رفعت هاشم پور دوبلور مشهور درگذشت



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: رفعت هاشم پور پیشکسوت دوبله ایران ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت. صفحه رسمی همگام سازی ایران خبر درگذشت رفعت هاشم پور را تایید کرد.

این هنرمند دوبلاژ همسر جلال مقامی از دیگر پیشکسوتان عرصه دوبله بود.

جلال مقامی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: همه به سمت او برمی گردند. امروز همسرم بانو رفعت هاشم پور به رحمت خدا رفته است.»

این هنرمند در «پدرسالار» به اکرم محمدی، در «داستان های جزیره» به هتی کینگ، در «امام علی» به فهری خوروش و در «معصومیت از دست رفته» به فریده سپاه منصور رای داد.

رفعت هاشم پور بازیگری را به عنوان گوینده تلویزیون از سال 1353 آغاز کرد و «چوپانان صحرا» (به کارگردانی حسین محجوب) اولین فیلم مستقل او به عنوان گوینده بود.

او همچنین به عنوان مجری چند مجموعه تلویزیونی فعالیت داشت که یکی از مهمترین آنها کارگردانی دوبله «قصه های جزیره» در اواسط دهه 70 بود. او در این سریال ابتدا به جای نقش دوم صحبت کرد، اما بعد ترجیح داد به جای شخصیت هتی کینگ (با بازی جکی باروز) صحبت کند که او نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دومین کارنامه بازیگری دیرهنگام او راوی فیلم «مردگان متحرک» سوزان ساراندون بود که در ایران با «آخرین مراحل یک حکم اعدام» (عنوان رمانی که بر اساس آن ساخته شده است) در ایران به نمایش درآمد.

بیشتر بخوانید  پیش بینی بورس فردا شنبه 19 فروردین 1401 / آیا مقاومت بورس شکسته می شود؟

در مستندهای داستانی نیز تبحر خود را نشان داد.

رفعت هاشم پور از اواخر دهه 1970 به ندرت صحبت می کرد و بیشتر دوبله را به دانشجویان جوان آموزش می داد. در دهه 1380 سریال «پادشاهان قصرهای خالی» را کارگردانی کرد.

رفعت هاشم پور متولد اردبیل است و پس از فارغ التحصیلی از هنرستان بازیگری، فارغ التحصیل بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

به دعوت هوشنگ لطیف پور از سال 1337 فعالیت هنری خود را با دوبله آغاز کرد و در سال های 1338 تا 1346 نیز به عنوان معلم آموزش و پرورش مشغول به تدریس شد.


دیدگاهتان را بنویسید