روزهای طلایی برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی در نوزادان



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، فاطمه نوایان گفت: متأسفانه با وجود پیشرفت در علم پزشکی ، نوزادان هنوز با بیماری های مادرزادی و نقص جسمی و روحی متولد می شوند.

وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری و لزوم انجام آزمایش غربالگری نوزادان در سه روز اول زندگی ، اقدامات انجام شده توسط گروه پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه بهداشت برای جلوگیری از تاخیر را توضیح داد.

اجرای طرح غربالگری بیش از 50 بیماری متابولیک در نوزادان

شهید بهشتی ، رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به آغاز برنامه غربالگری نوزادان در سال 84 گفت: این برنامه با ارزیابی کم کاری تیروئید در سیستم بهداشتی کشور آغاز شد. در سال 2007 ، دو بیماری فنیل کتونوریا و فاویسم به این غربالگری اضافه شد و در سال 1997 ، 53 بیماری متابولیک به ارث رسید.

ناویان این پروژه را به عنوان یکی از مهمترین فعالیتها و دستاوردهای بهداشتی در سالهای اخیر شناسایی کرد که با تحقیقات اولیه خطر ابتلا به بیماریهای روحی و جسمی و بیماریهای نوزادان را کاهش می دهد.

وی با اشاره به چگونگی انجام این غربالگری خاطرنشان کرد: در این غربالگری توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ، مراکز بهداشتی جامع در روزهای اول پس از تولد ، با گرفتن چند قطره خون از کف پا و با آزمایش غربالگری بیماری های متابولیک مادرزادی ، کودک از بسیاری از بیماری های روحی و جسمی.

با تشخیص به موقع اختلالات متابولیکی ، از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری کنید

ناویان با تأکید بر اهمیت غربالگری برای شناسایی نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیکی و جلوگیری از عقب ماندگی جسمی و ذهنی ، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری های متابولیک در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان هستند و می توان از بروز علائم شدید و خطرناک آنها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید  فقیر: اگر سپاهان عالی بود ، پرسپولیسی ها عالی بودند

وی تاکید کرد: متأسفانه در صورت تاخیر در تشخیص و درمان ، این بیماری ها منجر به مشکلات روحی و جسمی از جمله عدم توانایی در حرکت ، عقب ماندگی ذهنی ، ناتوانی در گفتار و حتی مرگ کودک می شود.

عوامل م theثر در فراوانی عقب ماندگی ذهنی

شهید بهشتی ، رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی ، گفت: کم کاری تیروئید مادرزادی باعث اثرات جبران ناپذیری در رشد و نمو سیستم عصبی مرکزی کودک و رشد طولی و قد می شود.

وی با بیان اینکه “فنیل کتونوریا” در بدو تولد علائم واضحی ندارد ، گفت: در طی دو تا سه ماه اول زندگی ، کودک کاملا سالم به نظر می رسد اما به تدریج علائم بیماری ظاهر می شود و با گذشت زمان کودک عقب مانده ذهنی می شود.

به گفته ناوایان ، این کودکان اغلب بی قرار و سرزنده هستند و تعادل عصبی خوبی ندارند. گفتار او مختل شده است ، در راه رفتن مشکل دارد و عقب ماندگی ذهنی وی با فنیل کتونوریا شدید است و کودک با حرکات بی هدف بیش از حد فعالیت می کند.

مطالعه 500000 نوزاد در دانشگاه از ابتدای برنامه غربالگری

آزاده صفایی ، متخصص بیماری های متابولیک در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، از غربالگری 500000 نوزاد از زمان آغاز طرح غربالگری بیماری متابولیک نوزادان در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: “این ساده و غربالگری کم هزینه باعث جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر و پایدار و هزینه بیماری هایی مانند عقب ماندگی ذهنی ، کم شنوایی و ناتوانی تحصیلی شده است.

بیشتر بخوانید  کوپن در راه است / طرح آزمایشی کاتالوگ الکترونیک در 3 شهر اجرا می شود + جزئیات

به گفته آزاده صفایی ، متأسفانه بیشتر نوزادان مبتلا به فنیل کتونوریا قبل از برنامه غربالگری در سال 2007 ، به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری ، از درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی رنج می برند ، بنابراین اجرای برنامه غربالگری یکی از ارزشمندترین دستاوردها در سلامتی بروز این بیماری در هر کودکی منجر به عواقب جبران ناپذیر و بی شمار خانوادگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سلامتی خواهد شد.

غربالگری سالانه 50،000 نوزاد در دانشگاه

کارشناس بیماری متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به غربالگری سالانه حدود 50 هزار نوزاد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سال گذشته 51000 نوزاد در این دانشگاه آزمایش شدند که 88 مورد از آنها کم کاری تیروئید بود. آنها نوزاد بودند و از مراقبت های لازم برخوردار بودند. شش مورد فنیل کتونوریا نیز شناسایی و گزارش شد.

به گفته صفایی ، در حال حاضر حدود 500 كودك تحت مراقبت از كم كاری تیروئید ، 150 كودك تحت مراقبت از فنیل كتونوریا و 60 كودك تحت مراقبت از سایر بیماری های متابولیك وراثتی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در خانواده های دارای کودک مبتلا به بیماری های متابولیکی ارثی یا فنیل کتونوریا برای جلوگیری از تولد فرزند آلوده دوم طبق برنامه های مشاوره ، مراقبت ژنتیکی و خدمات پیگیری در مراکز بهداشتی جامع برای مادران در سنین باروری. .

وی در مورد خدمات ارائه شده در این برنامه گفت: نوزادان شناسایی شده مبتلا به کم کاری تیروئید به مدت 36 ماه تحت مراقبت های مستمر مراکز بهداشتی و درمانی قرار می گیرند. نوزادان تازه متولد شده با بیماری متابولیک ارثی و فنیل کتونوریا شناسایی شده نیز برای درمان تخصصی به بیمارستان های منتخب ارجاع می شوند.

بیشتر بخوانید  جزییات احکام جدید انتصاب مدیران ستادی و اجرایی در بیمه «ما»

به گفته شهید بهشتی ، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ، خانواده های این بیماران همچنین از مشاوره ژنتیک رایگان در مراکز جامع بهداشتی برای انجام مشاوره و آزمایش تخصصی ژنتیک در خانواده های مبتلا به این بیماری در فرزندان بعدی بهره مند می شوند. از خانواده جلوگیری می شود

فعالیت 68 مرکز غربالگری نوزادان در مناطق تحت پوشش دانشگاه

صفایی با بیان اینکه در حال حاضر 68 مرکز غربالگری نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد ، گفت: این مراکز همچنین در بیماری همه گیر کرونا فعال هستند و آزمایش های غربالگری نوزادان را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می دهند.

معاون وزیر بهداشت در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم تشخیص به موقع بیماری های متابولیکی برای جلوگیری از ناتوانی های ذهنی و جسمی در نوزادان خاطرنشان کرد: والدین را به خاطر بسپارید که روز سوم تا پنجم پس از تولد فرزندشان آزمایش غربالگری را انجام دهند پاهای کودک برای اطمینان از سلامت کودک خود به مراکز انتخاب شده بروید.

با وجود پیشرفت در علم پزشکی ، نوزادان هنوز با بیماری های مادرزادی و نقص جسمی و روحی متولد می شوند ، به همین دلیل 20 ژوئیه به عنوان روز عقب ماندگی ذهنی اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید