رودخانه ای باریک در دل دره


به گزارش سلام نو، جایی در دل جنگل خانیکان نوشهر، رودخانه های سرکش از میان دره های باریک می گذرند. درختان بلند و کهنسال بالای دره در کنار هم کشیده شده اند و نور خورشید به سختی از لابه لای برگ ها به کف باریک می رسد. دیواره های دره پوشیده از سرخس و برگ های سبز است و اطراف آن شاخه های پیچک آویزان است. صدای دارکوب و بلبل بین دیوارها طنین انداز می شود و در آب کدر رودخانه محو می شود. نوشهر تنگ است، اینجا در روستای کوشک سرا، جایی که می توانید به دور از هر گونه دغدغه تمدنی و شهرنشینی، هیجان طبیعت را در طبیعت با تمام وجود تجربه کنید.
از همان ابتدا می توانید به آب سرد رودخانه ای باریک قدم بگذارید. در جهت مخالف آب روبه‌رو، منظره زیبایی در مقابل شما نمایان می‌شود. صخره های پوشیده از خزه ظاهری منحصر به فرد برای شما دارند. عمق آب در هر مرحله متفاوت است. هنگامی که آب تا زانو شما می رسد، باز هم باید مراقب باشید، زیرا در مرحله بعدی می توانید تا گردن خود در آب شیرجه بزنید. همانطور که به راه خود ادامه می دهید به استخری می رسید که می توانید از صخره ها شیرجه بزنید و گرمای شهر را با سردی آب تغییر دهید.

رودخانه ای باریک در دل دره

تنگدار در حاشیه روستای کوشک سرا از توابع شهرستان نوشهر مازندران واقع شده است. این روستا در نقشه های گوگل با نام اشتباه خوشک سرا ذکر شده است. رودخانه دائمی کورکورود در دل این دره جریان دارد. مسیر رودخانه 1600 متر در امتداد دریا است و پس از عبور از آن به سمت منطقه جنگلی خانیکان از کوه بالا می روید.
شما از یک شروع باریک 400 متری در حالی که پاهایتان تا زانو فرو رفته است لذت خواهید برد. هر چه جلوتر می رویم دیوارها به هم نزدیکتر می شوند و هر چه مسیر باریکتر می شود عمق آب بیشتر می شود. گاهی اوقات آب با جریان سریع به پایه شما می رسد و در مرحله بعد ناگهان تا سینه به داخل آب می لغزید. به همین دلیل بهتر است به صورت گروهی و پشت سر هم برویم. حتما از طناب در قسمت های عمیق استفاده کنید و حواس خود را برای کمک به دیگران متمرکز کنید. در این مسیر، حتی در خشک ترین دوره، عمق رودخانه حداقل سه برابر می رسد که شما باید شنا کنید. اما اگر شنا بلد نیستید، نگران نباشید. همچنین می توانید با کمک طناب، جلیقه نجات و همراهان خود به این راه بروید.
عمق آب در فصول مختلف متفاوت است. در بهار بیشترین میزان آب و در پایان تابستان حداقل عمق آن را احساس خواهید کرد. در طول مسیر، گونه های مختلفی از خزندگان و دوزیستان مانند مارهای آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک را مشاهده خواهید کرد که برای شما خطرناک نیستند و می توانید بدون ترس از کنار آنها رد شوید. پیاده روی باریک انرژی زیادی می خواهد، از همان ابتدا از مسیر خود خسته نشوید و سعی کنید از رودخانه تا آخرین دریاچه عبور کنید و این همه مسیر جذاب و پر شیب را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید  ایا فردا مدارس اصفهان تعطیل است چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲

رودخانه ای باریک در دل دره

در قسمت هایی از مسیر رودخانه، استخرهای طبیعی را خواهید دید که ماجراجویی را در این دریا به اوج می رساند. در این بخش ها می توانید عمق مناسب را بررسی کنید و در صورت عدم وجود تخته سنگ در بستر رودخانه، تجربه هیجان انگیز غواصی در دل طبیعت را در کارنامه خود یادداشت کنید. محلی ها راهنمای خوبی برای نشان دادن این قسمت ها به شما هستند. برای یک شیرجه خوب، ابتدا کمی شنای عمیق و عمیق ترین مکان را برای پرش پیدا کنید. سپس طبق معمول یکی دو بار از ارتفاع کم به داخل آب بپرید و همه چیز را امتحان کنید و در نهایت غواصی چند نقطه ای را تجربه کنید. اگر برای اولین بار است که می خواهید غواصی در این استخرها را تجربه کنید، تنگدر جای خوبی نیست و مراقب باشید.
اگر هنگام بازگشت از تانگو خسته نشدید، می توانید پنج تا شش دقیقه از پارکینگ به جنگل خانیکان سر بزنید. این پارک یک جاده خاکی شیب دار اما زیبا دارد که مناظر مختلفی از جنگل های شمال را به نمایش می گذارد. در کنار جاده، می توانید یک تشک پیک نیک پهن کنید و در سایه درختان استراحت کنید. با هماهنگی نگهبان جنگل امکان کمپ در این پارک وجود دارد. اما یافتن مکان مناسب کمی سخت است زیرا جنگل دو طرف جاده شیب تندی دارد و باید حدود 4-5 کیلومتر بالا بروید تا به مکان مناسب برای کمپینگ برسید.

رودخانه ای باریک در دل دره

در تابستان از شنا در دریا لذت می برید اما جنگل بر خلاف دریا و روستا بسیار بخار زا است و تنها نسیم کوچکی را در سایه درختان می توان حس کرد. پارک جنگلی هانیکان در حدود 5 کیلومتری آن به سرچشمه رودخانه کرکرود و بالادست می رسد و از آنجا منظره بی نظیر و بسیار جذابی را به نمایش می گذارد. بهترین زمان برای بازدید از مناظر زیبای این جنگل، بهار و پاییز است.
با شروع اولین بارندگی های پاییزی در روزهای پایانی شهریور، قارچ کمیاب به نام کیجا زرد در برخی نقاط از جمله در زیر راش، توسکا، ممرز، بلوط و دامنه های مرطوب نزدیک تنگدر می روید. اهالی روستای کشک سرا این مکان ها را به خوبی می شناسند و برای چیدن آن ها به صورت دسته جمعی و خانوادگی به جنگل خانیکان می روند. زردچوبه باید در خاک رشد کند و گونه ای که روی چوب پوسیده رشد می کند به احتمال زیاد سمی است. طعم زردچوبه مانند گوشت قرمز خوش طعم است. این قارچ به دلیل کمیاب بودن آن معامله نمی شود. اما اگر در فصل در روستا هستید، می توانید در چیدن قارچ با مردم محلی همراه شوید و طعم لذیذ کباب یا آش را در یکی از خانه های محلی امتحان کنید.
نام های محلی تنگدارا:
این تنگه دارای نام‌های محلی مختلفی از جمله معدن، زبی بس، دراز هوزک، گرده هزک، آفتاب گلی، آبشار، منطقه هانیکان، باتلاق جیزو، سرچشمه باربری است.
این دریا در تورهای طبیعت گردی به دریا معروف است. اما مردم محلی آن را به نام تنگ کشک اسرا می شناسند و آنقدر ناشناخته است که در اکثر نقشه های اینترنتی هیچ ردی از آن یافت نمی شود.

بیشتر بخوانید  ۲۵ مدل موی زیبا با روبان | جذاب‌ترین مدل‌های موی روبانی سال ۲۰۲۴

رودخانه ای باریک در دل دره

محل

تنگدار در نزدیکی روستای کوشک سرا در روستای خیرودکنار در بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران قرار دارد.
(در کمربند جلوس در نوشهر روستای توریستی کوشک سرا خیابان خانیکان به رودخانه متصل می شوید.)

مسیر دسترسی

از جاده چالوس وارد کمربندی می شوید و سپس به جاده ساحلی پلاک. 22 به نام سیاکلورود. در چهارراه شهید خیریان به راست بپیچید و ترفند را پشت سر بگذارید. در پایان ترفند، دوباره به راست بپیچید و به سمت غرفه حرکت کنید. پس از عبور از روستای کوشکسر از جاده خاکی شروع به شیب تندی می کنید که به دوراهی ختم می شود. مسیر درست را دنبال کنید تا به پل رودخانه کرکوک که پارکینگ است برسید و در اینجا ماشین های توریستی دیگری را خواهید دید. توجه داشته باشید که مسیر سمت چپ به نگهبان پارک جنگلی خانیکان منتهی می شود و به تنگه منتهی نمی شود.
همچنین می توانید از مسیر کوتاهتر سیاکلورود تا آلاچیق استفاده کرده و تا انتهای روستا پیاده روی کنید. با توجه به آخرین کوچه مسیر، آدرس جاده خاکی هانیکان را از مردم محلی بپرسید و به جای جنگل در چهارراه معدن به راست بپیچید.
از سمت آمل: از محمود آباد نوشهر عبور می کنید. وارد کمربند نوشهر شوید. به جاده ساحلی 22 سیاکلورود بروید، جاده را مانند بالا ادامه دهید.
اگر می‌خواهید بدون ماشین شخصی به تنگدر بروید، می‌توانید سوار اتوبوس‌های نوشهر شوید و سپس به سمت کمربندی چالوس بروید. با کمک این اتوبوس ها از طریق مسیر به سمت روستای کوشکسر حرکت کنید و سپس با یک پیاده روی کوتاه به تنگدر روستا بروید.

بیشتر بخوانید  151 بیمار مبتلا به عروق کرونر در زنجان بستری شدند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رودخانه ای باریک در دل دره

توصیه ها:

حتما به صورت گروهی به تنگدر بروید.
روزهای بارانی و هوای طوفانی را به پیاده روی نگذرانید.
در انتخاب مکان برای شنا و غواصی به مناسب بودن عمق آب و عدم وجود تخته سنگ در زیر آب توجه کنید و اجازه ندهید که هیجان مانع از احتیاط شما شود.
پشت استخر دمپایی یا کفشی بپوشید که آب را جمع نمی کند.
پارکینگ باریک یک منطقه حفاظت شده نیست و شما مسئول چیزهای داخل ماشین هستید، بنابراین وسایل گران قیمت را با خود حمل نکنید.
غذای بسته بندی شده و ضدآب مخصوصا شیرین همراه داشته باشید زیرا راه طولانی است و انرژی زیادی صرف حرکت خلاف جریان آب و مبارزه با سرما خواهید کرد.
ساعات اولیه روز را برای صعود انتخاب کنید تا قبل از تاریک شدن هوا پیاده روی را به پایان برسانید و به پارکینگ برگردید.
لباس‌ها و حوله‌های کامل اضافی در ماشین داشته باشید تا در هنگام بازگشت خشک شوند.
اگر قصد اقامت در طبیعت را دارید، کمپینگ در حاشیه رودخانه و خور باریک توصیه نمی شود زیرا همیشه احتمال طغیان رودخانه وجود دارد. پارک جنگلی خانیکان برای کمپینگ مناسب است.
اگر شنا بلد نیستید می توانید به کمک طناب و با حضور همراهانی که می توانند در قسمت های عمیق به شما کمک کنند از این تفریح ​​به صورت گروهی لذت ببرید.

رودخانه ای باریک در دل دره

نزدیکترین جاذبه: موزه مردم شناسی روستای کوشک سرا
در بازگشت از تانگو می توانید از روستای بزرگ کوشک سرا دیدن کنید و از موزه مردم شناسی این روستا دیدن کنید که لباس های محلی مازندرانی و وسایل زندگی روزمره را به نمایش می گذارد. در این موزه می‌توانید لباس‌های محلی بپوشید، در مراسم سنتی سرودهای محلی شرکت کنید، به موسیقی گوش دهید و در قالب زیبای زندگی روزمره ساکنان مازندران به یادگاری عکس بگیرید. خانه موزه تبریز در سال 1383 توسط مجسمه ساز و کارآفرین سرکار خانم منصوره تبریز با بودجه شخصی تأسیس شد و درآمد حاصل از آن صرف بورسیه تحصیلی دانش آموزان روستایی می شود.
اطلاعات بازدید:
همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر باز است.
قیمت بلیط: 5000 تومان
آدرس: نوشهر، کمربندی چالوس، نوشهر، روستای کوشک سرا
تلفن تماس: 012-512262626 همراه: 09355041042 خانم جاهدپور

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید