رواج یافته ها پیش نیاز اثربخشی تحقیقات سلامت محور است



داود محرابی روز دوشنبه در نشست تخصصی ارتباطات بهداشتی با عنوان “سیر تاریخی ارتباطات بهداشتی و وضعیت فعلی آن در ایران و مالزی” که به صورت عملی انجام شد ، گفت:

همگرایی رسانه ها و ظرفیت سلامت محور در رسانه های جدید ، آموزش بهداشت ، راه اندازی ، پیاده سازی و ارزیابی اسکن های بهداشتی و سبک زندگی سالم از جمله مواردی است که باید توسط متخصصین ارتباطات بهداشتی مورد توجه قرار گیرند.
به گفته وی ، ارتباطات نقش مهمی در محیط سلامت دارد. اهمیت چنین نقشی باعث شده است که متخصصان در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی ، جامعه شناسی و پزشکی توجه ویژه ای به مطالعه متغیرهای ارتباطی در حوزه بهداشت داشته باشند.
محرابی افزود: نقشی که ارتباطات بازی می کند می تواند بر کیفیت اطلاعات سلامت تأثیر بگذارد. در حقیقت ، می توان از اطلاعات بهداشتی برای دستیابی به اهداف استفاده کرد ، که می تواند از منابع مختلفی جمع آوری شود ، از جمله گفتگو با بیمار ، مکالمه با افراد اطراف او و نتایج آزمایش. این اهداف شامل شناسایی یک مشکل سلامتی و تصمیم گیری بهتر در روند درمان است.
به گفته وی ، ارتباطات بهداشتی حوزه گسترده ای است که شامل ارتباطات بین فردی ، ارتباطات بین فردی ، ارتباطات گروهی ، ارتباطات سازمانی ، ارتباطات حضوری ، رسانه های جمعی و همچنین فناوری های جدید اطلاعاتی است. بنابراین ، رویکردهای مختلفی برای تحقیقات ارتباطات سلامت وجود دارد.
استاد موسسه تحقیقات و ارتباطات فرهنگی آسیا و تحقیقات اسناد فرهنگی گفت: “دو رویکرد در تحقیقات ارتباطات سلامت که در گذشته وجود داشته و تا حدودی با یکدیگر در رقابت بوده اند ، از جمله ارائه خدمات بهداشتی و درمانی. ترویج).
به گفته مهرابی ، محققان بیشتر روی رویكرد خدمات بهداشتی بیشتر به موضوعات ارتباطی انسان از جمله روابط بیمار و پزشك می پردازند ، در حالی كه محققان ارتقا health سلامت بر نقش اسكن های بهداشتی ، روش های ترغیب كننده و استفاده از رسانه تمركز می كنند.
وی با اشاره به اینکه این دو رویکرد به دلیل نقش وابسته آنها تا حدودی مشابه است ، افزود: تحقیقات ارتباطات بهداشتی که از نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه جدی قرار گرفته است ، به تدریج در حال ایجاد ادبیات غنی در این زمینه است. این ادبیات غنی زمینه را برای اقدامات جدی برای شکل گیری زمینه ارتباطات سلامت فراهم کرد.
قانونی شدن تحقیقات بهداشتی در زمینه ارتباطات
به گفته وی ، تولید روزافزون ادبیات در مورد ارتباطات بهداشتی باعث شکل گیری یک موسسه یا منطقه ای شده است که فعالیت آنها را از جمله نیازهای اساسی محققان در زمینه ارتباطات بهداشتی قانونی می داند. در پاسخ به این نیاز ، در سال 1972 گروه ارتباطات درمانی انجمن ارتباطات بین المللی (ICA) تأسیس شد. تشکیل این گروه تحقیقات بهداشتی را در زمینه ارتباطات قانونی می داند.
محرابی گفت: گروه ارتباطات پزشکی در سال 1975 به گروه ارتباطات سلامت تغییر نام داد. این تغییر دامنه تحقیقات ارتباطات بهداشتی را که قبلاً بر ارتباطات بین فردی متمرکز بود ، به چتر وسیع تری منتقل کرد که شامل ارتباطات اقناعی ، ارتباطات بین فردی ، پویایی سلامت و رسانه های جمعی است.
استاد موسسه مطالعات بشردوستانه و فرهنگی گفت امروز رشته ارتباطات بهداشتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در بسیاری از کشورها تدریس می شود و فارغ التحصیلان این رشته نقش مهمی در ارتقا health سلامت در مسسات مختلف دارند. دور و گفته می شود که برخی از دانشگاهها اقدامات اولیه را در این زمینه انجام داده اند.

بیشتر بخوانید  "یکتا ناصر" شوکه شد/ عکس

براساس این م theسسه تحقیقات فرهنگی و ارتباطات و بررسی اسناد فرهنگی آسیا ، م Instituteسسه مطالعات بشردوستانه و فرهنگی در این نشست ، محمد نظام عثمان از دانشكده ارتباطات دانشگاه پوترا ، مالزی به نقش اصلی ارتباطات در سلامت اشاره كرد. فرآیندهای ارتباطی. قابل مشاهده از قبل
وی در مورد سیر تاریخی ارتباطات بهداشتی در مالزی گفت: مالزی در برخی دوره های قبل از استقلال این کشور (1957) و دوره پس از استقلال به نوعی از ارتباطات بهداشتی بهره مند شد. بنابراین ، در دوره قبل از استقلال ، ارتباطات بین فردی و استفاده از توصیه های کارشناسان مذهبی و اعتماد به عقاید سنتی به نوعی در حوزه سلامت تأثیرگذار بود.
وی افزود که در دوره پس از استقلال ، دولت نقش فعال تری در استفاده از امکانات ارتباطی برای ارتقا health سلامت داشته است. استفاده از اسکن های بهداشتی با استفاده از رسانه از جمله این موارد است.
محمد نظام عثمان ، متخصص ارتباطات که در سال 1998 مطالعه ای در مورد HIV در مالزی انجام داد ، گفت که در آن زمان ، به دلایلی مانند کمبود رسانه در برخی از جوامع محلی کوچکتر ، مردم برای ویروس بسیار ناشناخته بودند. داشته است.
وی افزود که در گذشته چالش های بهداشتی در جامعه مالزی شامل HIV ، تب دنگی ، استعمال دخانیات و تنظیم خانواده بود. این چالش ها در شرایط فعلی بیماری های عفونی مانند ویروس کرونا ، چاقی ، دیابت و مشکلات سبک زندگی وجود دارد.
محمد نظام عثمان توضیح داد که ارتباطات بهداشتی از طریق ارتباطات رو در رو به صورت شفاهی انجام می شد ، اما اکنون با توسعه فناوری های جدید ، استفاده از چنین امکاناتی در دستور کار دولت ها برای دستیابی به اهداف بهداشتی با چنین ظرفیتی است. ابزار
وی با استناد به یکی از این موارد گفت: یکی از این تلاش ها ایجاد برنامه ای به نام Mysejahtera توسط دولت مالزی است که به دلیل پخش شدن تاج ایجاد شده است. هدف از ایجاد این برنامه نظارت بر مکان هایی مانند مراکز خرید ، بیمارستان ها ، رستوران ها ، کلینیک های پزشکی ، مطب ها ، دانشگاه ها و … است که توسط مالزی ها بازدید می شود.
این استاد دانشگاه از مالزی توضیح داد: “این مشاهدات به منظور برقراری ارتباط با افرادی که به مکان هایی که ممکن است شیوع تاج وجود داشته باشد ، یا ارتباط آنها با خطرات موجود در چنین مکان هایی انجام شده است. ” البته دولت مالزی از سایر قابلیت ها برای برقراری ارتباطات بهداشتی استفاده می کند.

بیشتر بخوانید  "سرخون" 7 ماه پس از خرابی لوله نفت / مسئولان خسارت را قبول نمی کنند - اخبار چهارم و بختیاری - استان های تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید