روزانه ۵۰۰ بیمار کرونایی در مشهد راهی بیمارستان می‌شوند



ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در موج پنجم بحران کرونا روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مشهد داریم که مشابه این وضعیت را در موج‌های قبلی نداشتیم.

شاپور بدیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشهد و بسیاری از مناطق زیر پوشش این دانشگاه درگیر موج پنجم کرونا شده،اظهار کرد: متأسفانه میزان بالای سرایت، موجب افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری شده است. در حال حاضر میزان بستری‌های کرونایی در مشهد افزایش قابل توجهی داشته و مشابه این وضعیت را در چهار موج قبلی شاهد نبودیم و روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مشهد بستری می‌شوند.

وی افزود: در شرایط فعلی که با سرایت‌های بالا مواجه هستیم، شاهد اشغال کامل آی‌سی‌یوها هستیم. متأسفانه با وجود ظرفیت محدودی که در بخش‌های مراقبت ویژه داریم شاهد روند رو به افزایش بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه هستیم و مشابه این وضعیت را در موارد بستری و سرپایی اورژانس‌های بیمارستان‌ها شاهد هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در موج پنجم بحران کرونا به جز بیمارستان‌های دانشگاهی تمامی مراکز درمانی غیردانشگاهی اعم از خصوصی، نظامی، خیریه‌ای، تأمین اجتماعی، آستان قدس رضوی و… در مسیر درمان بیماران کرونایی و یاری‌رسانی به آنان به کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمده‌اند که از این بابت از تمامی آنان سپاسگزاریم.

بدیعی با تاکید بر اینکه «از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوکی بلافاصله به پزشک و مراکز منتخب کرونا مراجعه کرده و از مراجعه مستقیم به بیمارستان به‌شدت خودداری کنند»، اظهار کرد: مراجعه مستقیم به مراکز درمانی که با حجم بالای بیماران کرونایی مواجه هستند خود آسیب‌زا بوده؛ زیرا ممکن است که فرد هیچگونه مشکلی نداشته باشد و با همین حضور بی‌مورد دچار مشکل شود، ضمن اینکه در خصوص کیفیت و کمیت خدمات‌رسانی به بیماران حقیقی هم اختلال ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید  مرد ۴۰ ساله در شیراز خود و اعضای خانواده اش را کشت + جزئیات تکان دهنده

وی افزود: اگر بیمار بد حال نیست نباید مستقیم به مراکز درمانی مراجعه کند، حتی اگر هم بد حال بود نباید مستقیم این کار را انجام دهد و بهتر است که ابتدا با تلفن ۱۹۱ تماس بگیرد و مشاوره لازم را دریافت کند و سپس اقدام مناسب را صورت دهد، گرچه خطوط این سامانه به دلیل تماس‌های مکرر اشغال است، اما باز هم بهتر است که ابتدا مشورت لازم صورت پذیرد، هرچند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال افزایش خطوط این سامانه هستند تا تلفن‌های مردم در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اگر نتوانستیم و یا نخواستیم با ۱۹۱ تماس برقرار کنیم باید بیمار بد حال را به اولین مرکز درمانی منتقل کنیم تا وضعیت بیمار بدتر نشود و تجربه موج‌های قبلی نشان داد بیش از ۸۰ درصد از کسانی که به‌موقع مراجعه کردند درمان شدند و به مشکل برنخوردند، از کسانی که آگاهی لازم و آدرس مورد نظر را ندارند می‌خواهیم که از نرم‌افزار مسیریاب که در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم موجود است استفاده کنند.

بدیعی ضمن اشاره به خدمات مراکز پیش‌بیمارستانی بهداشتی و درمانی، بیان کرد: علاوه بر مراکز جامع سلامت، مراکز سطح ۱ و ۲ فعال شده و فرد مراجعه مستقیم به مراکز سطح ۳ (بیمارستان) نداشته باشد، درمانگاه سطح ۲ مجهز به پزشک، آزمایشگاه و رادیولوژی بوده و اگر نیازی بود به درمانگاه سطح ۲ که پزشک متخصص هم دارد ارجاع می‌شود و در صورت نیاز به بیمارستان انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: تأکید ما برای بیماران بد حال مراجعه به بیمارستان بوده، اما اگر باز هم مطمئن هستند که نیازی به بیمارستان نیست به مراکز سطح ۱ و ۲ مراجعه کنند تا با ازدحام در مراکز درمانی دچار مشکل نشوند.

بیشتر بخوانید  آبخازیا در حال مذاکره با روسیه برای تأمین برق معدن کاران است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «تأکید مجددمان این است که کسانی که نیازمند بستری هستند به بیمارستان مراجعه کنند تا ضمن عدم اشغال بی‌مورد تخت‌ها خدمت مؤثر به بیمار نیازمند به خدمات درمانی ارائه شود»، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم از موج فعلی که با ویروس دلتا درگیر هستیم خارج بشویم و امیدواریم با تداوم شایسته همکاری مردم با خادمان حوزه سلامت هرچه سریع‌تر از موج پنجم کرونا خارج شویم.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بدیعی در پایان تصریح کرد: همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است و نباید به این جمله حیاتی نگاهی شعاری داشته باشیم و امیدواریم که برای هیچ یک از هموطنانمان مشکلی ایجاد نشود و اگر هم خدای نکرده مورد خاصی پیش آمد، اقدام به‌موقع صورت پذیرد تا تلاش کادر درمان هم نتیجه‌بخش باشد. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید