و بی‌توجهی ارادی یا غیرارادی مراقبان نسبت به سالمندان نیز در زمره سوءاستفاده از آنها قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز تکریم مادران و همسران شهدا در تقویم 98


اعمالی مانند سیلی ‌زدن، هل دادن، حبس کردن، لگد زدن، نیشگون گرفتن، سوزاندن، محروم کردن از غذا، گاز گرفتن و… جزو سوءاستفاده‌های جسمی محسوب می‌شوند.


دامنه سوءاستفاده عاطفی یا روانشناختی متغیر است و می‌تواند شامل دادن القاب، بی‌‌اعتنایی به آنها، ترساندن و تهدید کردن یا هر عملی که باعث ترس، فشار، غصه‌های روانی و دردهای عاطفی سالمند باشد.


سوءاستفاده‌های جنسی، از نمایش جنسی، اجبار شخص به هرزه‌نگاری و… تا تجاوز به عنف متغیر است. سوء‌استفاده‌های اقتصادی نیز یکی از شایع‌ترین انواع سوءاستفاده از سالمندان است.


استثمار اقتصادی مانند استفاده نادرست از اموال سالمندان و اختلاس اموال آنها به صورت کلاهبرداری، گرفتن پول به بهانه‌های واهی، جعل، انتقال و تغییر مالکیت و دارایی به زور، خریداری کالاهای گرانبها با پول افراد سالمند بدون مطلع کردن آنها و ممانعت از دسترسی افراد سالمند به خانه یا سرمایه‌هایشان است.


روز جهانی سالمندان 1399 | روز جهانی سالمندان چه روزی است ؟


دلایل سوءاستفاده از سالمندان


سوءاستفاده از سالمندان دلایل متعددی مانند مسائل خانوادگی، جنبه‌های فرهنگی و… دارد. اگر پرستار یا مسئول فرد سالخورده، خود از نظر فیزیکی یا ذهنی بیمار باشد احتمال سوءاستفاده‌های گوناگون از سالمندان بیشتر می‌شود.


افرادی که از سالمندان مراقبت می‌کنند باید آموزش‌های لازم را برای برخورد با آنها دیده باشند تا برای مدیریت رفتارهای دشوار و پیش‌بینی‌نشده فرد بناچار از نیرو و جبر فیزیکی خود استفاده نکنند.


وابستگی مالی فردی که مراقب سالمند است امکان سوءاستفاده مالی از او را افزایش می‌دهد. عکس این شرایط نیز خطرآفرین است و اگر فرد سالخورده کاملا از نظر مالی به مراقب خود وابسته باشد احتمال بدرفتاری با او بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید  آدرس شورای حل اختلاف شهرستان تکاب آذربایجان غربی


در برخی موارد به دلیل نبود آرامش در خانه، فرد سالمند ترجیح می‌دهد به یک مکان امن‌تر برود و حتی گاهی آسایشگاه سالمندان را ترجیح می‌دهد. فردی که مراقبت از سالمند را به عهده می‌گیرد نباید دچار مشکلات حاد روحی و جسمی باشد.


برای مثال، مراقب معتاد بیشتر احتمال دارد که فرد سالخورده را مورد سوءاستفاده قرار دهد. فرد مراقب باید به بهبود شرایط روحی و جسمی خود توجه کند، زیرا گاهی مراقبت از سالمند سبب خسارت‌های روحی و جسمی فراوانی در او می‌شود.


بنابراین به‌ویژه افرادی که از سالخوردگان مبتلا به آلزایمر نگهداری می‌کنند باید زمانی از روز را به استراحت ذهنی و تمدد اعصاب اختصاص دهند.


روز جهانی سالمندان 1399 | روز جهانی سالمندان چه روزی است ؟


حمایت از سالمندان


سوءاستفاده ازسالمندان دلایل متعددی مانند مسائل خانوادگی،جنبه‌های فرهنگی وغیره دارد


راهکارهای مقابله با سوءاستفاده از سالمندان


واقعیت آن است که آگاهی‌بخشی به سالمندان در مورد سوءاستفاده‌‌های احتمالی گوناگون از آنها تا حدودی موثر است و فرهنگسازی در این زمینه باید بیشتر متمرکز بر افرادی باشد که با سالمندان در ارتباطند.


افراد سالخورده به سبب ویژگی‌های جسمی و روحی ویژه خود به سادگی آماج آزار و اذیت‌های مختلف قرار می‌گیرند و در اغلب موارد نمی‌توانند از اموال خود به‌درستی مراقبت کنند یا اجازه تعرض به روح و جسم خود را به افراد گوناگون ندهند.


به همین سبب نیاز است که وجدان‌ عمومی جامعه بیدار باشد تا هیچ‌فردی به خود اجازه تعرض به افراد سالمند را ندهد.


اغلب، قانونگذاران قوانینی را برای جلوگیری از بروز انواع خشونت‌های خانگی علیه زنان و کودکان وضع می‌کنند، اما کمتر می‌شنویم که قوانینی به منظور حمایت و جلوگیری از خشونت‌های خانگی علیه سالمندان تصویب شده باشد.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک تجارت و نحوه کار با آن


این خلأ قانونی سبب می‌شود افرادی که به هر دلیل در محیط خانه سالمندان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، قانون بازدارنده محکم و مستدلی را در مقابل خود نبینند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *