رهاسازی آب در چاه های خوزستان به تأیید دولت نیاز دارد / فقط 7 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب آب پشت سدها قابل برنامه ریزی است



کاظم سلیمانی شالتوکی امشب به خبرنگاران آبادانی گفت: “این موضوع هنوز نهایی نشده است و ما همچنان در حال رصد هستیم. باید تلاش شود تا نامه از طریق برنامه و سازمان بودجه برای تصویب به کابینه ارسال شود.”

* کاهش 14 میلیارد متر مکعب آب پشت سدها

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد اینکه چرا کشت برنج در خوزستان ممنوع است ، افزود: امسال با خشکسالی بسیار بسیار شدیدی روبرو هستیم و یکی از مشکلات ما ورود آب از کارون در آبادان و هورامشهر است ، بنابراین تصمیم گرفت که متناسب با آنچه که ما آورده ایم ، 15 مورد بیاورد. “ما باید یک میلیارد متر مکعب آب پشت سدها و حدود 2 میلیارد متر مکعب آب که از الان تا پایان ماه سپتامبر به آن اضافه می شود ، برنامه ریزی کنیم. از این مقدار ، فقط حدود 7 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب می تواند حدود 3/5 تا 4 میلیارد متر مکعب با بخش کشاورزی از جمله محصولات فصلی ، جایگزین ، صیفی و پاییزی در ارتباط است. مردم ، نوشیدنی ، نخل خرما و دامهای سبک و سنگین ، از جمله گاومیش ، هر چقدر برنج کشت شود. سهمیه کاهش می یابد و مقدار آب مورد نیاز به مناطق پایین نمی رسد.

وی افزایش شوری آب را که توسط انسان و دام و کشاورزی قابل مصرف نیست ، از دیگر دلایل جلوگیری از کشت سنگ معدن پوست نخوردن در استان عنوان و تصریح کرد: باید از کشت میوه پوست کنده جلوگیری کنیم تا قابل استفاده باشد. آب آشامیدنی و آشامیدنی از ابتدا تا انتها قابل مصرف است. اگر مردم نخل و دام دریافت نکنند ، اگر این کار انجام نشود ، برنامه به تأخیر می افتد و مشکلاتی خواهیم داشت. ما همچنین از رسانه ها می خواهیم در اجرای این برنامه که برای رفاه حال مردم طراحی شده است ، کمک کنند.

بیشتر بخوانید  13 گونه نادر سانسوریا | این سانسوریاهای عجیب و غریب شما را شگفت زده خواهند کرد

* با ایجاد اختلال در مصرف آب اضافی ، آب برنامه ریزی شده به کف نمی رسد

وی یادآور شد: در سال 1997 خشکسالی شدیدی داشتیم که به دنبال آن ممنوعیت رشد شوتوتا ایجاد شد. در سال 1998 سیل ایجاد شد و تا حدی خوب بود و حجم برنج افزایش یافت. در سال 1999 وضعیت خوب بود ، اما امسال به دلیل کمبود آب به دلیل بارندگی کم ، 31 میلیارد متر مکعب آب آورد. متر است و در پشت سدها ذخیره می شود. ما به حدود 17 میلیارد متر مکعب رسیده ایم ، به این معنی که 14 میلیارد متر مکعب آب کسری داریم. از این 17 میلیارد متر مکعب ، فقط 7 تا 8 میلیارد متر مکعب قابل جمع آوری است و مابقی لجن است ، یا برای نیروگاه ها استفاده می شود یا غیرقابل استفاده است ، بنابراین ما باید حداکثر 8 میلیارد متر مکعب آب را برنامه ریزی کنیم و چاره ای نداریم اما ما چاره ای نداریم. این و هرگونه تخلف در مصرف بیش از حد آب برنامه ریزی شده از رسیدن آب به پایین دست مانند آبادان و هورامشهر جلوگیری می کند و با افزایش شوری آب کشاورزی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و مشکلات بوجود می آیند و بنابراین ما چاره ای نداریم جز آب به صورت ممنوعیت کشت برنج.

* انتقال اختیارات دولتهای اصلی به منطقه آزاد اروند اجباری و قانونی است

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تفویض اختیارات به اداره منطقه آزاد اروند یادآور شد: در تبصره ب ماده 65 قانون ششم آمده است که ادارات باید اختیارات خود را به منطقه آزاد و ویژه در طی کارگاه آموزشی تسهیل و رفع موانع تولید در منطقه آزاد اروند یکی یا دو مورد اتفاق افتاده است که ما توافق کرده ایم اختیاراتی را از استان منطقه آزاد اروند تفویض کنیم ، از جمله اختیارات سازمان سمت. علاوه بر صدور ثبت قرارداد که در اختیار منطقه آزاد است ، بقیه اختیارات نیز باید به منطقه آزاد داده شود. رئیس سازمان منطقه آزاد اروند همچنین خواستار انتقال اختیارات به املاک صنعتی آبادان و هورامشهر شد که در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید  هایما ارزان شد + قیمت جدید در بازار و کارخانه

* تکمیل سدهای بالادست و پایین دست در باخمانشیر به 1360 میلیارد تن اعتبار نیاز دارد

سلیمانی دشتکی در مورد تصمیمات اتخاذ شده برای رفع کمبود آب در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: کارهای زیادی در این زمینه در آبادان و خرمشهر انجام شده است. حدود یک هفته پیش ، EC آب در این شهرها بیش از 8 تا 10 هزار میکرومول بود ، اما اکنون EC آب در آبادان به 2000 و در هورامشهر به 3000 میکرومول رسیده است. رهاسازی آب از پشت سدها در این زمینه بسیار م effectiveثر بود و بزرگترین کاری که انجام شد ادامه ساخت سد چوبده در بهمنشیر و سد مرد در کارون بود که در این رابطه نامه ای از وزیر کشور به عنوان ستاد بحران سازمان برنامه بودجه. ما تقاضای تعداد مناسب حدود یک هزار و 360 میلیارد تن را داشتیم که در حال انجام است. امیدوارم این اعتبار را دریافت کنم و اگر این اتفاق بیفتد ، مشکل شوری و EC آب در این مناطق برای همیشه حل خواهد شد.

* لیست موانع تولید در خوزستان را تسریع کنید و سعی کنید آنها را برطرف کنید

وی در مورد برنامه ریزی انجام شده برای رفع موانع استان خوزستان در طول سال که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ، تخریب و حمایت تعریف شد ، افزود: قانون تسهیل و رفع موانع یک قانون بسیار محکم است و امسال تمرکز رهبر معظم انقلاب در حمایت و رفع موانع تولید ، ما هفتگی جلسات تسهیلات در استان را برگزار می کنیم. این ستاد دیروز در مرکز استان و امروز در منطقه آزادروند تشکیل جلسه داد.

بیشتر بخوانید  ماجرای ازدواج سحر دولتشاهی با جناب شجریان ؟

وی اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا به سرعت موانع تولید در استان را بشماریم و بنابراین در قالب جلسات متعدد و با حضور متقاضیان و دستگاه های مربوطه به مشکلات خواهیم پرداخت و آنها را دنبال خواهیم کرد و این مشکلات قابل حل است استان. “ما کسانی را در سطح ملی تحت ستاد ملی در قالب یک قطعنامه تأیید و ارسال می کنیم.

48

دیدگاهتان را بنویسید