روزنامه اسرائیلی مدعی چهار مرحله احیای برجام است



به گزارش ایسنا سلام نو، شبکه یورونیوز نوشت: روزنامه صهیونیستی در یکی از گزارش ها ادعاهایی درباره نحوه امضای توافق نهایی در مذاکرات وین و مراحل اجرایی آن مطرح کرد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی از امضای احیای برجام و مراحل آن که پیش از سفر دیوید بارنی، رئیس موساد به واشنگتن منتشر شد، می نویسد طرف های مذاکرات هسته ای ایران بر سر بیشتر مسائل کلی به توافق رسیده اند. موجود در پیش نویس اتحادیه اروپا در 21 ژوئیه. ، آنها موافق هستند.

جروزالم پست در گزارش خود نوشت که متن اتحادیه اروپا اجرای توافق را در چهار مرحله طراحی کرده است.

قدم اول، روز صفر

بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیستی، کمیسیون مشترک برجام در «روز صفر» یعنی روز امضای توافق، بدون حضور آمریکا تشکیل می‌شود و این کشور 165 روز بعد می‌تواند به این کمیسیون بپیوندد. .

در ادامه این گزارش آمده است: تا آن زمان، ایران و غرب باید به توافق دیگری برای آزادی زندانیان غربی در ازای آزادی دارایی‌های مالی ایران دست یابند.

به نوشته این نشریه، در آن روز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، سه فرمان اجرایی مرتبط با ایران و همچنین تحریم های ثانویه 17 بانک را لغو خواهد کرد که بیش از 7 میلیارد دلار متعلق به ایران در بانک های کره جنوبی آزاد می شود.

آیا ایران غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد را متوقف می کند؟

این نشریه در ادامه ادعا می کند: ایران غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد را متوقف می کند و غنی سازی را به 20 درصد کاهش می دهد و به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد تا به نظارت بر سایت های هسته ای کشور ادامه دهد.

جروزالم پست در ادامه می نویسد: بر اساس مفاد قانون بازنگری توافق هسته ای ایران، این توافق احتمالا ظرف پنج روز به کنگره آمریکا می رسد. بر اساس این قانون، هر توافقی که تحریم‌های ایران را لغو می‌کند، توسط مجلس نمایندگان و سنا مورد بررسی قرار گیرد و کاخ سفید نمی‌تواند تحریم‌ها را جز با فرمان اجرایی به مدت 30 روز لغو کند. اگر کنگره این توافق را رد کند، بایدن می تواند آن را وتو کند، مگر در سناریوی بعید که اکثریت دو سوم مخالف وتو رای دهند.

بیشتر بخوانید  دور چهارم گفتگوهای واشنگتن و بغداد. الکاظمی در جستجوی سیاست متعادل سازی - اخبار از غرب آسیا - اخبار بین المللی تسنیم

این روزنامه با اشاره به “نگرانی فزاینده” در واشنگتن مبنی بر اینکه روسیه از ایران به عنوان کانالی برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه خود استفاده خواهد کرد، گفت که هنوز احتمال مخالفت اکثریت نمایندگان با این توافق وجود دارد.

این گزارش ادامه می دهد: برخی معتقدند چون این توافق بازگشت به برجام است و توافق جدیدی نیست، قانون بازنگری توافق هسته ای (INARA) اعمال نمی شود. با این حال، راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ماه مه به سنا گفت که این توافق به عنوان بخشی از اینارا به کنگره ارائه خواهد شد.

مرحله دوم، روز تایید

این روزنامه درباره گام دوم اجرای توافق نوشت: روز تصویب 60 روز پس از روز صفر خواهد بود. شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی از بازگشت به توافق مطلع خواهند شد.

به نوشته این نشریه اسرائیلی، در این مرحله آمریکا برای فروش 50 میلیون بشکه نفت ایران یک بار از تحریم ها معاف می شود و اجازه مذاکره تجاری در حوزه انرژی و هوانوردی را می دهد. ایران همچنین غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 5 درصد را متوقف می‌کند و یک دوره مقدماتی برای انتقال اطلاعات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز می‌کند و به آژانس اجازه می‌دهد نظارت کامل را از سر بگیرد.

مرحله سوم، روز اجرای مجدد

در ادامه این گزارش آمده است که دو ماه بعد، در یکصد و بیستمین روز، «روز اجرای مجدد» خواهد بود و ایران و آمریکا باید علناً قصد خود را برای ادامه بازگشت به توافق حداقل هفت روز زودتر اعلام کنند. در آن تاریخ

بیشتر بخوانید  احسان علیخانی از گذشته گفت

این روزنامه همچنین در گزارش خود نوشت که تهران باید به تعهدات خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با تحقیقات جاری خود در مورد اورانیوم غنی شده یافت شده در سایت های هسته ای اعلام نشده ایران تا تاریخ ازسرگیری عمل کند.

این بدان معناست که ایران در مورد منبع آن اورانیوم پاسخ معتبری به آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد و در مقابل آژانس کاوشگرها را تعطیل خواهد کرد.

بر اساس این نشریه، ایران همچنین تمام مراحل مورد نیاز برجام از جمله کاهش غنی‌سازی اورانیوم به 3.67 درصد، کاهش ذخایر خود، بستن و انتقال سانتریفیوژها و غیره و اجازه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای از سرگیری نظارت کامل را تکمیل خواهد کرد. ایالات متحده همچنین در حال لغو تمامی تحریم های ثانویه علیه ایران و نام های تروریستی به غیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و به شرکت ها توضیح می دهد که لغو تحریم ها به چه معناست.

مرحله چهارم، روز تکمیل

جروزالم پست در یکصد و شصت و پنجمین روز خود در این گزارش “روز پایان” نوشت که تمامی محدودیت های هسته ای و لغو تحریم ها اجرا می شود. ایالات متحده تحریم تسلیحات متعارف ایران را لغو خواهد کرد و امکان تجارت بیشتر بین کشورها را فراهم می کند و ایران زیرساخت های غنی سازی باقیمانده خود را حذف خواهد کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که در سال‌های آینده «بندهای محدودیت زمانی» اولیه برجام بدون تمدید بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید  تعداد بیماران تاج گذاری در سراسر جهان به بیش از 192 میلیون نفر رسیده است

این نشریه در ادامه گزارش خود آورده است: در سال 2024 محدودیت های تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته منقضی می شود و در سال 2025 مکانیسم «تحریم های بازگشتی» منقضی می شود که در صورت نقض توافق، تمامی تحریم ها به ایران باز می گردد. در سال 2026، محدودیت های استفاده از سانتریفیوژها، از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته، تا سال 2028 برداشته خواهد شد. در سال 2030، قرارداد ایران به طور کامل منقضی می شود و هیچ محدودیتی برای غنی سازی اورانیوم، ذخیره سازی، راکتورهای آب سنگین یا پلوتونیوم وجود ندارد.

شکست های رژیم صهیونیستی

جروزالم پست همچنین به تصمیم تل‌آویو برای تمرکز تلاش‌های خود در چندین جبهه، علی‌رغم توافقی که «به ظاهر اجتناب‌ناپذیر» به نظر می‌رسد، اشاره کرد.

این نشریه از اولین گام تل آویو در ادامه گفت وگو با آمریکا و تلاش برای تأثیرگذاری بر مواضع دیگر طرف های غربی در مذاکرات خبر داد و انگلیس و فرانسه را برجسته کرد.

علاوه بر این، بر اساس گزارش این روزنامه، رژیم اسرائیل تلاش خواهد کرد تا با به تعویق انداختن یا تضعیف لغو تحریم ها، طرفین را به کاهش منافع اقتصادی ایران ترغیب کند.

این گزارش حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی قصد دارد به اقدامات مخفیانه سازمان های اطلاعاتی برای خنثی کردن برنامه هسته ای ایران ادامه دهد. همچنین تل آویو از نزدیک فعالیت های هسته ای ایران را زیر نظر خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که ایران مفاد توافق را نقض نمی کند. البته این اقدامات با تقویت توان نظامی اسرائیل برای حمله به ایران همراه خواهد بود.

بر اساس گزارش این نشریه، رژیم قصد دارد به کار بر روی آنچه «معماری امنیتی منطقه‌ای» می‌خواند و همچنین همکاری با کشورهای خاورمیانه و سایر کشورهای هم مرز با ایران ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید