روابط افغانستان و روابط دفاعی بر سفر وزیر خارجه ایالات متحده به هند تمرکز دارد



به نقل از NDTV سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ، “آنتونی بلینکن برای دیدار با همتایان هندی خود در دهلی نو است.” ایالات متحده علاقه مند به گسترش روابط دوجانبه با هند است.
این اولین سفر بلینکن به هند با جو بایدن و سومین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به هند در دولت فعلی ایالات متحده است. لوید آستین در ماه مارس به هند ، و نماینده ویژه ایالات متحده در زمینه تغییرات اقلیمی در ماه آوریل به هند سفر كرد.
به گفته مقامات هند ، روز چهارشنبه بلینکن با دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا با آجیت دووال و نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار می کند و پس از آن چهارشنبه شب به کویت سفر می کند.
دین تامپسون ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در آسیای جنوبی و مرکزی ، اظهار داشت: سفر بلینکن به هند گسترش همکاری های امنیتی ، دفاعی ، سایبری و تروریسم خواهد بود.
در همین حال ، مقامات هندی گفتند که دو کشور بر وضعیت امنیتی در افغانستان ، پیشرفت طالبان در هفته های اخیر و تشدید خشونت در این کشور تمرکز خواهند کرد.
در پس زمینه تصمیم ایالات متحده برای عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان ، این کشور شاهد افزایش خشونت ها و همچنین حملات تروریستی بوده است. طالبان در مناطق مختلف افغانستان به سرعت در حال پیشروی هستند و درگیری ها با نیروهای امنیتی افغانستان در حال افزایش است.
مقامات هندی همچنین گفتند که موضوع دیگر بحث بین هند و ایالات متحده تعمیق همکاری ها در زمینه دفاع ، انتقال فناوری نظامی و برگزاری تمرینات مشترک خواهد بود.
براساس وب سایت وزارت امور خارجه هند ، تجارت دفاعی دوجانبه بین هند و ایالات متحده از كمتر از 1 میلیارد دلار در سال 2008 به 18 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است. صادرات اسلحه آمریکا به هند در سال های 2013-17 بیش از 550 درصد در مقایسه با پنج سال گذشته افزایش یافته است. اکنون ایالات متحده دومین تامین کننده بزرگ اسلحه در هند است. در همین راستا ، دولت ایالات متحده توافق نامه نظامی با هند را که توسط دولت های قبلی ایالات متحده امضا شده لغو نکرد ، اما زمینه را برای فروش متمرکز تجهیزات فراهم کرد.
در سالهای اخیر شرکتهای نظامی آمریكا بیش از رقبای روسی خود توانسته اند با هند قرارداد منعقد كنند. در سه سال گذشته ، هند 13 قرارداد با شرکت های آمریکایی به ارزش 288 میلیارد روپیه امضا کرده است ، در حالی که این کشور 12 قرارداد با شرکت های روسی به ارزش 83 میلیارد روپیه منعقد کرده است.
ایالات متحده با امضای قرارداد نظامی 18 میلیارد دلاری با هند طی دهه گذشته ، به یکی از بزرگترین تأمین کنندگان نظامی هند در سالهای اخیر تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید  قاضی و وکیل ، دو بال فرشته عدالت

دیدگاهتان را بنویسید